Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Säljplanering - så gör du

De viktigaste stegen för framgångsrik säljplanering.

Förslag på mål för veckan
Under den närmaste veckan ska du försöka att fokusera på att ha en bättre säljplanering. Maxa dina säljtimmar med kundmöten. Kontrollera tidsanvändningen och besök de rätta kundgrupperna. Var petnoga i din planering och du kommer snart att se effekten genom bättre resultat.

Utnyttja säljtiden så att den mesta tiden används för att besöka kunder
Lämna hemmet så tidigt att du gör ditt första besök senast klockan 08.30. Gör ditt sista besök för dagen tidigast klockan 16.00. Försöker genomföra besöken inom 60 minuter. Planera så att du har så lite restid som möjligt. Det finns inte några omöjliga säljtider och besöksdagar. Nyttja möjligheten att bjuda kunder på en enkel arbetslunch för att använda lunchtiden för aktiva samtal med kund.

Kontrollera dig själv
Din effektivitet står direkt i proportion till i hur hög grad du kontrollerar vad du gör. Motsatsen till detta är att ineffektivitet står i direkt proportion till den grad av brist i kontroll i planering, eller att du låter andra styra dig. Känslan av kontroll är avgörande för att du ska kunna prestera på toppen av din förmåga.

Besök kunderna rätt
Dela in kunderna efter potential - Kategori 1, potential över kronor: xxx. Kategori 2, potential över kronor: yyy. Kategori 3, potential över kronor: zzz. Varje kund/potential besöks: Kategori 1, två gånger i månaden. Kategori 2, en gång i månaden. Kategori 3, en gång i kvartalet.

Var bättre än medelmåttan
De flesta som är skickliga kännetecknas av att de har en bättre planering än medelmåttan. Abraham Lincoln har sagt: ”Genom att studera och förbereda mig väl ska jag se till att jag en dag får chansen att bli något.” Om du vill nå toppresultat måste du vara petnoga i din planering.

Genomför minst xx presentationer per vecka
Vid varje presentation visar du alternativa kundlösningar som tilltalar kunden och där din demonstration framkallar ett positivt engagemang hos kunderna.

Gör en tidmätning:
Andel administrativ tid? Andel tid med kund.? Effektivitetsmätning: Mätningar av cykeltider i säljprocessen? Antal kundbesök per månad? Antal offerter per månad? Andel offerter som leder till affär (”win-ratio”)? Kundmätning: Återköpsgrad? Kundnöjdhet? Andel av kundernas köp? Marknadsandel? Genomsnittlig försäljning per kund?

Sveriges populäraste säljhandbok

Säljbibeln - Sveriges populäraste och mest kompletta säljbok

"Jag har inte bara läst, jag har den som en uppslagsbok som jag ofta tittar i när jag kör fast eller tycker att allt stinker. Hjälper mig med att strukturera upp och välja min väg...."
Gunilla Mets Eriksson,Guldflamma

"Mitt stöd som säljare och säljledare. Man kan inte läsa den för många gånger. Hela tiden tar man emot något nytt. Kanonbok!"
Svante Schultz, Z-Reklam

"Mycket övergripande och konkret information avseende försäljningsteknik. Mycket och väldigt bra information!"
Hansi Stafbom, SSK Säkerhetsakademien AB

"Säljbibeln har hjälpt till med massor av ny insikt. Använder den ofta som uppslagsverk."
Patrik Elwinson, ElwinSound

"Fantastisk bok som innehåller allt man kan tänka sig beträffande att sälja."
Hans Sjöblom, guldsmedsverkstaden.se


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap