Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

PR = tyck något, stå för något


PR-tipset – tipsbrevet för alla som jobbar med PR

Idag står det om min nya bok Juniorföretagaren i tidningen Stockholms City.

Artikeln är ett tydligt exempel på att man som PR-ansvarig aldrig får riktigt som man vill.

Boken, som jag vill att de ska skriva om, handlar om hur barn och unga kan göra för att tjäna egna pengar genom att starta sina egna små företag. Artikeln handlar istället om hur jag tycker att alla barn, inklusive mina egna, är bortskämda snorungar.

Journalisten har valt en vinkel som jag inte kan göra något åt, så är det alltid. Och av det enkla skälet att journalisters jobb inte är att göra gratisreklam för en bok, utan att ge sina läsare något intressant, gärna spetsigt och unikt.

Det är därför jag får jag framstå som en slavdrivare redan i rubriken:

"Sätt barn i arbete" (Kul för en tidning att skriva)

Och det är sant. Jag tycker ju att barn och unga kan göra lite mer, men inte som en rabiat barnhatare, utan arbete som en sporre, som lär barn och unga att göra saker själva, ta initiativ och växa med dem (ljummet för en tidning att skriva).

Artikeln fortsätter:
"Ungarna födda på 1990-talet kommer att växa upp till världens mest odrägliga människor"
(Kul för en tidning att skriva)

Det artikeln inte tog med var att jag egentligen sa:
"Man kan lätt tro att ungarna födda på 1990-talet kommer att växa upp till världens mest odrägliga människor, men historien har visat att det brukar bli folk av alla generationer vad än föräldragenerationen har sagt." (Ljummet för en tidning att skriva)


Så vad lär vi oss av det här som gör att vi får mer spaltutrymme?

Journalister är inte ett smack intresserade av att skriva om dina produkter eller ge en mer nyanserad bild av dina åsikter utan om något unikt du kan komma på där det är lätt att koppla in din produkt på något sätt. Den nyhet du skickar måste sticka ut. Måste få den journalist som läser den att säga: Det var som fan (att du ibland får bli den som ger något obekvämt ett ansikte, ingår i priset)!

Så glöm aldrig det när du skickar dina pressreleaser. Stick ut. Tyck något. Var något

Vill du bli expert på PR snabbt?

Läs mer i PR-handboken

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet PR-tipset här:

Vill du bli expert på PR?
Brevet visar hur du skapar bättre relationer med omvärlden och gör ditt PR-arbete effektivare.

PR-tipset har 4600 läsare och kom igång 2007.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker om marknadsföring från Bokförlaget Redaktionen.

Läs exempel på tipsbrevet PR-Tipset så du vet vad du får

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap