Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Sälja mer per telefon


Säljtipset – smarta tips för smarta säljare

- ”Hej jag heter Benke Bengtsson och ringer från Kreditinstitutet blablabla. På onsdag har vi ett möte i ditt område där vi gör en gratis genomgång av din privatekonomiska situation”

Har du hört den?

Det är den här typen av säljare som gör att du inte kommer gilla vad jag snart ska säga till dig.

Nu säger jag det: Du kan också marknadsföra ditt företag mot nya kunder nästan gratis med hjälp av telefonen. Aj, vad du vill sluta läsa nu, men ge mig en chans bara så ska du få höra något nytt, som inte handlar om hur du flåshurtigt leder en kund till ett köp via telefonen – the american way utan som ger dig chansen att avgöra dina chanser hos en kund (jag är frestad att säga the swedish way).


Hur du får fem nya kunder inom en månad med hjälp av telefonen.

Dag 1
Hitta tjugofem företag du vill ha som kunder. Mjukstarta genom att ringa och ta reda på vem du ska prata med om det du vill sälja in till dem. Skriv upp namnen och lägg dem ifrån dig. Ditt jobb är bara att skapa en lista. Skönt va ? :-)

Dag 2
Förbered fem-tio frågor till de här företagen. Vad skulle du vilja veta om dem som kan stödja det du vill sälja till dem? Ditt jobb är att samla information om företaget du ringer till istället för att de ska få ”Klipp till på vårt erbjudande om att köpa tio nya Tonerkassetter till skrivaren” i örat så får de frågan om hur mycket de skriver ut per dag. Fråga vilken leverantör de har idag. Fråga vad som är bäst och sämst med den leverantören. Fråga vad det är de letar efter när de ska köpa det du kan leverera.

Dag 3-5
Börja ringa runt och ställ frågorna. Det vanligaste misstaget är att börja sälja nu direkt…eller rättare sagt…Det vanligaste misstaget är att ställa krav på sig själv att sälja nu direkt. Den som inte är van telefonförsäljare kommer att bli onaturligt trevlig, löjlig och sitta med andan i halsen och bara vänta på ett nej. Den som ringer för att få information kommer känna sig mer bekväm och ha kvar kontrollen. Och dessutom kunna agera igen snart. Anteckna svaren du får.

Veckan efter
Fundera kring svaren som kunderna har givit dig och vad du har som kan göra kundens värld bättre. Ring och berätta om din analys av deras nuläge och fyll i vad framtiden kan ge. De allra flesta kommer att gilla det du säger. De kommer att uppskatta att du intresserat dig för, och tänkt på deras situation. Och de kunder som du inte kan erbjuda något behöver du inte ens ringa. Kom ihåg att alla inte kan bli dina kunder. Skönt befriande kunskap.

Vad sägs om det här. Vågar du vinna?

Lästips som andra har gillat

Lyckas med kalla samtal - 244 tips som gör dig bekväm med att ringa och sälja

"Boken "Kalla samtal" är lätt att ta till sig oavsett vilken nivå säljaren ligger på. Våra säljare använder den som ett uppslag, och det är enkelt att läsa ett par sidor med tips innan passet börjar!"
Mattias Kindgren, UMS Media Sverige

"Boken "Kalla samtal" har gjort hela skillnaden i mitt jobb som anställd säljare. Först var jag skeptisk men eftersom alla råd är så konkreta kunde jag bara välja och vraka vilka jag vågade börja med. Det tog inte lång tid innan jag fattade hur enkelt det är att nå ut om man har rätt attityd. Om jag kunde förklara för mina barn att morötter är nyttiga också, precis på samma sätt som den här boken gör telefonförsäljning enkel."
Torbjörn Blom, Alingsås

"Det absolut bästa med boken är att den är så simpel, ett enkelt tips per sida, ingen tung läsning med andra ord. "lyckas med kalla samtal" hjälper mig med motivation varje dag, en simpel påminnare mellan kaffet och duschen om vad som är roligt med jobbet och sparkar in hjärnan i "sälj-läge" redan innan man satt sig vid telefonen. Innan man lämnat huset ens!"
Jesper Arnesson, Kristianstad

"Boken är informativ och lättläst och trots att jag redan jobbar som mötesbokare har jag fått nya insikter och kunskaper. Det är bra med sifferformatet. Jag läste boken med minst en ”regel” om dagen.”
Vivi-Ann Olsson, VACCON

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Säljtipset här:



Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap