Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Tips om att starta e-handel

Konkreta tips om att starta e-handel
Av Stefan Ekberg - författare till 469 smarta tips som ökar försäljningen i din internetbutik

Det är många som drömmer om att starta en e-handel. Det verkar så lätt och kräver sån liten insats. Det är både sant och falskt.

Det här är vad jag skulle lägga fokus på om jag startade e-handel idag (och ville slippa alla misstag jag redan gjort :-)


1. Ska du sälja något, sälj det du gillar själv. Det finns inget som heter "folk vill ha". Folk är du och jag. ”Folk” är dina bästa vänner.

2. Butikslösningen är viktig i din e-handel men inte så viktig att den får stjäla fokus från vad man ska sälja och till vem. I princip behöver man ingen butikslösning till att börja med. Det kan gott räcka med att ta emot vanliga e-postbeställningar från kunderna. När beställningarna börjar rulla in kan du lägga mer pengar på teknik.

3. Undersök marknaden noga innan du startar e-handel. Det är bra med rosenröda drömmar, men de betalar inte räkningarna. Om du upptäcker att många andra redan säljer det du tänker sälja, studera dem noga och se var du kan hitta din särskilda plats i den gruppen. Det gäller för dig att kunna konkurrera med andra saker än bara pris (där du alltid kommer efter de stora).

4. Erbjud något specifikt inom ett smalt område. Ha hellre ett djupt sortiment än ett brett. Hellre en hundbutik med 1000 artiklar än en allmän husdjurbutik med bara 100 hundartiklar. Vi vill känna att din e-handel är den enda vi behöver för våra syften.

5. Ta företaget på samma allvar som om du hade en butik på gatan. Kunderna är på riktigt, även om du bara har kontakt med dem per e-post.. Ge dem svar på frågor så snabbt du kan. Ge dem fantastisk information om det du säljer. Se till att det går att beställa per telefon, fax och brev också.

6. Lägg vinsterna på växande som gynnar kunderna. Skriv eller köp artiklar och annat smart innehåll som gör din butik till mer än en butik. Du vill skapa den självklara platsen för ett köp. Försök att alltid tänka ett steg till i kampen mot det opersonliga nätet. Du träffar aldrig dina kunder - lägg därför ner kraft på att göra din butik så personlig som möjligt.

7. Se till att starta ett nyhetsbrev som ger besökarna mervärde (och dig fler kontakter). På det sättet blir det lätt att kontakta människor med samma intressen som du och du får chansen att visa att du är värd deras affärer.

Lästips som andra har gillat

Konsten att starta, driva och lyckas med en internetbutik

"Vi jobbar med logistik, lager och packning åt e-handelsbolag och innehållet i boken är vältajmat och vaket. Till och med jag har lärt mig en hel del nytt. Guldkornsbok kallar jag den internt och skickar runt den bland medarbetarna."
Minna Karlsson, vd Big Box

"Inspirerade som alltid! Har tänkt länge på att integrera bokshop i min sajt och nu vet jag hur."
Stefan Engeseth, föreläsare & författare, DetectiveMarketing.com

"Tack Jack för ännu fler nya idéer och en stark sammanfattning av A & O för e-handelsstartups!"
Alexander Lindskog, Apsis.com

"Mycket matnyttigt som jag har nytta av i mina kunders projekt. Gillade speciellt tänket om hur man kan öka försäljningen med hjälp av Instagram."
Olof Engfeldt, marknadsförare och webbcopywriter

"Jag har läst din bok Konsten att starta, driva och lyckas med en internetbutik. En bok som jag tycker är bra på många sätt, den är informativ, intressant och inte minst nödvändig inför en planering av en e-butik. Tack för att jag idag har betydligt mer kunskap om e-handel! Du skriver instruktivt!"
Nils Divert

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?




Många läsare av den här artikeln har också läst:
Så hamnar du högre hos sökmotorerna
Tips för dig som vill köpa en webbshopslösning
Så startar du och lyckas med en internetbutik

Fler smarta tips
Prenumerera på vår gratis tipsbrev som du kan få som inspiration direkt i e-posten. Läs om dem och prenumerera gratis på den här sidan.

Läs ännu fler tipsartiklar - titta i menyn till vänster



Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap