Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Svara på e-post - eller missa kunden


Internetaffärer – tips för alla som vill göra bättre affärer på nätet

Nu ska vi tala allvar.

Det kommer fler och fler rapporter om att hemsidor blir vinstgivande. Och samtidigt kommer det undersökningar som visar jobbiga fakta om att många företag inte ens svarar på e-post.

Två läger alltså. De som fattat - och de som slösar bort sitt förtroende - och sina pengar på nätet.

Förra våren fick jag ett uppdrag att vara med och göra en av de stora svenska affärskedjorna bäst på nätet. Jag började med att chocka dem genom att ställa en attraktiv fråga till alla deras butiker via e-post. Jag utgav mig för att vara en kund som skulle ha en helt ny x-utrustning. Det var lite bråttom men jag var beredd att köpa direkt.

Resultatet är skrämmande:

  • Bara 12 % av butikerna svarade samma dag (Godkänt).
  • Om de inte svarade inom ett dygn räknade jag det som Icke godkänt.
  • Från dag två och framåt kom det spridda svar, en del felstavade, ointresserade med uppmaningar att komma till butiken (om du har lust, typ). Eller så ville de att jag skulle ringa själv trots att mitt telefonnummer var med i meddelandet.

Efter en sammanräkning två veckor efter att jag skickade det köpsugna brevet hade bara drygt hälften svarat. Hörde du det. Bara hälften. Jag skulle köpa grejor för 30-50 000 kronor och visste redan vad jag ville ha. De ville bli bäst på nätet.

Den viktiga frågan:

Om jag skulle skicka ett köpsuget brev till ditt företag - hur snabbt skulle ni se till att jag fick köpa?

Lästips som andra har gillat

469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

"Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
Internetworld

"Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
Häni Yones, Kramtex Workwear

"Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
Daniel Evertsson, Creative Reklam

”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
Christoffer Steffens

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 17 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Läs exempel på tipsbrevet Internetaffärer så du vet vad du får

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap