Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Synas på internet - tips


Internetaffärer – tips för alla som vill göra bättre affärer på nätet

Synas på internet - det är vad alla med en hemsida vill mest av allt. Alla vill ta del av den trafik som sökmotorerna kan ge utan att man behöver betala för det.

Vad krävs för att synas på internet
Att synas på internet kräver lite specialkunskaper och i kölvattnet av att det verkar så komplicerat har massor av företag dykt upp som erbjuder mer eller mindre seriösa tjänster. Här får du hjälp att avgöra om du ska anlita dem som kontaktar dig eller inte.

En dag ringer det i din telefon:
- Ring! Ring! Ring!
När du svarar är det ett företag som vill hjälpa dig att synas bättre på internet. De har världens bästa erbjudande ”just nu” och det är bäst att du hänger på för snart är deras kapacitet fylld för det här året. Känner du igen det?

Och har du läst artiklar i tidningar där ledsna företagare uttrycker sin ångest över att ha blivit blåsta och fått löften som inte blivit infriade. Det behöver inte hända dig – nu ska du få ammunition i form av frågor att ställa nästa gång det ringer.


Synas på internet - Det enda du behöver göra är att kolla dem med de här nio lömska testfrågorna:

1. Kan ni garantera en topplacering hos Google på vilka sökord vi vill? Svarar de ja, lägg på luren eftersom ingen kan garantera en topplacering hos Google utom för betalda annonser.

2. Varför ska jag anlita er för att synas på internet – har ni några särskilda hemliga trick som ta min sajt högre? Svarar de ja, lägg på luren eftersom särskilda trick alltid upptäcks av sökmotorerna till slut.

3. Har ni som sökmotorpositioneringsföretag särskilda kontakter med sökmotorerna som gör att det blir lättare för er att placera en sajt högt? Om de svarar ja, lägg på luren eftersom ingen har särskilda kontakter som ger dem fördelar hos sökmotorerna.

4. Känner ni till sökmotorernas hemliga krav på vad de vill ha av en sajt för att placera den högt? Om de svarar ja, skratta och lägg på luren eftersom det är sökmotorernas mest välbevarade hemligheter. Sökmotorpositionering är strängt taget kvalificerade gissningar, inget annat.

5. Använder ni en egen programvara för att få en sajt att synas på internet? Om de svarar ja, lägg på luren eftersom du behöver ett företag som gör din anmälan manuellt precis som sökmotorerna vill ha det.

6. Hur många sökmotorer jobbar ni med? Svarar de hundratals, lägg på luren eftersom det är högst 10, och då menar jag egentligen 3, som är viktiga.

7. Om jag anlitar er – kommer ni att behöva installera särskilda program eller något annat på min sajt för att få den att synas på internet? Svarar de ja, säg hej då eftersom det inte behövs särskilda programvaror för att få jobbet gjort. Skälet till att de gör det är dessutom inte bara att göra jobbet lättare för sig själva, utan att också att göra det svårare för dig att byta sökmotorpositioneringsföretag. Du blir låst till deras lösning.

8. Är ni villiga att skriva ett kontrakt på att ni inte använder otillåtna metoder för sökmotorpositionering där jag får skadestånd om det kommer fram att ni gjort det? Svara de nej eller slingrar sig, säg hej då. För ett par år sedan uppdagades flera skandaler där sökmotorpositioneringsföretag använt korslänkningar mellan etablerade företag och porrsajter för att dra upp trafikvolymen – livsfarliga metoder för trovärdiga företag att kopplas ihop med.

9. Är det jag betalar för en engångskostnad eller tar ni betalt per år? Svarar de att de har en abonnemangsform, säg hej då. (Det är vanligt att småföretagare som inte fattar det här går på att de ska ha ett abonnemang på sökmotoroptimering). Lås dig aldrig vid sånt. Det räcker med att de gör sidan en gång och att du betalar för det en gång. När du sedan ändrar och behöver mer hjälp anlitar du dem igen som ett eget val.

Hemläxa: Öva på ett lagom nedlåtande leende att leverera i telefonen nästa gång någon försöker blåsa dig på tjänster för att synas på internet som inte fungerar.

Lästips som andra har gillat

Google ♥ Dig

"Vilken fantastisk bok du skrivit. Jag håller på att läsa Google ♥ dig och har bara kommit halvvägs än så länge. Vilken skatt jag håller i. Är så tacksam att du skriver böcker åt oss små och stora företag. Jag blir så inspirerad att ta tag i min webbsida. Önskar jag kunde uttrycka mer i ord hur glad jag är över det värdefulla innehåll som du levererar. Har haft så mycket glädje över alla böcker du skrivit."
Frida, Pärlverkstan

"Boken ger svar på många svåra frågor som jag inte ens visste fanns när det gäller hur nuvarande Google fungerar, vad jag kan (och kanske måste) tänka på när det gäller sökmotoroptimering och hur en hemsida behöver byggas upp för att vara ”någon” i Googles värld. Google blir smartare och "mänskligare", och då måste hemsideinnehållet följa med och matcha detta om min hemsida ska komma med högt uppe i sökresultaten. Har jag nu lärt mig. Jag har läst över 20 böcker från redaktionen.se, och med utgångspunkt från sitt smala perspektiv är nog den här den bästa, när den förklarar en svårbegriplig och föränderlig SEO-verklighet. Tack Stefan!"
Lollo Vestlund

"Som vanligt får man en smäll i ansiktet när man läser era böcker. Jaha, tänker man först, måste jag verkligen. Och sedan händer något magiskt: Man fattar! Och man gör. Och man får resultat. Ännu en fantastisk bok från er. Jag bugar mig."
Elisabeth Karlgren, Stockholm

"Så mycket för så lite pengar. Otroligt. När man först kommer över sitt eget motstånd för förändring så känner man sig plötsligt som kungen av Google. Jag jobbar nu intensivt med att göra de enklaste sakerna först och kommer snart att ge mig på det som tar lite längre tid (att skaffa authorship till exempel). Tack för en superbok."
Lennart i Skövde

"Jag kände mig tvingad att köpa den här boken eftersom man måste hänga med, fast jag egentligen inte ville. Det går ju redan bra. Jag är glad att jag köpte den och fascinerad över att inte medierna skrivit något om den här stora omställningen. Allt har förändrats. Och jag ska med."
Peter T, IT-chef

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 17 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Läs exempel på tipsbrevet Internetaffärer så du vet vad du får

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap