Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du skryter rätt på nätet - och säljer mer


Internetaffärer – tips för alla som vill göra bättre affärer på nätet


Lyssna nu ordentligt (sa han som en gammal magister). Det finns inte ett enda sätt som kan hjälpa dig att presentera dig för kunder som aldrig hört talas om dig på ett bättre sätt än du kan göra på Internet.

På Internet, med en egen hemsida har du nämligen chansen att verkligen visa vad du går för. Och du gör det med tipsartiklar, nyhetsbrev, tester, intyg från nöjda kunder, rapporter, presentationer, kundcase och allt som du redan har i din portfolio. På nätet kan du skryta om du gör det på rätt sätt.


Konsten att skryta på rätt sätt

På nätet liksom i den riktiga världen handlar det om att visa kunderna att man är bäst, inte att säga det. På nätet är det både svårare och lättare att skryta om sig själv. Det är svårare eftersom det finns ett naturligt motstånd mot allt som heter självförhärligande men de flesta fall av grovt självförhärligande ser man bara hos de riktiga amatörerna som öser superlativer över sig själva på sidorna utan att ha några bevis eller belägg för att de är så bra.

Det är däremot lätt att visa stolthet. Du kan lägga in pressklipp och brev från nöjda kunder och annat som ger en bild av att ditt företag är intressant för människor utanför företaget. Allt ni kan belägga genom att berätta vad andra har sagt om dig, dina medarbetare eller ditt företag är rätt skryt. Fel skryt är allt vad ni själva anser att ni är. Berätta inte hur mycket du slitit för att ge kunderna det de nu får. Det spelar ingen roll om du har brutit ryggen av dig för att få till det, ingen bryr sig om det.

Varje gång en kund säger något bra om ditt företag, hur mycket de har trivts med ditt företags service eller liknande, fråga kunden om du får använda det uttalandet i din marknadsföring. Lägg in kommentarerna på din hemsida.

Det är också viktigt att du inte är för ödmjuk på din hemsida. Du måste berätta för besökaren varför de kan lita på dig. Du kan länka till andra platser som visar att det du säger är sant. På det sättet hjälper du besökaren att själv bedöma om du är trovärdig eller inte.

Lästips som andra har gillat

469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

"Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
Internetworld

"Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
Häni Yones, Kramtex Workwear

"Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
Daniel Evertsson, Creative Reklam

”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
Christoffer Steffens

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 17 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Läs exempel på tipsbrevet Internetaffärer så du vet vad du får

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.



Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap