Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du samlar poäng hos kunderna


Smarta tips för företagare som vill framåt

Jag kan bli riktigt förälskad i företag som är snälla, t ex om personalen gör något extra. Om de ringer och frågar hur det jag köpte fungerar för mig.

De här företagen är sååååååå smarta och duktiga. De vet att jag kommer berätta det för mina kollegor, vänner och alla som orkar höra på. Sverker Olofsson skulle väl säga att de är beräknande och kalla – jag skulle snarare säga att de gör sitt jobb hela vägen – även efter det att kassan sagt Ka-ching.

Idag ska vi prata om vad du kan göra för att samla poäng hos kunderna.


Hur du samlar ihop poäng som gör att andra vill prata om ditt företag

Du får poäng för att bry dig om
Bry dig om genom att visa din kunskap. Det är enkelt. Om du säljer t.ex. datorer, då är du antagligen tillräckligt duktig för att ta fram ett frågeformulär där kunderna kan svara på frågor om vad de ska ha datorn till. På det sättet kan ni komma fram till vilken dator din kund faktiskt behöver. Kunden vill ha den dator som han/hon behöver, inte din dyraste eller den du har högst marginaler på. Om kunden kan känna det här så kommer du att få något som är värt mer än 1000 kronor extra idag - en långsiktig relation och massor av rekommendationer – kanske också en djupare nattsömn..

Du får poäng för tydlighet
Ja, det är sant, konstigt nog. Var tydlig mot kunderna. Gör t ex en kundservicelista som du visar kunden. Säg: "Den här lappen är din viktigaste du får vid det här köpet." Pappret ska innehålla alla dina löften och garantier till kunden. De är tydliga och har inga förbehåll eller "liten text". Sånt gillar vi.

Du får poäng för kontinuitet
Skapa en egen tradition som kunderna lär sig känna igen och inte vill vara utan. När vintern är som mest hopplös och man är som glåmigast kan du ge dina kunder lite sol. Skicka en kruka med frön till någon typisk sommarblomma och uppmuntra dem att hålla ut eller skicka smarriga luncher eller något kul när du vet att de har mycket att stå i.

Du får poäng för det oväntade
Alla gillar att få saker gratis och om du säljer lite dyrare produkter så förväntar sig kunden att du ska slänga in saker i köpet. Det är inga överraskningar. Den som vill ge kunden en överraskning slänger snarare in saker efter köpet. Det är enkelt. Just som kunden är på väg ut genom dörren med sitt paket så säger du:
- Just det, det tänkte jag inte på, men du behöver säkert några trevliga örngott till den nya bredare sängen. Varsågod och ta på hyllan där borta. På det här sättet visar du kunden din lojalitet även efter att du tagit emot kundens pengar. Målet är att kunden ska gå ifrån dig med en historia att berätta för andra och framför allt känna sig nöjd med sitt beslut att handla av dig. Ge inte kunden en chans att komma hem och börja vända på din produkt och fundera på om köpet var rätt. Och det spelar ingen roll vad du säljer, det går alltid att slänga in något efter köpet.

Du får poäng för leenden
Det är viktigt att poängtera att ett leende inte bara är en muskelrörelse, utan ett uttryck för gillande. Jag tror att leenden kommer av att gilla det man gör. Och hur gör man det? Genom att göra saker som man gillar och om man gör något man inte gillar så måste man försöka göra det på ett sätt som gör att man gillar det. ”Kul på jobbet” är lite luggslitet men ack så sant.

Till sist:
Allt sånt här måste omsättas i praktiken och det finns ett lätt sätt att göra det: Föreställ dig från och med nu att varje kund som kontaktar dig gör det för att han/hon egentligen är journalist och ska skriva en artikel om perfekt kundservice där han/hon tänker räkna upp de företag som har det ;-)

Gör nu!

Hur du vinner över konkurrenterna - varje dag

Spöa konkurrenterna - 236 tips som får konkurrenterna att önska att de var du

"Stefan Ekberg har – återigen – skrivit en bok precis som man vill ha den: Kortfattad, konkret och direkt överförbar till praktisk verksamhet i mitt företag. Tipsen är generella men känns som om de är skrivna just för mig. Man kan ta några tips om dagen, eller använda den som uppslagsbok när man har ”kört fast” och idéerna tryter. Ett extra plus för formatet – man kan ta med den i fickan och läsa den närhelst man vill. Boken hjälpte mig prioritera bland vad som måste göras. Enkla saker som inte kostar pengar har vi infört omedelbart, andra har vi lagt in i en prioriteringslista och betar av ett område i taget. Det är skönt att som chef ha någon som hjälper en att samla tankarna och tänka på hur man ska spöa konkurrenterna!"
Fredrik Sjöberg, Verksamhetschef Studieförbundet Vuxenskolan

”Jag fick snabbt ihop 14 åtgärder från boken som passar vår bransch och situation. Jag har tagit upp dessa 14 åtgärder på vår senaste säljkonferens, haft grupparbete kring dessa punkter och gemensamt spikat vår affärsidé.”
Anders Sture, Svea Fyrverkerier AS, Norge

”Det som är bra är att den är skriven på ett sätt som gör den lätt att läsa. Den lämpar sig även att komma tillbaka till och kolla på enstaka tips. Mig har den hjälp med enkla tips som man kan ha i åtanke hela tiden när man arbetar med sitt eget företag.”
Ado, Radio Göteborg

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

För alla företagare som vill framåt
Konkreta tips om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    Läs exempel på tipsbrevet smarta tips så du vet vad du får

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




    Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se | Sitemap