Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du gör en reklamkupp


Rivstart – Sveriges största nyhetsbrev om marknadsföring för små företag

Jaså, du har inget ishotell. Jaså du har ett litet ¤#!!§ att nå ut i konkurrensen. Bra.
Jag menar – hur svårt är det att kalla sig marknadsförare om man till exempel har ett ishotell.
Det enda man behöver göra är att ringa pressen och säga: Hej, jag har byggt ett hotell av is – det behöver inte marknadsföras mer. Idén var – och är så bra att det inte behövs något annat. En bra marknadsförare är en som visar resultat i konkurrens, som kan visa varför det han/hon kommer med nu utmanar allt annat så bra.

Och eftersom du inte har ett ishotell så ska vi prata om hur du kan göra annars för att sticka ut och slå på trumman med kraft. Vi ska prata om att göra reklamkupper.

5 tips om att göra en reklamkupp

1. Samla mod
Sluta vara en fegis. Släpp tankarna på att ”inte kan väl jag ringa till 15 tidningar och säga att jag är så trött på regeringens planer att göra si och så att jag tänker nominera min kanariefågel Sven till statsminister”. Ha kul i kuppen. Händer inget så hade du i alla fall det.

2. Gagna ditt företag med kuppen
Koppla kuppens innehåll till det du säljer. Det går att hitta på hur många kuppidéer som helst, men idén som genomförs ska alltid gagna det du säljer. Fundera över den krassa frågan: Hur ska vi tjäna pengar på det här till slut?

3. Men den ska gagna andra också
Att släppa iväg 46 800 rosa ballonger över stan måste vara direkt relaterat till något bra för ditt företag – men också för andra. Din protest/hyllning ska vara en röst för många.

4. Stå för något kontroversiellt
Bestäm dig för att förbjuda ickerökare att komma in i din restaurang. Se till att bryta mot något. Om du tycker illa om en sak, så gör många andra det också. Du ska leta efter dina sympatisörer i en kupp, inte vara orolig över dem som blir arga.

5. Planera redan nu
Förbered dig på att haka på något aktuellt som snart kommer. Säg att du säljer programvaror – förbered en annons där du tänker ge bort gratis redovisningsprogram till riksdagsledamoten x (=nästa person som tidningarna kommer att avslöja med fusk i reseräkningar eller vad det kan vara). När skandalen är ett faktum fixar du bara en bild på den personen och kör ut i dina annonser. Skandalen kommer, var så säker.

Lästips som 75 000+ andra har gillat

Gerillaföretagaren - Hur du marknadsför ditt företag utan pengar

"Fantastiska modiga tips, som jag har använt och haft glädje av minsann! Fick genast flera nya kunder i samband med att jag utökade mitt verksamhetsområde i en ny stad där ingen kände mig."
Jennie Finkelstein, Finkelstein Form

”Tack Stefan för en underbar bok. Jag har börjat skumma igenom boken lite och hittade saker som jag absolut inte fick tappa bort, så jag vek en flik i hörnet av sidan....jo tjena....det gick ju "bra".....skulle jag fortsätta med det systemet, så skulle varenda sida ha en vikt flik....och de håller ju inte....Frågan är nu, som jag brottas med, hur ska jag tillgodogöra mig en bok som har klokheter på varje sida.??? Puh.”
Elisabeth Jarmyr, Disajnhaus

”Har nu hunnit läsa ca hälften av gerillaföretagaren, och jag måste säga att jag beundrar din kreativitet och roliga ideèr! Många av tipsen kommer vi att använda varje dag i fortsättningen.
Jag har länge letat efter någon som kan skriva och ge tips på ett plan som funkar och inget flum som det gamla uttrycket "Kunden i centrum" utan lite mer kreativt och konkret information om vad man bör göra och inte göra.”

Peder Nilsson, Farsta Lås AB

”Vi är ett grossistföretag för frisörer med affärsidé att vara komplett frisörgrossist med uppsökande verksamhet samt inom kort genom Internet. Boken Gerillaföretagaren har gett oss så mycket på kort tid och vi ser med glädje fram emot den dag då de tio tipsen kommer. Vi har anammat mycket av det som Du skriver om i boken och får också beröm av våra kunder för det lilla extra vi ger dem.
Tack från mycket nöjda läsare!”

Solweig Holmqvist,MODULINE AB

”Jag har läst din bok och har haft stor nytta av det! Jag har tillämpat många av dina ideer i min MF och rekommenderar den starkt.
Jag gratulerar dig till en mycket praktisk och användbar bok.”

Andreas Papacosta

”En jättebra bok som ger mig nya infallsvinklar på hur jag kan utnyttja marknadsföringsresurserna på ett bättre sätt.”
Morgan Sehlstedt, CLIQ Contact Center

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Rivstart här:

Vill du ha snabba tips om din marknadsföring?
Du får tips om gerillamarknadsföring och mer traditionella metoder för företag att synas till låga kostnader.

Rivstart är sedan 1998 Sveriges största nyhetsbrev om marknadsföring med drygt 37 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med marknadsföringsböcker.

Läs exempel på tipsbrevet Rivstart så du vet vad du får



Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap