Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Marknadsundersökning - så gör du

Marknadsundersökningar på ett lättare sätt

Ju mer du vet om kunderna (och de möjliga kunderna) desto lättare kommer du att träffa rätt när du vill tillfredsställa deras behov. Som företagare vill du veta allt om kunderna. Du vill veta vad kunderna saknar, vad du kan bli bättre på och hur du ska göra för att bli bättre på ett sätt som tilltalar kunderna. Det kan du få veta om du gör kundundersökningar. Om du tycker att ditt företag är för litet för att ta reda på vad kunderna tycker så har du fel, allt handlar om i vilken omfattning du gör det. Du behöver ju inte anlita SIFO för att få reda på vad kunderna tycker. Du kan göra det på ett bättre och mer personligt sätt själv och som en positiv bieffekt kommer kunderna att känna att du faktiskt bryr dig om dem.


Exempel på vad du vill veta i en marknadsundersökning:

• Vilka är de främsta anledningar för dina kunder att köpa just från dig?
• Vilka känslor de har efter att ha varit i kontakt med ditt företag?
• Vilket/vilka behov som din produkt har tillfredsställt?
• Vad de lärt sig av att ha kontakter med ditt företag?
• Vilka möjliga nya produkter/tjänster de kan tänkas köpa?
• Hur du kan förbättra nuvarande produkter/tjänster för att öka värdet på dem?
• Vad dina kunder inte gillar med dina nuvarande produkter?
• Vilka fördelar ger din produkt eller tjänst på riktigt?
• Hur är din produkt positionerad på marknaden just nu?
• Använder dina kunder din produkt eller tjänst på ett sätt som du inte vet? Finns det en möjlighet här?


Sanningen om marknadsundersökningar – De flesta företag är bara intresserade av sig själva

Flera gånger om året får jag brev från stora företag som vill veta vad vi tycker om dem i en marknadsundersökning. De skickar med en enkät med 40 frågor med olika svarsalternativ, de flesta irrelevanta för vår verksamhet. Känner du igen dig? Har du tid att svara på dem? Gör du det efter den första, andra eller den tredje påminnelsen. Jag brukar nästan aldrig svara. Varför? Dels har jag mycket att göra men jag ser framför allt inget tillräckligt starkt skäl till varför jag ska göra det. Företagen ger mig inget skäl till att göra det. De skickar ut trötta formulär som signalerar: "rutinmässig åtgärd för att vidmakthålla uppfattningen om kundernas blablabla". Det känns som att mina svar ändå inte gör någon skillnad – för mig.

Samma sak sker på nätet. Ett exempel är när jag försökte köpa programvara på IBM:s shop på och mitt i beställningen dyker det upp en popup. Det stod: "Ägna några minuter åt att berätta för oss vad du tycker om vår butik …" Jag skojar inte. Det stod verkligen så: "Ägna några minuter åt att berätta för oss vad du tycker om vår butik." Och där är det slut. IBM tror på fullt allvar att jag är glad över att få lämna min uppfattning om deras nätbutik – utan att jag får något för det. Det är ett exempel på både dålig inlevelseförmåga och hur man inte ska göra en marknadsundersökning.

Så här skulle det stå istället: "Ägna några minuter åt att berätta för oss vad du tycker om vår butik … så får du en present som tack. Du får också chansen att vara med i en utlottning av en bärbar pc/två trisslotter och en tre veckors jordenrunt-kryssning.” Då hade jag kanske varit intresserad av att tänka över saken.


Här är 5 sätt att få kunderna att känna sig motiverade att svara på din marknadsundersökning:

1. Skicka en gåva direkt med enkäten. Om du ger bort något till någon skapar det en känsla hos mottagaren av att vilja ge något tillbaka. Kunden blir glad över att få något och samtidigt skapas en känsla av skuld. Det är så vi människor fungerar.

2. Skriv ett lottnummer på enkäten och förklara att enkäten fungerar som en lott i en dragning ni ska ha där ett fint pris delas ut.

3. Erbjud generösa rabatter nästa gång de handlar om de svarar på frågorna.

4. Skicka med ett frankerat svarsbrev. Det fastklistrade frimärket är bara värt 5 kronor men det känns ändå lite konstigt att slänga det i soporna. Så fungerar också vi människor. Det känns konstigt att inte svara, "de verkar vara väldigt angelägna om mitt svar".

5. Erbjud kunden en present att få när du tagit emot enkäten (det sämsta sättet men det är bättre än att inte erbjuda något alls).



Konkreta tips om marknadsundersökningar

1. Ställ bara de frågor du verkligen vill ha svar på. Hitta inte på en massa meningslösa frågor för att fylla enkäten. Lek inte undersökningsföretag. Se till att kunden kan göra det på en minut eller närmare en minut.

2. Berätta alltid vad du ska göra med materialet och presentera alltid resultatet för de kunder som vill veta det.

3. När du ska undersöka vad kunderna tycker om ditt företag så vill du att de ska vara ärliga. Om inte frågeformuläret är anonymt så har en del människor en benägenhet att vara lite snällare än de kanske skulle vilja vara. För att få kunderna att svara ärligare så skicka ut frågeformuläret tillsammans med fakturan för jobbet. Det finns en laddning i det som är bra. Kunden ska betala för något och känner sig mer benägen att faktiskt vara ärlig.

4. Istället för att ställa frågor om ditt företag, fråga om dina konkurrenter. Vad gör de bra och vad gör de mindre bra?

5. Innan du släpper en ny produkt kan du få dina befintliga kunder att testa så kan du få referenser redan innan produkten finns.

6. När du gör ett frågeformulär till kunderna, låt det vara frivilligt att fylla i namn. Att vara anonym kan för många underlätta att vara ärliga.

7. Har du tänkt på hur många gånger du har ställt frågan: "Varför har de inte den eller den tjänsten också" som kund till ett företag. Men du säger det aldrig till företaget, så intressant är det inte för dig att berätta sådant, det kanske till och med är lite genant. Tänk på att det kanske finns såna tankar också bland dina kunder. Det är just därför du aldrig ska sluta fråga dina kunder hur de vill ha det.

Tips
Om du gillade den här artikeln kommer du verkligen att tycka om

den här konkreta guiden





Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap