Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Ställa ut på mässa - tips och råd

Ställa ut på mässa eller inte - det är frågan. Det smartaste du kan göra innan du bestämmer dig är att börja med att besöka den mässa du är intresserad av att ställa ut på - nästa år. Gå runt och fråga utställarna om de kommer tillbaka år efter år och vilka erfarenheter de har. Du kan titta på vilket utförande du antagligen behöver på din monter för att göra bäst intryck. På en del mässor kan man komma undan med ett enklare utförande. Gå igenom mässan som experiment och se var de stora grupperna människor samlas. Fundera på varför de samlas just där. Vad är det som finns där som du också skulle kunna ha? Om du gillar någon monter speciellt kan du fråga utställaren vem som gjort den åt dem.


Ställa ut på mässa - förberedelser
En bra plats är avgörande för din framgång på mässan. De bästa platserna är alltid upptagna av stora företag men det finns godbitar kvar. Leta efter en plats mitt i lokalen och gör en triangel från den platsen till hörnen till vänster och höger om entrén. Försök få en plats i den triangeln. Det är där trafiken kommer att vara störst. Andra bra platser är de trånga gångarna eftersom det är lättare att få kontakt med folk där. Gångar som leder till förfriskningar eller till seminarier och toaletter är också bra. Hörnplatser är bra eftersom det kommer trafik från flera håll.

Börja med att skicka en inbjudan och mässprogrammet till dina bästa kunder. Skriv det på ditt eget brevpapper. Skicka med en karta som visar var din monter finns.

Om dina kunder finns långt borta, se till så att du gör allt för att ge dem förslag på bra/billigt/fint/nära boende för dem.

Fråga dina mest kända leverantörer om de har något marknadsföringsmaterial att ha i din monter. Att visa dem kommer att förknippa ditt företag med mer etablerade företag.

En stor mässa är en perfekt möjlighet att introducera en ny produkt eller tjänst. Berätta för media att det är nu du tänker visa den. Det gör att du kan få journalisters uppmärksamhet utan att behöva ha en presskonferens själv.

Se till så att du har en plats i montern med lugn och ro där du kan diskutera med intresserade.

Ha en stor skål där kunder kan droppa ner visitkortet. Fyll skålen till hälften med andra visitkort ( Kanske från din egen visitkortspärm) för att bjuda in till något som andra verkar ha velat ha.

Gör ditt budskap lätt att se. Sätt upp en stor skylt där du skrivit din huvudfördel. Ljussätt skylten och placera den där alla kan se den och ingen kan stå i vägen för den.



Ställa ut på mässa - själva mässan
• Bestäm dig för att göra det här på allvar. Kämpa! Det sägs att av 20 personer som går förbi din monter finns det 1 person som är en möjlig kund. Bestäm dig för att du ska hitta den kunden. Ställ öppna frågor till alla som passerar. Fråga: "Vilken typ av skor tycker du är bäst?" Om du får rätt svar på din öppna fråga, ställ specifika frågor om personens problem och behov. Använd deras kommentarer till skäl för dig att berätta om hur du kan lösa problemen. De flesta samtal på en mässa är korta. Slösa inte bort tiden. Försök att ta reda på köpintresse och om personen har auktoritet att köpa. Gör anteckningar direkt på personens visitkort så att du inte glömmer vad ni sagt.
• Även om du kommer att ha ont i ansiktet så le hela tiden.
• Se till så att du fångar in kundnamn genom tävlingar.
• Spendera tid och prata med andra utställare och se till att knyt kontakter för möjliga framtida samarbeten. Föreslå gemensamma marknadsaktiviteter med företag som kompletterar ditt - inled samtal om att ha varandras produkter i katalogerna till exempel.
• Fånga alla som kommer förbi genom att ha godis eller något ätbart i montern. De flesta människor anser att det är oartigt att bara gå förbi och ta och står kvar en stund innan de går vidare. Denna "stund" är den stund du ska kontakta dem.
• Ge besökarna något de kan ha nytta av när de kommer hem. Fotsalt är ett exempel: Uppmuntra kunderna att ta ett bad för trötta fötter när de kommer hem. Samtidigt kan de läsa om din produkt. Du kan ju göra en speciell fotbadsbroschyr och koppla ditt företag till den idén. Gör broschyren lämplig att läsa på tio minuter.
• Kom ihåg att de flesta broschyrer hamnar i papperskorgen. Ge inte bort dyra broschyrer till höger och vänster. Tryck en billigare flyer som komplement till din broschyr. Försäkra dig om att flyern har dina huvudfördelar tydliga tillsammans med din kontaktinformation. När du träffar på någon som är mer intresserad kan du plocka fram det tunga artilleriet - din snyggaste broschyr.


Konkreta tips om att ställa ut på mässa
Fundera över om du kan dela monter med någon annan som kompletterar din verksamhet så kan ni spilla över kunder på varandra. Men ni kan också dela på tiden att stå i montern.

Om du är osäker på deltagande eller inte - Fråga dina kunder vilka mässor de brukar gå på.

Ställ ut på en mässa som inte passar ditt område riktigt men där du tror att dina möjliga kunder finns. Det finns inget som säger att du måste ställa ut på bilmässan för att du har en ny typ av billarm. Det kan du lika gärna göra på den grafiska mässan eller på byggmässan eller vad som helst där du kan sticka ut och skilja dig från omgivningen.

Stå emot din lust att ha med alla produkter som du säljer i montern. Håll din monter enkel. Ta med en eller två av dina bästa produkter eller tjänster. En mässa är gyttrig nog ändå. Låt andra göra misstagen att förvirra besökarna.

Även om du bestämmer dig för att inte delta i mässor så gå dit. Det är på mässorna som du har chansen att verkligen studera dina konkurrenters allra bästa argument. Det är här de visar sin spets. Ta med dig broschyrer även om du bara är besökare. Ställ dig utanför mässan på parkeringen eller vid tåget eller vad som helst och ge besökarna det sista intrycket av mässan Ge dem lite fotsalt tillsammans med en broschyr om ditt företag. Du blir den som lämnar det sista avtrycket innan kunden åker hem. Se till att det blir ett bra avtryck.

Även om du bestämmer dig för att inte delta i en mässa så kan du ändå finnas med genom att erbjuda ett kompletterande företag att sälja din attraktivaste produkt på mässan och tjäna provision på försäljningen.

Om du är osäker på att vara med eller inte kan du låta priset avgöra genom att ringa mässan och boka i sista stund med ett skambud.

Sitt inte ner, det gör dig otillgänglig.

Rök, ät och drick på andra ställen än i montern.

Visa med ditt kroppsspråk att du vill ha kontakt.

Stäng av mobiltelefonen.

Till sist
Ha en realistisk syn på resultatet av att ställa ut på mässa. Om du är med på en mässa med målet att göra affärer direkt kommer du antagligen att bli besviken. En mer realistisk förväntan är att du kan skapa kontakter och bygga relationer med möjliga kunder och samarbetspartners. Tänk på en mässa som ett stort nätverksparty.

Lästips som 75 000+ andra har gillat

Gerillaföretagaren - Hur du marknadsför ditt företag utan pengar

"Fantastiska modiga tips, som jag har använt och haft glädje av minsann! Fick genast flera nya kunder i samband med att jag utökade mitt verksamhetsområde i en ny stad där ingen kände mig."
Jennie Finkelstein, Finkelstein Form

”Tack Stefan för en underbar bok. Jag har börjat skumma igenom boken lite och hittade saker som jag absolut inte fick tappa bort, så jag vek en flik i hörnet av sidan....jo tjena....det gick ju "bra".....skulle jag fortsätta med det systemet, så skulle varenda sida ha en vikt flik....och de håller ju inte....Frågan är nu, som jag brottas med, hur ska jag tillgodogöra mig en bok som har klokheter på varje sida.??? Puh.”
Elisabeth Jarmyr, Disajnhaus

”Har nu hunnit läsa ca hälften av gerillaföretagaren, och jag måste säga att jag beundrar din kreativitet och roliga ideèr! Många av tipsen kommer vi att använda varje dag i fortsättningen.
Jag har länge letat efter någon som kan skriva och ge tips på ett plan som funkar och inget flum som det gamla uttrycket "Kunden i centrum" utan lite mer kreativt och konkret information om vad man bör göra och inte göra.”

Peder Nilsson, Farsta Lås AB

”Vi är ett grossistföretag för frisörer med affärsidé att vara komplett frisörgrossist med uppsökande verksamhet samt inom kort genom Internet. Boken Gerillaföretagaren har gett oss så mycket på kort tid och vi ser med glädje fram emot den dag då de tio tipsen kommer. Vi har anammat mycket av det som Du skriver om i boken och får också beröm av våra kunder för det lilla extra vi ger dem.
Tack från mycket nöjda läsare!”

Solweig Holmqvist,MODULINE AB

”Jag har läst din bok och har haft stor nytta av det! Jag har tillämpat många av dina ideer i min MF och rekommenderar den starkt.
Jag gratulerar dig till en mycket praktisk och användbar bok.”

Andreas Papacosta

”En jättebra bok som ger mig nya infallsvinklar på hur jag kan utnyttja marknadsföringsresurserna på ett bättre sätt.”
Morgan Sehlstedt, CLIQ Contact Center

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap