Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Produktkalkyl - så gör du

Produktkalkyler är oftast onödigt komplicerade. Därför ska du här få ett enkelt sätt att göra en produktkalkyl som håller hela vägen till banken.


Först - vad är en produktkalkyl?
Iden med en produktkalkyl är att se vad en produkt kostar att tillverka och marknadsföra mot vad den sedan kommer att dra in för pengar till dig. Meningen med kalkylen är förstås att se om en produkt sannolikt är lönsam att tillverka och sälja. Man jämför sina egna kostnader mot möjliga inkomster och använder kalkylen för att se om det går att sätta ett tillräckligt högt pris på en produkt så att den ger vinst.


Och vad ska man ha med i en produktkalkyl

  • Kostnader för tillverkning (Materialkostnader, arbetskostnader. licensavgifter osv.)
  • Kostnader för att sälja (marknadsföring, säljkostnader, distributionskostnader)
  • Övriga kostnader (T.ex. kostnader för garantier, service etc)
  • Beräknad livslängd på produkten (Hur länge kan man tjäna pengar på produkten)


  • Och vad få man fram av en produktkalkyl?
    Produktkalkylen ger svaret på om det är rimligt att investera pengar i att tillverka en viss produkt.

    Så enkelt är det

    Lästips som andra har gillat

    54 steg som får ditt företag att växa med raketfart

    ”Jag läser boken om och om igen. Inte nog med att man blir inspirerad att kämpa vidare, man kommer på så mycket nya saker man kan göra för att förbättra företaget. Jag har blivit mer strukturerad och seriös med företaget. Jag får nog ta och skälla lite på dig då boken har gjort att jag har svårt för att inte "ta med företaget hem" längre. Innan har man kunnat åka iväg och träna på gymmet och släppt alla tankar men t.o.m. där funderar man på företaget. Jag kollar mailen och webbshoppen stup i kvarten. Jag brinner, tack vare din bok, mer för företaget men jag har samtidigt svårt att släppa arbetet hemma.”
    Anders, AstroTech

    ”Samtidigt som boken är humoristisk så får man konkreta tips och råd om olika situationer som man inte har tagit tag i eller saker som garanterat kommer att dyka upp framöver och som man då kan förbereda sig på. Har läst boken ett flertal gånger och varje gång så kommer jag på saker som jag borde ha gjort. Boken fungerar som en coach eller mentor och ger nya synvinklar på problem man stöter på. Tankegångarna runt prissättning gjorde att jag fick en annan syn på vad det är man säljer och att det inte är priset som avgör utan det är värdet i tjänsten eller produkten man säljer. Genom rätt prissättning så undviker man de kunder som man ändå inte vill sälja till. Den här boken är lika bra som de andra jag har införskaffat och jag har rekommenderat den till andra företagare.”
    Jan Alexandersson, MALEX

    "Boken gav mig ovärderliga tips i hur man får företaget att växa snabbare! Jag har ändrat min strategi och kan nu fokusera på det som verkligen ger resultat. Jag rekommenderar boken till alla som äger ett företag, stort som litet."
    Patrik Remann

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

    Lägg gärna till mig som vän på Facebook

    Läs mer om den här sajten här

    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?




    Många läsare av den här artikeln har också läst:
    Hur du gör kunderna beroende av dig
    Så säljer du bäst i lågkonjunktur
    Världens lättaste sätt att tjäna mer pengar i företaget varje dag

    Fler smarta tips
    Prenumerera på vår gratis tipsbrev som du kan få som inspiration direkt i e-posten. Läs om dem och prenumerera gratis på den här sidan.

    Läs ännu fler tipsartiklar - titta i menyn till vänster



    Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se | Sitemap