Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Offertmall

Här får du hjälp att göra en offert som vinner, inte bara blir ett papper i högarna hos din framtida kund.

Så om du bara vill ha en standardtext för offerter har du hamnat på fel sajt - om du däremot vill göra offerter som vinner kundernas hjärtan- då har du kommit helt rätt. Vi har frågat Stefan Ekberg, författare till bland andra Gerillaföretagaren och 345 smarta sätt att hitta nya kunder hur du ska göra för att vinna dina kunders hjärtan och skapa en offertmall.


Vi frågade Stefan: Kan man verkligen göra en mall för offerter?

- Ja, absolut, det går att göra en modern grund för en offert själv och sedan anpassa den lite efter varje kund i både innehåll och uttryck. Många företag gör det farliga misstaget att använda samma offertmall hela tiden och är sedan förvånade över att de inte får in fler affärer. Men jag förstår dem på ett sätt. Det tar ju lite tid att göra offerter och då är det lättare att bara ta fram sin gamla offertmall och hoppas på det bästa. Det är synd eftersom det är så lätt att fixa till offerterna lite mer personligt och ha en riktigt bra chans att plocka hem alla affärer istället för bara 5% av dem med en offertmall.


Hur menar du?

- Jag menar att den som vill sälja mer gör sig själv en enorm otjänst om man använder gamla offertmallar som funnits kvar på företaget sedan sextiotalet (eller bara kopierar något på nätet). Du känner lätt igen dem eftersom det står saker som:
"Vi tackar för er förfrågan och har nöjet att erbjuda er följande fördelaktiga offert".
Det är gammaldags, opersonligt och framför allt så är det inte säljande. Du vill ju sälja. Du vill ju sticka ut eftersom det är vad som behövs när du vet att fem av dina konkurrenter också fått samma förfrågan från kunden. Din högsta förhoppning måste vara att dina konkurrenter inte bryr sig om att göra sina offerter tidsenliga eftersom själva presentationen i offerten, hur tydlig och bra den här för mottagaren oftare än man tror avgör vem som till slut får beställningen.


Men för oss som inte har så gott om tid - vad gör vi?

- Det här kanske känns lite tufft till att börja med men faktum är att om du lägger ner lite tid på det nu så vinner du massor sedan. De flesta företag där ute använder samma gamla offertmall de alltid gjort och de fattar inte ens varför de inte får beställningarna av kunderna. Det är bra - för dig :-)


Offertmall - Stefans tips om hur du gör en offert plockar hem affären

Innan du ens börjar skriva offerten ska du ha svaren på de här frågorna:

1. Vad är det för slags problem din kund vill lösa - lägg in frågan i din offertmall
2. Vilka frågor har de ställt till dig när de bad om offerten?
3. Har du lyssnat ordentligt eller behöver du veta mer för att få fram en offertmall?
4. Vilket slags företag riktar du din offert till?
5. Vilken slags person är det som läser och bestämmer vem som ska få jobbet? Det här är viktigt för dig att veta eftersom det ger dig en fingervisning om vilken ton du ska använda i offerten, formell eller personlig


...Och först nu är det dags att sätta igång med din egen offertmall:

1. Börja med att bevisa att du är rätt man/kvinna i texten i offertmallen.
Vilka bevis har du med i offerten för att just ditt företag kommer att klara av jobbet?

2. Trassla inte in dig i fackuttryck.
Vad vet kunden om ditt ämnesområde? Beskriv innehållet i offerten med ett språk som passar mottagaren. Förklara ord och begrepp och gör det lätt för kunden att se vad din offert innehåller.

3. Vad kan du lära kunden?
Vad mer vill kunden veta om ditt ämnesområde? Finns det saker som kunden kan ha nytta av att veta mer? De kanske är helt säkra på att produkt A är den bästa för dem men det beror på att de inte känner till produkt B. Berätta om produkt B också om du tror att den passar kunden bättre.

4. Hjälp kunden att sortera bort dina konkurrenter.
Om du misstänker att din konkurrent (som alltid levererar billigare och med sämre kvalitet) är med i spelet, vidta åtgärder. Berätta i offerten att ni kunde ha offererat produkten i kvaliteten C men väljer att inte göra det eftersom den har sämre hållbarhet. Det kan göra att din kund väljer bort din konkurrents produkt med kvaliteten C.

5. Klä din offert för fest!
Skicka din offert prydligt utskriven, stavningskontrollerad, enkel att förstå i en egen mapp med en liten påse godis fasthäftad i den (Tror du inte att det ger resultat, jag vet att det gör det). Visa kunden att du kommer att göra det här jobbet med ett leende. Visa att du är glad över att du har blivit tillfrågad (förvånande nog gör inte företag det).

Tips för dig som vill vidare
Om du gillade den här artikeln och vill bli en mästare på att sälja mycket mer till nya kunder kommer du att älska Stefans konkreta guide om att skaffa nya kunder och allt annat som du undrar över när det handlar om att göra ditt företag spännande för andra.

Lycka till

Lästips om du vill bli expert på att skriva säljbrev

100 sidor om att skriva säljbrev som träffar rakt i hjärtat

"Denna bok är utan tvekan den bästa om man ska få något sålt överhuvudtaget med text. I vårt fall har vi använt boken för att skriva våra kunders säljbrev, som sedan följts upp med ett telefonsamtal. Det har ökat våra avslut med närmare 4%"
Contact Center i Boxholm AB

"Boken är bra för att den är lättläst, konkret och just att man blir inspirerad. Det här är en bok jag rekommenderar till alla som inte är spontana idésprutor utan behöver lite hjälp på vägen."
Maud Carlsson, FöreningsSparbanken

"Säljbrevsboken har jag haft mycket användning av. Mycket bra tips och idéer. Jag rekommenderar den till alla som skriver säljbrev men som inte gör det så ofta."
Jeanete Nilsson, ServeOffice AB

"Lättläst och mycket informativ. Leveransen av boken fungerade perfekt, jag fick den direkt till mitt skrivbord 2 dagar efter beställningen. Tack för boken, den hjälpte mig när jag hade kört fast."
Lars Ehrnlund, TDC Försäljning AB

"Boken har hjälpt oss att sluta skriva förutsägbara brev anpassade för papperskorgen. Den ä bra för att den visar på exempel samt att den är väldigt lättläst och rolig att läsa. Det här är en bok jag rekommenderar till alla som jobbar med marknadsföring/sälj - eller helt enkelt bara vill läsa en rolig och lärorik bok om att skriva."
Anna Ekström, Radius Sweden AB

"Att kunna på ett säljande men seriöst sätt strukturera och skriva mailing och förstås brev. Boken lärde mig framför allt att förstå mottagaren och inte koncentrera mig på vad jag vill säga. Funkar även utanför Sverige ! (Italien)"
Morgan MARK, Partner Connect Italy

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap