Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så hittar du nya kunder


Säljtipset – smarta tips för smarta säljare

ska vi prata om hur du hittar nya kunder - jobbigt va? Just när du satt och hoppades att du skulle få vara kvar i bekvämlighetszonen ;-)

Carola Forsell har i sin bok 100 sidor för dig som hellre käkar taggtråd än kontaktar kunder givit oss en checklista att följa som är fantastiskt bra och enkel.


Ett bra frågebatteri för att kvalificera kunder är:

1. Vilken typ av problem löser ditt erbjudande åt företag? Det är en enkel fråga, men tuff att svara på. Vi har nämligen en tendens att fokusera på våra erbjudanden, istället för på vad kunderna ska ha dem till. Det förväntar vi oss på något sätt att de ska komma på själva. Genom att svara på frågan tvingas vi se vårt erbjudande med kundens ögon. Kunden är nämligen inte ett dugg intresserad av våra tjänster, utan av att få sitt problem löst. Och skulle det inte finnas något problem är behovet i regel för svagt.

"Problemet" måste dessutom vara enkelt att förstå. Våra kunder är inte experter på vårt kompetensområde. I så fall hade de varit konkurrenter och inte kunder. För att nå kunder behöver vi vara "idiotsäkra", dvs så tydliga att ett vem som helst förstår det problem vi löser.

2. Vilka företag lider mest av detta problem? Med den här frågan får vi fram vår prospektlista från rätt vinkel. De företag som lider mest av problemet vi kan lösa, är mest sannolika att bli kunder. En annan fälla vi undviker genom att svara på den här frågan är den att "alla företag borde lida av det problem vi löser". Det är möjligt. Men svårt att veta var vi ska börja. Fokusera genom att börja med de som "lider mest". Syftet med frågan är att få fram en avgränsning av företag som gör att man kan leta efter dem i sina kundregister, Gula Sidorna eller andra register. En lista på 10 företag är en bra början.

3. Vilka konsekvenser kan problemet få för kunden? (Ekonomiskt? Produktivitet? Image?)Syftet är att i grunden förstå kundens behov. Har vi lyckats formulera tänkbara konsekvenser, har vi tänkt tillräckligt långt. Det ska finnas minst en tydlig konsekvens per företag på listan.

4. Vem på företaget har det största intresset av att lösa problemet samt kan ta beslutet om att köpa en lösning? Syftet är att ha en roll eller ett ansvarsområde man kan fråga efter i en företagsväxel. "Jag söker ekonomichefen" eller "Jag söker den som ansvarar för personalmatsalen".

(En kontrollfråga som också kan vara bra att ställa sig är):
Finns det några särskilda förutsättningar för att vårt erbjudande ska gå att leverera till kunden, t ex en speciell teknisk miljö, en viss organisation eller marknad? Svaret på frågan hjälper oss att sålla bort onödiga kontakter med företag som aldrig kan köpa vårt erbjudande, även om de lider av problemet.


Med hjälp av den här checklistan får du:

· En lista på tio företag som bör vara intresserade av att träffa dig

· Goda argument för varför varje företag bör vara intresserade av just dig

· Utpekade kontaktpersoner som bör vara positiva till att du ringer


Nu finns det inga ursäkter längre

345 smarta sätt att hitta nya kunder

"När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
Janne Pettersson, Malmö

"Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
Johan Sternberg, LUXOR FINANS

"Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

"Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
Mårten Smith, Mårtens Nätverk

"Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Säljtipset här:



Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap