Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Produktutveckling - så ska du tänka


Smarta tips för företagare som vill framåt

Häromdagen när jag vevade runt i lägenheten med dammsugaren började jag snart fundera över varför de gör dammsugarsladdarna så korta. Eftersom jag tror att alla dammsugare är ungefär lika bra skulle jag utan tvekan överväga att köpa en dammsugare med dubbelt så lång sladd (som enda argument). Och snart undrade jag varför de inte säljer någon mjuk skumgummiremsa att klistra fast runt dammsugaren så man slipper märken och avskavd färg på listerna också. Och sedan borde de göra hjulen större och mjukare så dammsugaren rullar bättre.

Och snart kom såklart HON, kvinnan i mitt liv, och undrade varför jag satt bredvid dammsugaren istället för att dammsuga. ”Produktutveckling”, ville jag säga men hon såg inte ut att vara på humör för den typen av diskussioner. Så jag tänker prata med dig om det idag istället.

Produktutveckling = Jakten på fördelar för kunderna
Många företag lägger ner massor av tid på att förfina sina produkter. Bra. Men är det verkligen säkert att kunderna uppskattar förfiningen så mycket att de vill betala för den?

Sätt dig nu direkt och gör en lista över de fem främsta skälen till varför kunderna köper av ditt företag (vad du tror). Bjud sedan några kunder på lunch och fråga dem samma sak. Jämför med vad du trodde. Överraskad? En del kunder kanske säger att de litar på att du levererar i tid – din produkt är inte viktig i det fallet. Andra säger att det alltid är trevligt att ha kontakt med er – samma sak, din produkt är inte viktig i sig. De kan gilla din service, att du finns på plats och massor av andra saker som inte har med produkten att göra.

Men när produkten är viktig är det viktigt att du tänker på vad du ska göra för att stå först i kön när kunden vill köpa.

1. Fråga dig - vad erbjuder konkurrenterna?
Gör en lista över vad konkurrenterna erbjuder och ställ det mot vad du själv erbjuder, lägg till det du kan tänka dig att börja erbjuda och du har din konkurrensfördel klar.

2. Var inte sentimental när du sparkar produkter.
Det som säljer - säljer. En hängiven produktutvecklare väljer de produkter som säljer bäst och expanderar dem. Erbjuder flera versioner av dem. Om den gröna säljer bra så gör en blå och en röd också.

3. Tänk dig blå i ansiktet på kompletteringar.
Det som saknas – säljer. Leta efter produkter som är relaterade till dina säljande produkter. Leta också efter tjänster som är relaterade till dina produkter för att sälja mer.

4. Ändra förutsättningarna med annat urval
Om du säljer en produkt, kan du då förpacka den på annorlunda sätt? Kan du sälja fler i samma paket? Även om du säljer tjänster finns det sätt att erbjuda ett urval. Det kan handla om att istället för att erbjuda tjänsten som en engångsföreteelse så kanske du kan teckna avtal på som ger kunden uppföljning en gång i månaden osv. TÄNK! Ju större urvalet är, ju bredare valsituationen är desto lättare är det för kunden att köpa (och säljaren att sälja).

5. Utveckla marknadsföringen
Alla visar sina fördelar i marknadsföringen men som gerillaföretagare visar du fördelarna som bara du har. Många av dagens produkter och tjänster är så lika varandra att det enda som skiljer dem är marknadsföringen, det sätt de presenteras på. Glöm aldrig det.

Lästips som 75 000+ andra har gillat

Gerillaföretagaren - Hur du marknadsför ditt företag utan pengar

"Fantastiska modiga tips, som jag har använt och haft glädje av minsann! Fick genast flera nya kunder i samband med att jag utökade mitt verksamhetsområde i en ny stad där ingen kände mig."
Jennie Finkelstein, Finkelstein Form

”Tack Stefan för en underbar bok. Jag har börjat skumma igenom boken lite och hittade saker som jag absolut inte fick tappa bort, så jag vek en flik i hörnet av sidan....jo tjena....det gick ju "bra".....skulle jag fortsätta med det systemet, så skulle varenda sida ha en vikt flik....och de håller ju inte....Frågan är nu, som jag brottas med, hur ska jag tillgodogöra mig en bok som har klokheter på varje sida.??? Puh.”
Elisabeth Jarmyr, Disajnhaus

”Har nu hunnit läsa ca hälften av gerillaföretagaren, och jag måste säga att jag beundrar din kreativitet och roliga ideèr! Många av tipsen kommer vi att använda varje dag i fortsättningen.
Jag har länge letat efter någon som kan skriva och ge tips på ett plan som funkar och inget flum som det gamla uttrycket "Kunden i centrum" utan lite mer kreativt och konkret information om vad man bör göra och inte göra.”

Peder Nilsson, Farsta Lås AB

”Vi är ett grossistföretag för frisörer med affärsidé att vara komplett frisörgrossist med uppsökande verksamhet samt inom kort genom Internet. Boken Gerillaföretagaren har gett oss så mycket på kort tid och vi ser med glädje fram emot den dag då de tio tipsen kommer. Vi har anammat mycket av det som Du skriver om i boken och får också beröm av våra kunder för det lilla extra vi ger dem.
Tack från mycket nöjda läsare!”

Solweig Holmqvist,MODULINE AB

”Jag har läst din bok och har haft stor nytta av det! Jag har tillämpat många av dina ideer i min MF och rekommenderar den starkt.
Jag gratulerar dig till en mycket praktisk och användbar bok.”

Andreas Papacosta

”En jättebra bok som ger mig nya infallsvinklar på hur jag kan utnyttja marknadsföringsresurserna på ett bättre sätt.”
Morgan Sehlstedt, CLIQ Contact Center

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

För alla företagare som vill framåt
Konkreta tips om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    Läs exempel på tipsbrevet smarta tips så du vet vad du får

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




    Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se | Sitemap