Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Marknadsföring av tjänster - tips och råd

Det viktigaste den som säljer service måste lära sig om marknadsföring är ju att kunderna köper expertis, inte grejor. Just därför måste de känna att det är du som är experten. Och de får gärna bli lite imponerade.

Det är därför vi ska marknadsföra dig först! DU måste synas. Ju mer du syns, desto mer kan du debitera per timme. Och ju mer du syns desto fler kunder kommer automatiskt att söka upp dig. Och det lustiga är att det är lättare än du tror att bli, om inte den enda experten på ett brett område, så i alla fall den enda experten inom en nisch eller i sämsta fall – en av de tongivande experterna i branschen.

Alltså - du kan snart vara:

1. Den enda experten i branschen.
Eller…
2. Den enda experten i en nisch.
Eller…
3. En av de tongivande experterna i branschen.

Hur som helst, inte anonym längre utan känd för fler och på ett lätt sätt. Skälet till att du ska göra det här är att folk (alltså du och jag) älskar experter. Medierna är fulla av dem och kunderna dras till dem för att de anses vara bäst. Och det räcker med att en tidning intervjuar dig så kommer de att vilja kalla dig expert eftersom det visar att de fått tag i rätt person att prata med. Experter är bra. Experter tjänar mer pengar. Och den experten ska du bli genom att följa de här instruktionerna:

Steg 1. Bestäm en nisch för din tjänstemarknadsföring

Välj ut en attraktiv nisch inom ditt område och bli bäst på den. Det är lättare att bli expert på ett väl avgränsat område än att säga att du kan göra allt. Det är bara att hoppa in på närmaste ledarskapskonsults hemsida för att se hur de försöker vara allt för alla. Istället för att signalera fokus, så visar de att de kanske kan allt om lite olika saker men inte mycket om något särskilt.
Det sköna är att om du väljer en nisch (en som du gillar och som andra vill betala för) så kommer du också att bli en verklig expert på det området


Steg 2. Lär dig allt allt allt om din nisch för din servicemarknadsföring

Läs alla böcker, gå på alla seminarier, bidra med din egen erfarenhet. Helt enkelt - ligg först av alla på det här området. Prenumerera på tidningar, nyhetsbrev, prata med kunder och se till att du blir värd experttiteln.


Steg 2. Skriv om det du kan för din servicemarknadsföring

När du bestämt din nisch är det dags att börja skriva artiklar om ditt område. Tidningar, nyhetsbrev, radioprogram och sajter letar ständigt efter unika och informationsspäckade artiklar att publicera. Om du kan skriva artiklar som lär deras läsare om ditt område så kommer du att hitta massor av ställen att publicera dem på. Jag kan ta mig själv som exempel. Mitt specialområde är ju marknadsföring för småföretagare och när jag för fem år sedan började skriva artiklar med konkreta tips om marknadsföring för småföretagare tog det bara en vecka innan andra medier hörde av sig. Nu har jag skolor i flera tidningar, skriver artiklar i andra och får nästan varje dag nya möjligheter att synas i intervjuer. Allt det här leder till en expertroll som i sin tur leder till ökad försäljning av alla böcker mitt bokförlag ger ut. Det härliga med det här är att för varje artikel jag skriver så blir jag bättre på mitt område – så det är både försäljningsbefrämjande och kunskapsbefrämjande på samma gång. Och det dröjer inte lång tid innan ditt namn blir det första journalister tänker på när ditt område ska behandlas i deras media. Och, just det – samma sak gäller dem som ska bli dina kunder. Det dröjer inte länge innan kunder börja höra av sig och andra hör av sig för att de vill lyssna på dig och dina idéer på andra sätt, till exempel genom föreläsningar.


Steg 3. Tala så ofta du kan

95 % av alla dina konkurrenter är för nervösa för att ställa sig på podiet och berätta om det de kan. Så när du ställer dig upp och säger det du vill säga på det sätt du vill säga det, så gör du det som 95 % av dina konkurrenter önskar att de kunde göra. Du får snabbt en roll som expert på ditt område genom att tala. Om du tycker att det är jobbigt att tala inför grupp – gå en kurs. Ta dig över problemet. Det kommer att bli värt det eftersom få saker göra sånt intryck på möjliga kunder som en person som kan berätta om sitt område för andra på ett säkert sätt. Ditt jobb är att leta efter möjligheter att synas där dina möjliga kunder finns. Och om du koncentrerar dig på en nisch som många vill veta mer om blir det inte svårt att hitta möjligheter att föreläsa om det.


Steg 4. Skapa en plattform för din nisch

Du kan skriva en bok, göra en informativ broschyr skapa en sajt med information om ditt område – allt är plattformar för att visa din expertis och det är nödvändigt för att få kundernas förtroende för dig. Du kan också göra egna seminarier. Ett annat sätt är att skapa en egen produkt, något kunderna kan ta på som stödjer dina tjänster bättre. Allt visar ditt engagemang för ditt område och engagemang skapar nya kunder nästan automatiskt. Kunderna vill hitta en leverantör som brinner för sitt område. Som lägger ner tid och pengar på det. Som verkligen visar kunderna att de har kommit rätt.

Sätt igång med din servicemarknadsföring nu bara!

Lästips för alla som säljer tjänster

444 smarta tips för dig som säljer tjänster

"Jag har bara hunnit halvvägs genom boken men är eld och lågor över hur mycket jag redan känner att jag vill implementera i mitt företag snarast. Så tack för en välskriven bok som verkligen har gett mig ny energi och ett härligt jävlaranamma att nu ska saker göras mer effektivt i framtiden."
Michael Zettergren, Adventure Lovers AB

"Helt suverän "mänsklig" bok om marknadsföring/försäljning! Har läst många böcker genom åren i detta ämne, men inte någon i stil med den här i mycket positiv bemärkelse! tack!"
Mona Härlin, villasjöviken AB

"Så rapp, så ärlig och helt imponerande. Tipsen funkar verkligen! Det är så mycket tips, man behöver inte ens gå igenom hela boken. Räcker med att hoppa till det kapitel man har problem med, läsa och agera..BOM..det funka..klockrent! Boken är lättläst, imponerande synvinkel. Jag fick ett helt annat perspektiv..utan att skämmas för att begära betalt för det arbete jag gör. Under min uppväxt och i skola har jag aldrig fått lära mig att ta mer betalt än vad jag får(vilket funkar väldigt dåligt nät man har eget företag!). Jättebra tips!! Ni har verkligen lyckats att få ihop dom smarta tips som verkligen funkar!!"
Tashmina KhudojBerdi, Beauty By Tashmina

"Jag har framför allt vågat ta prisfrågan! Jag läste prisavsnittet dagen innan det var dags för "de första officiella" kundmötena och lade sen fram priset på sättet som föreslogs. Den första kunden tog det direkt! Den andra kunden ville pruta - då gjorde jag som boken sa och tog bort något i samma veva. Och alla blev nöjda! :) Boken var nästan som att hålla någon i handen medan man gjorde det här läskiga."
Nina Thell, NT7 Stockholm

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?




Många läsare av den här artikeln har också läst:
5 enkla saker som hjälper dig att hitta kunder
Hur du tar hand om dig själv som säljare
Slösar du bort din tid på fel kunder - här får du svaret

Fler smarta tips
Prenumerera på vår gratis tipsbrev som du kan få som inspiration direkt i e-posten. Läs om dem och prenumerera gratis på den här sidan.

Läs ännu fler tipsartiklar - titta i menyn till vänster



Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap