Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så här får du idéer till nya produkter och tjänster


Smarta tips för företagare som vill framåt

Det spelar ingen roll vad du säljer idag – imorgon kan det vara omodernt. Många företag med en bra tjänst eller produkt hamnar i en mycket obehaglig fälla när efterfrågan sjunker och de inte har någon plan på en efterföljare, en kompletterande vara eller något som har andra värden som kunder vill betala för att få. Du måste alltid tänka framåt på vad du kan göra för att tillfredsställa marknaden. Här är 7 tips om hur du ska tänka för att få fram en ny produkt eller tjänst som kunderna vill ha.


1. Lös ett problem. Det finns massor av problem att lösa för dina kunder. Lyssna med dem. Intervjua dem om vad de har för problem de vill ha lösta och se var du kan komma in med en idé som hjälper dem.

2. Hoppa på trendtåget. Vad händer i din bransch just nu som du kan haka på. Vad säger de i tidningarna, på TV och på nätet. Leta efter trenden och försök få in det du säljer i den.

3. Förbättra något som redan finns. Fråga kunderna vad det är med din produkt som inte är bra. Fråga vad du kan förbättra.

4. Skapa en ny nisch för en av dina produkter/tjänster. Det är inte alltid produkten man köper i en värld där många saker liknar varandra. Man kan köpa leveranstiden, sättet som den levereras på (en utbildning i Spanien istället för ett tråkigt konferensrum).

5. Lägg till något till en produkt/tjänst som redan finns. Du säljer en sak, kanske att kunderna skulle uppskatta att få något som är relaterat till din produkt/tjänst när de köper av dig.

6. Väck en gammal död produkt till liv igen. Marknaden kan ha förändrats och ett nytt behov ha uppstått.

7. Leta efter en ny målgrupp för din gamla produkt/tjänst. Din ledarskapsutbildning för företag kanske går att ändra lite och passa perfekt för skolledare.

Lästips som andra har gillat

54 steg som får ditt företag att växa med raketfart

”Jag läser boken om och om igen. Inte nog med att man blir inspirerad att kämpa vidare, man kommer på så mycket nya saker man kan göra för att förbättra företaget. Jag har blivit mer strukturerad och seriös med företaget. Jag får nog ta och skälla lite på dig då boken har gjort att jag har svårt för att inte "ta med företaget hem" längre. Innan har man kunnat åka iväg och träna på gymmet och släppt alla tankar men t.o.m. där funderar man på företaget. Jag kollar mailen och webbshoppen stup i kvarten. Jag brinner, tack vare din bok, mer för företaget men jag har samtidigt svårt att släppa arbetet hemma.”
Anders, AstroTech

”Samtidigt som boken är humoristisk så får man konkreta tips och råd om olika situationer som man inte har tagit tag i eller saker som garanterat kommer att dyka upp framöver och som man då kan förbereda sig på. Har läst boken ett flertal gånger och varje gång så kommer jag på saker som jag borde ha gjort. Boken fungerar som en coach eller mentor och ger nya synvinklar på problem man stöter på. Tankegångarna runt prissättning gjorde att jag fick en annan syn på vad det är man säljer och att det inte är priset som avgör utan det är värdet i tjänsten eller produkten man säljer. Genom rätt prissättning så undviker man de kunder som man ändå inte vill sälja till. Den här boken är lika bra som de andra jag har införskaffat och jag har rekommenderat den till andra företagare.”
Jan Alexandersson, MALEX

"Boken gav mig ovärderliga tips i hur man får företaget att växa snabbare! Jag har ändrat min strategi och kan nu fokusera på det som verkligen ger resultat. Jag rekommenderar boken till alla som äger ett företag, stort som litet."
Patrik Remann

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

För alla företagare som vill framåt
Konkreta tips om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    Läs exempel på tipsbrevet smarta tips så du vet vad du får

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




    Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se | Sitemap