Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Varför policies förstör för företag


Smarta tips för företagare som vill framåt

Hur mycket leker du kontor på jobbet egentligen? Själv har jag övat i veckan och det gick riktigt bra. Efter att ha fått kraftig allergi av ord som ”kvalitetssäkra”, ”säkerställa”, ”situationsanpassat ledarskap” tog jag mig an ordet ”Policy”.

Själva ordet ”Policy” signalerar stelbent, omöjlig att resonera med, helt enkelt en pappersprodukt på 36 sidor från en grupp chefer som har 40 000 kronor mellan sig och kunderna.

Plötsligt slog det mig att en policyns jobb kanske handlar om att skapa en högre lägstanivå. Så vi tar tag i det idag. Vi tar ett snack om din lägstanivå och om hur du kan göra en policy för den, som är just tydlig.

En hög lägstanivå gör kunderna gladare och din plånbok tjockare.

Jag gissar att du, liksom jag, gör det du helst vill i arbetslivet. Och att det finns massor av saker som konkurrerar om din tid som du också gärna gör. Spela golf, fiska, träna, vara med familjen, planera fantastiska projekt, dricka vin och äta god mat med vänner.

Men på jobbet – där är ju utmaningen att göra dina kunder lyckliga och, om du ursäktar språket, piska skiten ur dina konkurrenter genom att vara det bättre alternativet. Det är ju det som är roligt. Det är roligt att försöka vara bäst. Och att vara bäst betyder att du alltid får fundera över hur du ska göra kunderna lyckliga. Att du hela tiden försöker överraska dem med nya tankar som hjälper dem så mycket att de vill betala för det.

Och motsatsen: Om du inte ser till att det du erbjuder blir tydligt attraktivt för en grupp av människor är det bye bye. Och om du inte ser till så att kunderna på olika sätt i din marknadsföring får veta vad det är du erbjuder är det också bye bye. Detta är spelreglerna. De är både rättvisa och obarmhärtiga samtidigt.

Och policyn då?

Just det. Policyn. Det är mycket lätt. Ta helt enkelt fram det starkaste och bästa du kan göra för dina kunder och flytta det högst upp på din dagliga lista av saker att göra. Och gör det gärna till en fråga till dig själv.

Jag har en mässingsskylt på kontorstoaletten (säg inte det till någon bara) Det står: Hur ska du försvara din plats i kundernas hjärtan idag?

Det är faktiskt den enda policy jag behöver. Hur är det för dig?

Lästips som 75 000+ andra har gillat

Gerillaföretagaren - Hur du marknadsför ditt företag utan pengar

"Fantastiska modiga tips, som jag har använt och haft glädje av minsann! Fick genast flera nya kunder i samband med att jag utökade mitt verksamhetsområde i en ny stad där ingen kände mig."
Jennie Finkelstein, Finkelstein Form

”Tack Stefan för en underbar bok. Jag har börjat skumma igenom boken lite och hittade saker som jag absolut inte fick tappa bort, så jag vek en flik i hörnet av sidan....jo tjena....det gick ju "bra".....skulle jag fortsätta med det systemet, så skulle varenda sida ha en vikt flik....och de håller ju inte....Frågan är nu, som jag brottas med, hur ska jag tillgodogöra mig en bok som har klokheter på varje sida.??? Puh.”
Elisabeth Jarmyr, Disajnhaus

”Har nu hunnit läsa ca hälften av gerillaföretagaren, och jag måste säga att jag beundrar din kreativitet och roliga ideèr! Många av tipsen kommer vi att använda varje dag i fortsättningen.
Jag har länge letat efter någon som kan skriva och ge tips på ett plan som funkar och inget flum som det gamla uttrycket "Kunden i centrum" utan lite mer kreativt och konkret information om vad man bör göra och inte göra.”

Peder Nilsson, Farsta Lås AB

”Vi är ett grossistföretag för frisörer med affärsidé att vara komplett frisörgrossist med uppsökande verksamhet samt inom kort genom Internet. Boken Gerillaföretagaren har gett oss så mycket på kort tid och vi ser med glädje fram emot den dag då de tio tipsen kommer. Vi har anammat mycket av det som Du skriver om i boken och får också beröm av våra kunder för det lilla extra vi ger dem.
Tack från mycket nöjda läsare!”

Solweig Holmqvist,MODULINE AB

”Jag har läst din bok och har haft stor nytta av det! Jag har tillämpat många av dina ideer i min MF och rekommenderar den starkt.
Jag gratulerar dig till en mycket praktisk och användbar bok.”

Andreas Papacosta

”En jättebra bok som ger mig nya infallsvinklar på hur jag kan utnyttja marknadsföringsresurserna på ett bättre sätt.”
Morgan Sehlstedt, CLIQ Contact Center

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

För alla företagare som vill framåt
Konkreta tips om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    Läs exempel på tipsbrevet smarta tips så du vet vad du får

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.



    Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se | Sitemap