Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Överlevnadstips i lågkonjunktur


Smarta tips för företagare som vill framåt


I boken 492 överlevnadstips för små företag i lågkonjunktur finns just 492 tips som hjälper små företag att både överleva och växa under sämre tider. Här kommer 16 av tipsen för dig att använda och vi hoppas att de ger dig fart framåt.


1.Först och främst - Glöm förra året
Vare sig du sålde bra eller dåligt – glöm det. Skapa nya mål. Det är som om du just startat ditt företag nu och ska jobba för att det ska lyfta. Om du känner av nedgången nu så blir du bara deprimerad av att jämföra siffrorna med förra årets.

2. Leta efter fördelarna – de finns
Det finns något som är bra även i tuffa tider, något du kan se som en möjlighet. Vad är det? Är det att du kan bli av med någon som inte fungerar så bra som du vill på jobbet? Är det att en ny marknad öppnar sig om du bara ser bortom det som är negativt just nu? Är det att du får chansen att se över ditt företags affärsmodell? Kan du plötsligt få råd att annonsera eftersom det blir billigare? Går det att få tag i duktig arbetskraft billigare? Finns det någon experthjälp du inte haft råd med att anlita förut som nu är mer tillgänglig? Leta efter fördelar också. Se till att skapa de ändringar som lågkonjunkturen ger dig chansen att skapa.

3. Inse att du måste jobba hårdare nu för att nå samma resultat som förut
Det betyder att du kanske måste börja tänka på att göra tio gånger mer: Kontakta tio gånger fler möjliga kunder, följa upp och prata med tio gånger fler befintliga kunder.

4. Hitta russinen i kakan
Finns det speciella områden, regioner eller delar av din bransch som du känner kommer att växa snabbare än andra delar under lågkonjunkturen? Tänk på saken. Det finns områden som växer under sämre tider. Om du säljer datorprogram – då kan du rikta in dig på dem som kommer att starta eget när de nu förlorar sina jobb. Fundera över var pengarna kommer att finnas i din bransch och vilka som har dem – gör saker för dessa personer.

5. Bli en bra försvarare
Alla dina kunder du redan har är utsatta för andra företags lust att ta över dem. Försvara din plats i kundernas hjärtan. Du försvarar din plats bäst genom att just nu visa dina kunder hur mycket de betyder för dig. Hitta på bra saker som hjälper kunderna. Visa att du står på deras sida och att alla beställningar är lika mycket värda. Affärer är att hjälpa varandra i vått och torrt. Om dina kunder känner så för dig kan dina konkurrenter knacka knogarna blodiga på dina kunders dörrar utan att någon öppnar.

6. Dags för en ny jättebra rutin
Det finns en härlig gammal regel som jag använt mig av i tio år – varje dag ska du göra fem saker som tar dig närmare ditt mål. Över den här tiden har jag alltså gjort ungefär 18 250 saker som tar mig närmare mitt mål. Du kan göra samma sak. Det tar ju bara en arbetsvecka att göra 25 saker.

7. Nya fräscha ögon på företaget
Ta en närmare till på ditt företag och ställ dig frågan: Om jag just hade köpt det här företaget, hur skulle jag då göra för att sälja mer/expandera?

8. Fixa de gapande hålen nu när du kan
Alla företag har områden de kan bli bättre på och nu är det tid att ta hand om dem, att täta läckorna. Det kan handla om bristande rutiner, t ex att ni missar att följa upp alla offerter ni skickar ut. Det kan handla om att ni lovat er själva att alltid ringa kunderna efter leverans för att se att allt är bra (men ni har inte hunnit det riktigt). Det är dags att göra allt ni vill att företaget ska stå för i andras ögon till rutiner för alla att följa.

9. Gör kundjakt till ditt främsta uppdrag
Det är det viktigaste du kan göra varje dag. Genom att ständigt leta efter vilka som kan bli dina kunder kommer de också att komma till dig i ett bra flöde. Ställ dig alltid frågan: ”Vem skulle vi vilja göra affärer med om vi hade chansen?” Skriv upp allt du kommer på. Gör det till en vana bland alla i företaget att alltid skriva upp det de kommer på. Varför inte ha en Whiteboard i ett rum med en godisskål bredvid. Alla som skriver upp en bra idé får ta en godisbit(eller i dessa tider kanske snarare än frukt). Den som inte har något att göra kan gå in och läsa och få någon bransch/person/företag att bearbeta nu direkt. Det är så saker börjar hända.

10. Hur påverkas dina kunder av lågkonjunkturen?
Vet du det så vet du kanske också en väg att förändra det du säljer så att det passar dina kunder bättre. Kan du till exempel hjälpa till med finansiering vid inköp av dyrare produkter. Kan du börja ta betalt per månad i ett år istället för allt på en gång? Kan det vara så att de skulle vilja se en mindre exklusiv (läs billigare) version av din produkt över en tid.

11. Lär dig säljarmatematik
Jag har läst en undersökning som fastnade i mitt huvud för några år sedan. Den säger att 80 % av alla order kommer efter att du ringt kunden minst fem gånger men att bara 5 % av alla säljare ringer fler gånger än fyra. Nu sitter den undersökningen i ditt huvud också. Och jag tror att resultatet är rätt. Det är bara att titta på dem som ringer till mig för att sälja saker och tjänster. De får hålla på ett tag innan jag vaknar och förstår värdet.

12. Slipa säljarna
Dina säljare kan behöva omskolas i den hårda skolan. Det ni behöver nu är de allra vassaste säljteknikerna, inte bara Wienerbröd och småsnack = affär. Utbilda dina säljare nu. Låt dem läsa böcker om försäljningsteknik och damma av sina kunskaper från förr.

13. Analysera mera
Vilket är det billigaste sättet att få en ny kund för dig just idag? Innan du lägger ner tusentals kronor på annonsering för att få kunder - fundera över om du inte istället kan få lika mycket affärer genom att lägga ner några timmar på att ringa gamla kunder.

14. Håll koll på den ekonomiska hälsan hos dina närmaste
Du är inte den enda som märker eller kommer att märka av nedgången. Dina kunder och leverantörer kan också komma att gå igenom hårda tider. Om du har några få kunder som står för den största delen av dina inkomster måste du veta hur det går för dem. Samma sak med dina leverantörer. Du vill inte få ett telefonsamtal från någon av dem där de säger att de gått omkull.

15. Gör en överlevnadsbudget och må bättre direkt
I lågkonjunktur är det lätt att bara jaga vidare efter varje beställning och aldrig riktigt bli nöjd. Om du vet vad du behöver dra in så har du en siffra att mäta dina ansträngningar mot och i alla fall ta ett djupt andetag och le en smula när du nått den siffran – innan du hastar vidare för att dra in mer pengar.

16. Gör dig redo att växa
Under lågkonjunkturer köper folk mindre och därför är företag som regel mer öppna för att hitta på specialerbjudande. Om du tänker långsiktigt – vad skulle du då köpa idag när det handlar om utrustning och material som du aldrig kommer få till samma bra villkor igen?


Konsten att marknadsföra ditt företag på fem minuter

5-minutersmarknadsföraren -350 sätt att förbättra ditt resultat på bara fem minuter

"5-minutersmarknadsföraren är lättläst med många tips och tankar som är genomförbara på direkten. Den har hjälpt mig att Spola alla floskler och flumflum, man ska vara mer konkret och det behöver inte ta tid.
Låt den ligga framme och släng ett öga i den nu och då för att få lite nya tankar och infallsvinklar."

Peter Karlsson, Mönsterås bostäder

"Jag har läst marknadsföring och försäljning på högskolenivå men älskar de här små konkreta böckerna med tips från verkligheten. Att få inspiration och nya idéer när det ibland känns som att man fått lite torka är otroligt inspirerande. Det är så roligt att se effekter av det man gör. Tack!"
Jeanette Svedberg, Gävle

”Mycket bra bok som alltid ligger på skrivbordet. Den ger hjälp direkt för olika punktinsatser i marknadsföringen, varje dag!”
Sara Vennerberg, PHAX swimwear scandinavia

"Den här har i särklass hjälpt oss mest att synas och sälja mer utan att lägga en ner förmögenhet. Jättebra bok!"
Jessica Mossberg, Dina Butiker Sverige AB / Babyfrog.se

"Boken är mycket bra och har hjälpt mig med många tips på hur jag kan förbättra min hemsida, kundvård och förbättra mitt resultat."
Peter Sundin, TMCS Engineering

"5-minutersmarknadsföraren har hjälpt mig massor, den har gett min många kraftfulla och konkreta tips på hur jag kan förbättra min marknadsföring."
Daniel Roquéo, Andetag Inspirit

"Jag har använt boken för att motivera mitt team att se delmål och inte bara de stora målen. Det är en bra bok för att hitta inspiration för att strukturera det dagliga arbetet och att se de enkla lösningarna."
Lin Eriksson, Miinto.se

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?




Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

För alla företagare som vill framåt
Konkreta tips om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    Läs exempel på tipsbrevet smarta tips så du vet vad du får

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




    Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se | Sitemap