Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur säljare lurar sig själva


Säljtipset – smarta tips för smarta säljare

Många som driver företag själva hatar att sälja, ja så är det. De vill att kunderna ska upptäcka allt bra helt automatiskt. Du vill ju inte känna dig som en framfusig säljare. Du vill ju att kunderna ska gilla dig, eller hur. Tyvärr är det inte så det går till. Här är några saker många brukar göra för att smita undan. Känner du igen dig?

1. Vänta på rätt tillfälle att ringa istället för att bara göra det. “Måndagar är inte bra eftersom…” (och här kommer valfri ursäkt). “Efter lunch är alla så trötta.” “Det är ingen mening att ringa efter klockan” (Valfritt klockslag). Allt det här är bara sätt att försöka smita undan. Börja ring istället.

2. Förberedelser i all oändlighet. Du kanske sitter och filar på ditt manus med vad du ska säga och kommer aldrig till skott. Det är bättre att börja ringa och se vad som händer och fila på manuset efter varje samtal

3. Städa skrivbordet/sätta på mer kaffe/ringa en kompis. Det finns massor av saker man kan göra för att smita ifrån. Jobbar du hemifrån kan det handla om att diska, plocka ur en tvättmaskin och hänga tvätten, dammsuga eller något annat praktiskt. När allt det är gjort börjar du organisera ringlistorna och göra jättesmarta system för hur du ska ringa – utan att komma igång. Helt enkelt göra alla saker du känner dig trygg med.

4. Bli totalt uppslukad av att lära dig hur du ska göra för att sälja under förevändningen att det är bäst att lära sig alla trick först. Då känns det i alla fall som att du är på väg.

5. Vänta på att den där kunden ska ringa tillbaka. Du spelade ju in på hennes telefonsvarare. Hon ringer nog snart.


Känner du igen dig?

Du är inte ensam. Det är läskigt att sälja. Folk kan ju säga nej. Då kommer ditt självförtroende att rasa. Men vet du – välkommen i klubben. Alla som säljer får ordet NEJ i örat eller i ansiktet oftare än ett JA. Det är en naturlag och något du får vänja dig vid. Ett nej gör inte dig till en sämre människa. Det är viktigt att du förstår det och att ordna ytterligare en kopp kaffe innan du ringer bara ökar säljångesten.

Lösningen heter: Bit ihop och gör det bara Nästan alla som säljer har en fajt med självförtroendet innan de lär sig att strunta i den där inre rösten som säger att det de ska göra är läskigt, svårt och för en del till och med förnedrande. När du väl är igång går det lättare än du tror.

Sveriges populäraste säljhandbok

Säljbibeln - Sveriges populäraste och mest kompletta säljbok

"Jag har inte bara läst, jag har den som en uppslagsbok som jag ofta tittar i när jag kör fast eller tycker att allt stinker. Hjälper mig med att strukturera upp och välja min väg...."
Gunilla Mets Eriksson,Guldflamma

"Mitt stöd som säljare och säljledare. Man kan inte läsa den för många gånger. Hela tiden tar man emot något nytt. Kanonbok!"
Svante Schultz, Z-Reklam

"Mycket övergripande och konkret information avseende försäljningsteknik. Mycket och väldigt bra information!"
Hansi Stafbom, SSK Säkerhetsakademien AB

"Säljbibeln har hjälpt till med massor av ny insikt. Använder den ofta som uppslagsverk."
Patrik Elwinson, ElwinSound

"Fantastisk bok som innehåller allt man kan tänka sig beträffande att sälja."
Hans Sjöblom, guldsmedsverkstaden.se


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Säljtipset här:



Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap