Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur mycket är ditt personliga varumärke värt egentligen?


Smarta tips för alla soloföretagare

Alla pratar om värdet av starka och positivt laddade varumärken idag – Det handlar helt enkelt om att vi vill förstärka positiva känslor i kundernas hjärnor. Vi vill att de ska tänka bra saker om oss. Och här kommer frågan: Vilka är de viktigaste punkterna en kund eller möjlig kund kopplar ihop med ditt företag? Är det kunskap, generositet, snabbhet, mycket för pengarna, bra service – eller är det arrogans, slarviga jobb, blir aldrig klara i tid, dyra.

Jobbet med att förstärka varumärken börjar verkligen på mikronivå – nämligen hos dig. För många av dina kunder är det du som personifierar varumärket. Och då kommer den viktiga frågan: Vad tänker kunderna på när de hör ditt namn? Pålitlig, kunnig, generös - eller ringer aldrig tillbaka, kommer med konstiga undaflykter, blir aldrig klar i tid, skickar otydliga fakturor, ger ett slafsigt intryck?

Det börjar med dig. Och därför kommer här några snabba tips som du kan ta med dig och fundera över om de kan hjälpa dig och ditt företag att få ett starkare varumärke i dagens lågkonjunktur.


1. Vilket första intryck ger du? Är du klädd efter uppgiften, kommer i tid, är förberedd?

2. Berättar du dåliga nyheter för kunderna i tid? Ibland går saker åt skogen och den som är rädd om sitt varumärke berättar de dåliga nyheterna ögonblicket efter att han/hon fått dem istället för tre dagar efter (när kunden redan är arg).

3. Känner kunderna att du tar hand om dem? Ett idealiskt företag är ett som gör kunderna lugna och som alltid har initiativet när det handlar om att ge information om rådande läge. Kunder som känner att du tar ansvaret för att lösa deras problem njuter av att vara dina kunder.

4. Är du den som kommer med lösningar på problemen? En del personer tillbringar större delen av sin tid med att leta efter problem och ärligt talat, det är inte så svårt att hitta problem. Kommer du med genomtänkta lösningar på problem så får du både respekt och blir beundrad av dina kunder och chefer (och vänner)

5. Är du trevlig?. Det du säger och inte säger på jobbet har betydelse. Om du pratar nedvärderande till eller om andra, använder sarkasmer eller låter allmänt otrevlig så hör andra dig och blir rädda att råka ut för samma behandling. Det gör att de gärna slipper ha med dig att göra.

6. Går du med problemet till den du har problem med? Om du har svårt att jobba med Göran, prata med honom med det och gå inte till chefen som sedan tar upp det på ett möte.

7. Står du fast vid dina åtaganden? Eftersom andra är beroende av ditt jobb ger du dem problem om du inte gör det ni kommit överens om i tid. Om du är den som alltid gör det du har sagt att du ska göra så ökar styrkan i ditt varumärke.

8. Hjälper du andra att bli bätre och utvecklas? Alla har sina talanger och erfarenheter. Om du kan hjälpa en medarbetare att utveckla sina så hjälper du inte bara honom utan företaget och till sist dig själv eftersom du vinner en vän.

9. Betraktar du dem du jobbar med som dina kunder? Då är det lätt att veta hur du ska bete dig mot dem. Det kan ju kännas överdrivet – herregud, vi kan ju inte gå runt som på nålar och le hela dagarna och det är helt rätt, men då måste jag först berätta att jag tycker att man ska behandla sina kunder som sina bästa vänner, inte som några man ska smöra för – man ska ge dem sin kunskap och ta tillvara deras intressen – det är så man ska behandla kunder för då får man också tillbaka allt man vill ha själv.

10. Berömmer du andra? Det finns ett cyniskt uttryck som dessvärre stämmer ganska bra: Folk tror på vad som helst så länge det är komplimanger. Jag gör det. Du gör det också. Men uppriktiga komplimanger som handlar om jobb uppskattas alltid. Det är härligt att en sån enkel sak som att berätta för någon att han gör ett bra jobb kan lyfta hans dag – och det är du som har gjort det. Han/hon kommer inte att glömma att det var du som sa det.

Till sist: Vilken av de här punkterna tänker du satsa på för att förstärka ditt varumärke den här veckan?

Sveriges populäraste bok om personlig utveckling

Så blir du framgångsrik - utan pengar, utan kontakter och med helt fel bakgrund

"Jag vill från djupet av mitt hjärta säga TACK och åter TACK för att du har skrivit boken "framgångsrik".
Den har på riktigt förändrat mitt liv. Gett mig smärtsamma insikter om mig själv som jag nu arbetar stenhårt med att förändra. Jag har bloggat och instagrammat om hur fantastisk den är och rekommenderar den till alla jag känner. Mitt ex är min ständiga följeslagare i handväskan, nerlusad med hundöron, tankar, funderingar och svar och den tänker jag behålla. Nu tar jag steget med något jag drömt om alldeles för länge och det är du som är en stor del i att jag vågar. Tack för att du skrev denna bok och tack för att du har förändrat mitt liv."

Tina, putasmellonme.com

"Jag har läst många så kallade framgångsböcker i mitt liv, det har ALDRIG hänt att jag läst ut en bok så fort.
Vilken känsloresa!! Hade högläsning för min man, ( jag brukar göra så när hans entreprenörshjärna brinner för mycket). Den här boken är helt unik, det finns en del i denna genre, men ingen som beskrivs på ett sådant pedagogiskt, träffsäkert sätt. Man känner trovärdigheten, man känner, energin, man känner all den kraft du lagt ner och det skapar respekt!! Med ett mod och ett sätt att bjuda på dig själv i boken, blir den så direkt att det inte går att sluta läsa, det går heller inte att ducka. Tack är ju ett för mesigt ord i dessa sammanhang! Men i alla fall, Tusen tack för att du valt och skriva den här boken. Som mina ungdomar säger DEN ÄGER!!"

Anna Bengelsdorff, Ellos

"Jag läser Framgångsrik och får den ena aha-upplevelsen efter den andra , jag är nog lite kär dig, för du skriver om mig och du har avslöjat mig . Nu har jag beslutat att mitt arbete de närmaste dagarna består av att läsa, och den här gången LÄSA din bok. Jag tar den till mig, jag antecknar , jag blir glad av dina träffsäkra provokationer, lägger boken ifrån mig för att reflektera, känner igen mig och känner igen min omgivning. Jag har läst böcker om personlig utveckling och karriärutveckling tidigare, begreppen är inte okända och jag har nått olika grad av inspiration, men ( förbjudet ord !!!) nu golvas jag och du öppnar mina ögon. Undrar om det är så här det känns att vara / bli religiös....."
Mia Rieder

"Boken var min resesällskap på flyget nyligen och jag kan sammanfatta att detta var en helt suverän bok: klarsynta, beska droppar serverade på klarspråk i krasshetens bleka lampsken; helbra! Jag har självt byggt bolag på mottot "Framgång är planerad, shit happens" och kan skriva under på allt i din bok med erfarenheter från företagandets skitiga skyttegravar.Jag har läst och studerat i hela mitt nyfikna liv och kan slå fast att detta är den bästa bok om personlig utveckling jag någonsin läst."
Ulf Engerby, Qbranch AB

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Soloföretagaren här:

Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs exempel på tipsbrevet Soloföretagaren så du vet vad du får

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap