Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Lågkonjunkturstips


Smarta tips för företagare som vill framåt

Nu står det om lågkonjunktur i varenda tidning, varje dag. Jag vet inte hur du ställer dig till lågkonjunkturen men jag tänker i alla fall inte vara med på den.

Om du tänker likadant har du här några snabba tips som gör dig mindre påverkad av domedagsprofetiorna (Skicka gärna länken till den här artikeln till andra företagare som du bryr dig om):


8 konkreta saker att göra för att hålla lågkonjunkturen utanför din dörr

1. Rulla fram röda mattan åt kunderna.
Jag tycker inte att kunder ska behandlas bättre bara för att tiderna blir kärvare - de ska alltid ha en röd matta, men du kan säkert vässa din förmåga att ta hand om dem ännu bättre. När talade du senast om för dina kunder att du är glad att de har valt dig?

2. Bli mer aggressiv i din marknadsföring.
Det låter kanske konstigt men är helt logiskt. Om dina konkurrenter slutar eller drar ner på sin marknadsföring är det perfekt för dig att öka din.

3. Erbjud kunderna särskilda rabatter.
Dina kunder som kanske är drabbade av lågkonjunkturen kommer att uppskatta din vilja att hjälpa dem framåt.

4. Gå in i idéfasen.
Alla som kommer upp med idéer som gör att ni kan sälja mer blir belönade. Starta en tävling bland personal, leverantörer, ja alla som känner till ditt företag. Fråga kunderna vad de saknar hos dig idag.

5. Bli bättre på något.
En tillfällig nedgång är ett perfekt tillfälle för dig att lära dig det där som du tror att kunderna vill ha, som de sagt att de saknar hos ditt företag.

6. Följ upp gamla kontakter du haft.
Kolla igenom visitkortsmappen, e-posten och kalendern efter sånt som inte riktigt blev av som du kan göra något åt nu. En bra sak att göra är att kontakta alla som begärt offerter men där inget blev av och höra vad de har på gång.

7. Skapa en bättre service.
När konkurrenter försöker slå varandra med det billigaste priset är det vettigt att inte åka med för långt utan istället öka servicenivån med t ex. fri installation, två timmars gratis introduktion eller vad som kan passa för just din bransch.

8. Informera och inspirera
Se till så att alla i ditt företag är medvetna om läget men inte som ett stort allvarligt och hopplöst läge utan som en utmanade chans att visa vad ni går för. Det är alldeles för vanligt med chefer som levererar "den bistra sanningen" istället för att komma med lust och vilja att slåss för något.

Ungefär sådär kan du göra för att kämpa emot - gör det nu.

Konsten att marknadsföra ditt företag på fem minuter

5-minutersmarknadsföraren -350 sätt att förbättra ditt resultat på bara fem minuter

"5-minutersmarknadsföraren är lättläst med många tips och tankar som är genomförbara på direkten. Den har hjälpt mig att Spola alla floskler och flumflum, man ska vara mer konkret och det behöver inte ta tid.
Låt den ligga framme och släng ett öga i den nu och då för att få lite nya tankar och infallsvinklar."

Peter Karlsson, Mönsterås bostäder

"Jag har läst marknadsföring och försäljning på högskolenivå men älskar de här små konkreta böckerna med tips från verkligheten. Att få inspiration och nya idéer när det ibland känns som att man fått lite torka är otroligt inspirerande. Det är så roligt att se effekter av det man gör. Tack!"
Jeanette Svedberg, Gävle

”Mycket bra bok som alltid ligger på skrivbordet. Den ger hjälp direkt för olika punktinsatser i marknadsföringen, varje dag!”
Sara Vennerberg, PHAX swimwear scandinavia

"Den här har i särklass hjälpt oss mest att synas och sälja mer utan att lägga en ner förmögenhet. Jättebra bok!"
Jessica Mossberg, Dina Butiker Sverige AB / Babyfrog.se

"Boken är mycket bra och har hjälpt mig med många tips på hur jag kan förbättra min hemsida, kundvård och förbättra mitt resultat."
Peter Sundin, TMCS Engineering

"5-minutersmarknadsföraren har hjälpt mig massor, den har gett min många kraftfulla och konkreta tips på hur jag kan förbättra min marknadsföring."
Daniel Roquéo, Andetag Inspirit

"Jag har använt boken för att motivera mitt team att se delmål och inte bara de stora målen. Det är en bra bok för att hitta inspiration för att strukturera det dagliga arbetet och att se de enkla lösningarna."
Lin Eriksson, Miinto.se

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

För alla företagare som vill framåt
Konkreta tips om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    Läs exempel på tipsbrevet smarta tips så du vet vad du får

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




    Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se | Sitemap