Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

5 tips om merförsäljning

5 Tips om merförsäljning

1. Börja tänka merförsäljning
Det är det absolut första och viktigaste steget. Många säljare är lite för nöjda med att kunden är på väg att säga ja så de glömmer att hjälpa kunden att köpa andra och nära relaterade produkter eller tjänster.

2. Ta chansen när den kommer
När vi som kunder har köpt en sak av dig så är vi mycket mer mottagliga för att köpa en till. Vi har klivit över ett stort hinder och är nu öppna för att höra vad du har mer att erbjuda. Om du ger oss rabatt på nästa köp direkt så är chansen stor att vi gör nästa köp av samma sak hos dig. Merförsäljning när den är som bäst.

3. Lär dig att se köpmönster
Kolla till exempel hur många kunder det är som köper produkt B samtidigt som de köper produkt A. När du vet det är det lätt att berätta för kunder som köpt produkt A att ni också har produkt B. Andra har sett att de här produkterna hör ihop och chansen är stor att kunden som bara köpt produkt A också slår till och köper produkt B.

4. Motivera alla säljare
Om du har anställda säljare - se till att de är motiverade att jobba med merförsäljning på ett sätt som lönar sig för dem...ja, just det med PENGAR.

5. Skaffa rätt inställning själv
Känns det jobbigt att börja jobba aktivt med merförsäljning? Känns det påträngande? I så fall har du fel attityd till merförsäljning. Idén är ju att hjälpa kunderna att få en mer komplett lösning och inte att tvinga på dem saker. Jag har aldrig trott på idén att pressa kunder. Mitt jobb som säljare är att skapa en situation där kunden vinner mer än jag gör. Med det tankesättet kommer kunderna tillbaka och jag får till slut det jag vill i alla fall.

Tänk: Vad skulle hända med dina vinster om du sålde 20% mer till varje kund för att du är smart nog att erbjuda kompletteringar till deras köp?

Sveriges populäraste säljhandbok

Säljbibeln - Sveriges populäraste och mest kompletta säljbok

"Jag har inte bara läst, jag har den som en uppslagsbok som jag ofta tittar i när jag kör fast eller tycker att allt stinker. Hjälper mig med att strukturera upp och välja min väg...."
Gunilla Mets Eriksson,Guldflamma

"Mitt stöd som säljare och säljledare. Man kan inte läsa den för många gånger. Hela tiden tar man emot något nytt. Kanonbok!"
Svante Schultz, Z-Reklam

"Mycket övergripande och konkret information avseende försäljningsteknik. Mycket och väldigt bra information!"
Hansi Stafbom, SSK Säkerhetsakademien AB

"Säljbibeln har hjälpt till med massor av ny insikt. Använder den ofta som uppslagsverk."
Patrik Elwinson, ElwinSound

"Fantastisk bok som innehåller allt man kan tänka sig beträffande att sälja."
Hans Sjöblom, guldsmedsverkstaden.se


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap