Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du får personalen att tänka försäljning


Konkreta och bra tips om att vara chef

Jag satt i ett styrelsemöte. Företaget jag träffade ville växa och de bad mig ge input på hur. Ett trevligt och lönsamt uppdrag där mitt jobb bara var att lyssna.

Jag höll på att somna efter tre minuter.

Just det här mötet handlade om strategi och deltagarna hasade rastlöst på stolarna och klättrade snart över varandra i en tävling som visade sig handla om att använda amerikanska uttryck och/eller ord med fler än åtta bokstäver. Alla vann.

Nu undrar jag: Var någonstans mellan en bra affärsidé och styrelsemöten försvinner det som företaget är bra på från början? Och hur ska man göra för att föra ut managementsnacket till personalen - hur ska man helt enkelt få personalen att tänka försäljning - och tycka om det samtidigt. Det ska vi prata om idag.

Allt börjar med att formulera affärsidén
Under min tid som anställd fick jag aldrig riktigt veta vilken affärsidé något av företagen hade. Resultatet av det var att jag inte riktigt såg uppgiften vi hade framför oss. Det blev ett jobb, ibland ett kul jobb, men knappast något mer än det. Så här är det på - jag gissar här- 98 % av alla Svenska företag. Kanske ditt också?

En affärsidé måste kunna uttryckas i en enda enkel mening. Den meningen ska vara idiotsäker, så den kan förmedlas till alla, tjatas in varje dag, varje vecka - alltid. Varför finns ditt företag? Det måste alla veta för att veta vad ni ska åstadkomma. Inget flum. Inget managementsnack. Inget "Nu ska vi leka formulera en snitsig affärsidé-leken" som man gör när man ska söka banklån. Raka rör ska det vara. Och sedan skjutsar du ut den meningen till all personal, alla leverantörer (så de kan hjälpa till att uppfylla den), och alla som har en relation till ditt företag, inte minst kunderna.

Alla ska kunna väckas klockan halv tre på natten och direkt kunna svara på frågan vad företaget de jobbar på har för uppgift här i världen.

Lyssna på och belöna idéer
Det finns två viktiga skäl att ta med personalen. Det första är att du får in bra idéer (som belönas med reda pengar eller på annat konkret sätt). Det andra är att du gör personalen delaktig i företagets framåtrörelse. Utan delaktighet, inget engagemang. Människor jobbar inte bara för brödfödan idag.

Uppmuntra och ta hand om talanger
Egentligen börjar ju allt med vem du anställer. Ytterligheten är: Vem ska du välja - en välmeriterad surmupp eller en säljinriktad och positiv men mer oerfaren person? Det går oftast att lära en positiv person din företagskultur, men sällan ett surkart att vara glad. Ja du fattar.

Ge personalen egna befogenheter
Får din personal lösa problem med kunderna själva? Får de ge missnöjda kunder kompensation - utan att först fråga chefen? Får de göra undantag från reglerna ibland om de tror att det behövs? Återigen så är det delaktighet som är nyckeln till engagemang.

Alla är säljare
Floskel? Absolut inte. Varför får inte din lagerpersonal egna visitkort med en titel som gör dem stolta över att jobba hos dig och stolta över att dela ut kortet till alla de träffar. Varför får inte alla dina anställda erbjuda sina vänner rabatter på era produkter? Delaktighet igen. Tänk på alla positioner i företaget. Det är inte bara säljarna du ska ta hand om och skicka iväg på roliga saker.. I växeln eller i bokföringen sitter det människor som säljer intryck av ditt företag varje dag - belöna dem som oftast inte belönas så ska du få se vad som händer med framåtrörelsen och andan i företaget.

Till sist en fråga.
Vad gör du för att få personalen att tänka försäljning idag?

Behöver du en turbo för att få igång personalen?

333 fantastiska sätt att motivera personalen

”Jag hamnade på en arbetsplats där motivationen var noll. Jag var ny chef. Så jag gick in och letade böcker på nätet om hur man motiverar sin personal. Där hittade jag denna fantastiska bok som hjälpte mig på rätt väg. Idag efter 1 år så känner jag att denna bok och jag tillsammans har motiverat personalen till att jobba mot samma mål. Jag har boken med mig när jag har nätverksträffar med andra chefer och rekommenderar denna bok starkt.”
Ganimete kalludra Folktandvården Stockholms län AB

”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!
Johan Lindberg, Gefle Nöje

”Den gav mycket intressanta vinklar av hur man kan göra för att få personalen motiverad .Den har hjälpt mig genom att testa många av dessa saker och inte fått det gensvar jag velat och då till slut insett att två av mina säljare inte var rätt män på rätt platser så tack för det!”
Pär Dybeck

”Jag har fått nya idéer hur man kan motivera och driva sitt företag framåt. Boken hjälper mig som chef att tänka utanför lilla boxen. Idag måste man ju möta alla där de står och att hitta tips hur man för alla framåt behövs verkligen.”
Maria Bergman, Nokkos Fitness & Relax AB

”Boken ger konkreta förslag om hur jag skulle göra för att motivera personalen och den har hjälpt min personal att bättre ta egna beslut och se företagets bästa.”
Mikael Strand, Fitnessbutiken i Väst AB

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Chefstipset här:

Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs exempel på tipsbrevet Chefstipset så du vet vad du får

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.







Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap