Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

De fyra vanligaste misstagen som enmansföretagare gör


Smarta tips för alla soloföretagare

Idag är det dags att ta dig på pulsen på det lite brutalare sättet (kul va ;-)

Du vet redan att det kan vara tufft att vara soloföretagare, men många gör det tuffare än det behöver vara. Det finns framför allt fyra vanliga misstag som många som jobbar själva gör och som förstör möjligheterna att driva ett företag själv.


Gör du de här misstagen i ditt företag?

Problem 1. Du har en dålig säljprocess
Nyckeln till att tjäna pengar på ditt företag är att du tänker ”sälj” i allt du gör. Det kanske inte betyder sälj nu, men allt du gör ska betyda sälj i någon form, nu eller snart eller på sikt.

Problem 2. Att skaffa nya kunder är bra, men att ta hand om de gamla är bättre.
Det finns ju egentligen tre sätt att sälja mer: Sälja till nya kunder, sälja mer till gamla kunder och att sälja oftare till gamla kunder. Många soloföretagare är fixerade vid att skaffa nya kunder och glömmer att det redan finns en grupp som känner dem och litar på dem, som är mer benägna att köpa - och som det inte kostar lika mycket att nå.

Problem 3. Att inte lära sig vad som faktiskt kan göras med en egen sajt.
På en sajt kan du bygga ett rättvist förtroende för ditt företag och ditt kunnande genom att ge bort dina kunskaper i härliga små paket som får kunderna att vilja ha mer. Du kan lägga ut vad andra tycker om ditt företag. Du kan låta nya kunder testa ditt erbjudande i sina huvuden på ett tryggt sätt. Gör du det här idag? Ger du starka skäl för dina besökare att ge dig sina e-postadresser? Är sajten affärsrelevant (ett ord jag själv uppfann just nu och som betyder ”håller du dig till ämnet som företag eller har du andra saker på din sajt som inte handlar om ditt företag eller hur du kan hjälpa andra med dina kunskaper?)

Problem 4. Att du inte hanterar företaget som ett företag.
Många soloföretagare hamnar i en dålig vana att behandla företaget som en hobby, snarare än som ett företag. De kanske jobbar hemma och tar hand om tvätten, disken och andra praktiska saker under arbetstid – superbra – om det är av det skälet man startat företaget, men ska du få det att lyfta är det bättre att stålsätta sig. Du måste sluta acceptera att folk bara kommer förbi och hälsar på utan att boka tid, att kompisar ringer för att gagga lite när de själva inte har något att göra. Om inte du behandlar ditt företag som ett företag blir det antagligen inte mer än en hobby för andra heller. ” Du har det bra du, som är egen företagare” – känner du igen det från någon av dina vänners munnar? Det är ditt eget fel i så fall. Tips: Håll dig till ett arbetsschema, ta hjälp av proffs när du behöver det, jobba hårt och kavla upp ärmarna – det är så det ska göras om du vill att ditt företag ska tas på allvar av kunder och din omgivning.

Jag har inte sagt att det är lätt, men det är förbaskat kul :-)

Konsten att marknadsföra ditt företag på fem minuter

5-minutersmarknadsföraren -350 sätt att förbättra ditt resultat på bara fem minuter

"5-minutersmarknadsföraren är lättläst med många tips och tankar som är genomförbara på direkten. Den har hjälpt mig att Spola alla floskler och flumflum, man ska vara mer konkret och det behöver inte ta tid.
Låt den ligga framme och släng ett öga i den nu och då för att få lite nya tankar och infallsvinklar."

Peter Karlsson, Mönsterås bostäder

"Jag har läst marknadsföring och försäljning på högskolenivå men älskar de här små konkreta böckerna med tips från verkligheten. Att få inspiration och nya idéer när det ibland känns som att man fått lite torka är otroligt inspirerande. Det är så roligt att se effekter av det man gör. Tack!"
Jeanette Svedberg, Gävle

”Mycket bra bok som alltid ligger på skrivbordet. Den ger hjälp direkt för olika punktinsatser i marknadsföringen, varje dag!”
Sara Vennerberg, PHAX swimwear scandinavia

"Den här har i särklass hjälpt oss mest att synas och sälja mer utan att lägga en ner förmögenhet. Jättebra bok!"
Jessica Mossberg, Dina Butiker Sverige AB / Babyfrog.se

"Boken är mycket bra och har hjälpt mig med många tips på hur jag kan förbättra min hemsida, kundvård och förbättra mitt resultat."
Peter Sundin, TMCS Engineering

"5-minutersmarknadsföraren har hjälpt mig massor, den har gett min många kraftfulla och konkreta tips på hur jag kan förbättra min marknadsföring."
Daniel Roquéo, Andetag Inspirit

"Jag har använt boken för att motivera mitt team att se delmål och inte bara de stora målen. Det är en bra bok för att hitta inspiration för att strukturera det dagliga arbetet och att se de enkla lösningarna."
Lin Eriksson, Miinto.se

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?




Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Soloföretagaren här:

Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs exempel på tipsbrevet Soloföretagaren så du vet vad du får

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap