Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Säljtävling - så ska du tänka

Säljtävling
Säljtävlingar kan ge en nytändning och en kick. De skapar dock oftast en svagare motivation än exempelvis bonus och provision bland säljare. Det är vanligt att säljtävlingar betraktas som ett extra incitament snarare än ett substitut för bonus eller provision. Tävlingar används ofta när man vill uppnå en stark ökning av försäljningen eller för att stimulera till extra kortare insatser. De kan också användas för att motverka slentrian i säljarbetet.

Hur påverkar säljtävlingar säljarna?
Säljtävlingar och bonussystem kan trigga vinnarinstinkten hos en enskild säljare. Framförallt hos den som gillar tävlingsmomentet och som hittar motivation för att vara bäst i gruppen. Det kan också trigga de som vill vara med i ett vinnande lag, ett vinnande team eller i ett vinnande företag.

I USA har undersökningar visat att 38 % av säljarna skulle arbeta mer då säljtävlingar används. 62 % skulle arbeta likvärdigt, medan inga angav att det skulle ge en negativ arbetspåverkan.

Hur tror du det ser ut i Sverige? Och hur tror du det är i ditt företag, bland dina kollegor?

Lästips som andra har gillat

54 steg som får ditt företag att växa med raketfart

”Jag läser boken om och om igen. Inte nog med att man blir inspirerad att kämpa vidare, man kommer på så mycket nya saker man kan göra för att förbättra företaget. Jag har blivit mer strukturerad och seriös med företaget. Jag får nog ta och skälla lite på dig då boken har gjort att jag har svårt för att inte "ta med företaget hem" längre. Innan har man kunnat åka iväg och träna på gymmet och släppt alla tankar men t.o.m. där funderar man på företaget. Jag kollar mailen och webbshoppen stup i kvarten. Jag brinner, tack vare din bok, mer för företaget men jag har samtidigt svårt att släppa arbetet hemma.”
Anders, AstroTech

”Samtidigt som boken är humoristisk så får man konkreta tips och råd om olika situationer som man inte har tagit tag i eller saker som garanterat kommer att dyka upp framöver och som man då kan förbereda sig på. Har läst boken ett flertal gånger och varje gång så kommer jag på saker som jag borde ha gjort. Boken fungerar som en coach eller mentor och ger nya synvinklar på problem man stöter på. Tankegångarna runt prissättning gjorde att jag fick en annan syn på vad det är man säljer och att det inte är priset som avgör utan det är värdet i tjänsten eller produkten man säljer. Genom rätt prissättning så undviker man de kunder som man ändå inte vill sälja till. Den här boken är lika bra som de andra jag har införskaffat och jag har rekommenderat den till andra företagare.”
Jan Alexandersson, MALEX

"Boken gav mig ovärderliga tips i hur man får företaget att växa snabbare! Jag har ändrat min strategi och kan nu fokusera på det som verkligen ger resultat. Jag rekommenderar boken till alla som äger ett företag, stort som litet."
Patrik Remann

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap