Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så får du dina internetkunder att lita på dig


Internetaffärer – tips för alla som vill göra bättre affärer på nätet

Dags att påminna om ett begrepp som heter MWR (Most wanted response). Vad är det du vill att dina besökare ska göra på din sajt innan de går därifrån. Vilket är ditt mål? Vilken är din dröm? Är det att de ska köpa något? Ladda ner något? Ska de ta telefonen och ringa dig och boka ett möte?


Vilket mål du än har så måste du bygga sidorna efter principen MWR? Det kommer inte hända så mycket annars. Säljer du saker måste du bestämma dig för att leda besökaren mot en handling. Vägen dit kan gå genom rik information, men det är dit besökarna ska. Och vi som besöker dig vill ha det så här. Vi vill hitta fram till köpet/handlingen - oftast är det därför vi är där.

Som flitig surfare och köpare av nästan allt på nätet blir jag lika förvånad varje dag över hur svårt många sajter gör handlingsprocessen för mig. Om jag inte får alla svar om en produkt finns det bara en info@-adress att fråga och inga telefonnummer att ringa. En del begär för mycket information om mig (eftersom tekniker älskar att göra formulär) när det räcker med namn och adress. Andra gömmer kassorna eller placerar dem fem klick bort och krånglar till det. Många ger ingen information om vad som händer ifall jag inte är nöjd.

Och en viktig sak - Få visar personalen på bild - jag tycker att det är viktigt eftersom det känns som att de går i god för att jag kan lita på dem. Det är så nära jag kan komma att få personlig kontakt med säljaren på nätet.

Den första hemligheten med att skapa köp är att bygga sidorna för dina bästa vänner, inte för någon stor anonym grupp av konsumenter "där ute". Den andra hemligheten är att förstå att det är en (1) person (inte en stor grupp anonyma konsumenter) i taget som kommer in på sidorna och bygga sidorna efter det.
Den tredje hemligheten är att prata om den som kommer in på sidorna, inte om dig och om hur bra du
anser att du är.

Så, bygg sidorna och tänk på ditt MWR - innan dina konkurrenter börjar göra det.

Lästips som andra har gillat

469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

"Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
Internetworld

"Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
Häni Yones, Kramtex Workwear

"Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
Daniel Evertsson, Creative Reklam

”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
Christoffer Steffens

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 17 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Läs exempel på tipsbrevet Internetaffärer så du vet vad du får

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.



Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap