Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Är du lite väl förälskad i det du säljer?


Smarta tips för företagare som vill framåt

Allvarligt talat - är du också alldeles för förälskad i dina produkter?

1991 fick jag äntligen ge ut min första roman på ett stort förlag – efter fem års envist jobbande. När jag frågade dem hur de skulle marknadsföra boken så hade de inget svar.

Boken kom med i registret som bokhandlarna ser i sina datorer men mer var det inte. Vid den här tiden jobbade jag som kaffepåfyllare och hade en sträng budget för allt. Så jag övertalade förlaget att få trycka upp en enkel A 3-affisch i deras kopiator. Sedan drog jag till Hennes och Mauritz och köpte 100 T-shirts och tryckte själv romanens titel på: ”Begagnad skateboard bytes mot livsinnehåll” och delade ut den till bokhandlarna och satte upp affischerna tillsammans med kompisar en natt i stan.

Det skulle ju bli en hit – det var ju min bok. Jag, jag, jag, jag, jag – big mistake. Inget hände. Idag ska vi prata om vilka livsfarliga fiender du har i vardagen.


Akta dig för de här fällorna i vardagen.

1. Egotrippen
”Fy fan vad vi är bra. Fy fan vad vi är bra”. Hur bra ni än anser att ni är så är det kundernas röst som räknas i slutänden. Det är kunderna som ska tala om hur bra ni är. De gör det med sina pengar och de gör det om de gillar det du gör. Kritisera det du levererar även om alla tycks älska det. Det är ditt jobb som marknadsförare att överraska igen. Om inte kunderna förstår det du förstår – att din produkt är bättre än dem som finns på marknaden just nu – då är det faktiskt du som inte lyckats förmedla det till dem.

2. Mättnaden
Marknadsförarens värsta fiende är att bli mätt. Det här tillståndet inträder direkt efter en trerätters bestående av ständig orderingång, ett halvårs pengar på banken och löften om stora order framöver. Det är nu du måste ta ett steg till. Nyckeln till att inte bli mätt är att ha en plan att följa. Där står saker som ska göras oavsett hur mätt och belåten du än blir. Men det är väl bra att vara mätt och belåten, och få slappna av lite. Precis så resonerade Facitfabrikerna och en mängd andra företag minuterna innan de blev förbisprungna på båda sidorna samtidigt.

3. Martyren
”Vi gör allt vi kan och ändå når vi inte fram”. Gnälla när det inte funkar ger inget. Om du har stora samarbeten på gång, en order som ligger precis utom räckhåll, en inköpare som förhalar saker –släpp bollen. Gå vidare till andra ställen där det ser bättre ut. Det sitter gissningsvis 24 346 säljare därute nu och har redan räknat hem en order för att de vill ha den. ”Vill ha den” är inte samma som ”att få den”. Vänd kappan efter vinden. Anpassa dig. Leta efter ingången som är gjord för ditt företag – det ser ut som floskler, men de för ditt företag rakt framåt, istället för att bli ett rö för vinden (en sann floskel till).

4. Anpassningsproblem
Inse att vad du än säljer så finns det köpare. Så är det bara. Det kanske inte är den köpare du tror, kanske inte ens den du vill ha, men företagande handlar om att göra vinst, inte att du bestämmer vilka kunder du ska ha. Leta efter dina kunder genom att leta efter dem som kan tänkas betala för det du erbjuder. Enkelt. Leta leta leta. När du hittar kunderna kommer du förstå att det var precis dem du ville ha.

5. Det är inte lätt
Sant, vem har sagt det :-)

Just det - hur gick det för ”Begagnad skateboard…” ?. Bokhandeln sålde 300 exemplar. När jag väl repade mod nog att köpa hela upplagan från förlaget, slänga in kartongerna i bilen och besöka över 2000 företag (knack-knack på dörren) inför julhandeln, så tog boken slut på nolltid.

Gör nu!

Lästips som 75 000+ andra har gillat

Gerillaföretagaren - Hur du marknadsför ditt företag utan pengar

"Fantastiska modiga tips, som jag har använt och haft glädje av minsann! Fick genast flera nya kunder i samband med att jag utökade mitt verksamhetsområde i en ny stad där ingen kände mig."
Jennie Finkelstein, Finkelstein Form

”Tack Stefan för en underbar bok. Jag har börjat skumma igenom boken lite och hittade saker som jag absolut inte fick tappa bort, så jag vek en flik i hörnet av sidan....jo tjena....det gick ju "bra".....skulle jag fortsätta med det systemet, så skulle varenda sida ha en vikt flik....och de håller ju inte....Frågan är nu, som jag brottas med, hur ska jag tillgodogöra mig en bok som har klokheter på varje sida.??? Puh.”
Elisabeth Jarmyr, Disajnhaus

”Har nu hunnit läsa ca hälften av gerillaföretagaren, och jag måste säga att jag beundrar din kreativitet och roliga ideèr! Många av tipsen kommer vi att använda varje dag i fortsättningen.
Jag har länge letat efter någon som kan skriva och ge tips på ett plan som funkar och inget flum som det gamla uttrycket "Kunden i centrum" utan lite mer kreativt och konkret information om vad man bör göra och inte göra.”

Peder Nilsson, Farsta Lås AB

”Vi är ett grossistföretag för frisörer med affärsidé att vara komplett frisörgrossist med uppsökande verksamhet samt inom kort genom Internet. Boken Gerillaföretagaren har gett oss så mycket på kort tid och vi ser med glädje fram emot den dag då de tio tipsen kommer. Vi har anammat mycket av det som Du skriver om i boken och får också beröm av våra kunder för det lilla extra vi ger dem.
Tack från mycket nöjda läsare!”

Solweig Holmqvist,MODULINE AB

”Jag har läst din bok och har haft stor nytta av det! Jag har tillämpat många av dina ideer i min MF och rekommenderar den starkt.
Jag gratulerar dig till en mycket praktisk och användbar bok.”

Andreas Papacosta

”En jättebra bok som ger mig nya infallsvinklar på hur jag kan utnyttja marknadsföringsresurserna på ett bättre sätt.”
Morgan Sehlstedt, CLIQ Contact Center

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

För alla företagare som vill framåt
Konkreta tips om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    Läs exempel på tipsbrevet smarta tips så du vet vad du får

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





    Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se | Sitemap