Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Sälja i lågkonjunktur - tips och råd


Internetaffärer – tips för alla som vill göra bättre affärer på nätet

Lågkonjunktur - ack och ve och bla bla bla...skulle den här artikeln kunna börja, men vi som är säljare är mycket mer intresserade av möjligheter som dyker upp än problem.

När alla andra springer som huvudlösa höns och ropar kris ska du istället sätta dig ner och titta på vad det egentligen är som får ditt företags hjärta att slå.


Ett sätt som många missar är att titta på redovisningen.

Det är otroligt enkelt att med ett vanligt bokföringsprogram övervaka sitt eget företag, men, om du bara övervakar försäljning och kostnader så får du bara information om det allmänna kassaflödet. För att ge vinstchanserna en riktig hård knuff framåt så måste du titta närmare på de riktiga pengamotorerna i ditt företag och ta reda på vad det är som får företagets hjärta att slå.

Om du kan identifiera de saker du gör i ditt företag som drar in mest pengar kan du lägga mer krut på just de sakerna och skaffa dig ett övertag, inte bara på kort sikt utan faktiskt även på lång, eftersom du kommer att bli bättre på att göra dem och därmed få gratis konkurrensfördelar.

Säg att du tittar i din redovisning och upptäcker att produkten A säljer mest men det ändå inte är den produkt du puffar för mest, ja då har du antagligen hittat en guldgruva att gräva vidare i och exploatera mer. Ett annat exempel kan vara att se över vad du tjänar i kronor och ören på varje produkt eller tjänst du säljer när du räknat bort dina egna kostnader för att sälja dem. Du kan upptäcka att den produkt du själv tror mest på och jobbar mest för att sälja också kostar mest i tid medan andra produkter som säljer mindre kanske till och med ger mer vinst.

Slutsats: Gör mycket mer av det som fungerar och gör det nu.

Konsten att marknadsföra ditt företag på fem minuter

5-minutersmarknadsföraren -350 sätt att förbättra ditt resultat på bara fem minuter

"5-minutersmarknadsföraren är lättläst med många tips och tankar som är genomförbara på direkten. Den har hjälpt mig att Spola alla floskler och flumflum, man ska vara mer konkret och det behöver inte ta tid.
Låt den ligga framme och släng ett öga i den nu och då för att få lite nya tankar och infallsvinklar."

Peter Karlsson, Mönsterås bostäder

"Jag har läst marknadsföring och försäljning på högskolenivå men älskar de här små konkreta böckerna med tips från verkligheten. Att få inspiration och nya idéer när det ibland känns som att man fått lite torka är otroligt inspirerande. Det är så roligt att se effekter av det man gör. Tack!"
Jeanette Svedberg, Gävle

”Mycket bra bok som alltid ligger på skrivbordet. Den ger hjälp direkt för olika punktinsatser i marknadsföringen, varje dag!”
Sara Vennerberg, PHAX swimwear scandinavia

"Den här har i särklass hjälpt oss mest att synas och sälja mer utan att lägga en ner förmögenhet. Jättebra bok!"
Jessica Mossberg, Dina Butiker Sverige AB / Babyfrog.se

"Boken är mycket bra och har hjälpt mig med många tips på hur jag kan förbättra min hemsida, kundvård och förbättra mitt resultat."
Peter Sundin, TMCS Engineering

"5-minutersmarknadsföraren har hjälpt mig massor, den har gett min många kraftfulla och konkreta tips på hur jag kan förbättra min marknadsföring."
Daniel Roquéo, Andetag Inspirit

"Jag har använt boken för att motivera mitt team att se delmål och inte bara de stora målen. Det är en bra bok för att hitta inspiration för att strukturera det dagliga arbetet och att se de enkla lösningarna."
Lin Eriksson, Miinto.se

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 17 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Läs exempel på tipsbrevet Internetaffärer så du vet vad du får

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap