Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Kundutlåtanden i marknadsföringen - vägen till de riktiga pengarna


Rivstart – Sveriges största nyhetsbrev om marknadsföring för små företag

Nu ska du verkligen lyssna. Släpp kaffekoppen, gå ut från rummet där du sitter om det är andra personer där som stör. Sätt dig på toan om det skulle behövas men hör nu!

Om du kan berätta för nya kunder vad dina gamla kunder tycker om dig, ditt företag och dina tjänster så kommer du att sälja mer, mycket mer.

Bevisade fördelar med att jaga efter skriftliga kundutlåtanden om ditt företag:
* Det är mer trovärdigt än annonsering
* De kan användas för att säga saker om dig, dina tjänster som du aldrig kan säga själv
* De talar direkt till dina möjliga kunder från en person som fått problemet löst
* Du kommer att få veta saker av dina gamla kunder som du inte visste att du levererade
* De kunder som skriver kundutlåtanden blir ofta dina mest lojala kunder
* Det kostar nästan inget
* Du får värdefull information som du kanske inte visste om varför kunden har anlitat dig.

När du sätter in en annons så vet alla att du har betalat för att få utrymme att slå dig själv för bröstet och tala om hur bra du tycker att du är och trovärdigheten sjunker automatiskt. Men om en möjlig kund hittar till din sajt, bläddrar i din broschyr och får läsa vad en kund tycker om det du säljer så får du maximal trovärdighet. Ja, det låter både självklart och... ja, jag vet att du redan vet det – men säg mig då varför det är så få svenska företag som jobbar aktivt för att få kunderna att tycka till? Jag fattar inte det. Alla företag som vill ha genvägar till mer försäljning borde göra det.


Så här gör du det själv:

1. Ta fram en lista över alla dina kunder.

2. Gör en egen rankinglista över de situationer där du löst ett problem och ta fram de 10 (eller 100) bästa.

3. Kontakta kunderna och prata med dem om projektet eller produkten du sålde och hur det gick och fråga om de kan tänka sig att skriva ett utlåtande om hur det du levererat har hjälpt dem. Ställ tre relevanta frågor. Vad var det bästa med produkten/tjänsten? Hur hjälpte den dig på ett konkret sätt? Vad kan vi bli bättre på? Det sistnämnda är en bonus för dig att bli bättre på något.

4. Tacka för hjälpen genom att säga att de får något för besväret (trisslott kanske). . Berätta för kunderna hur det de skriver kan komma att användas och be om deras tillåtelse till det.

5. Frestas aldrig att strunta i det här och gå i amatörfällan och hitta på något i stil med ” Fantastisk service – vi har hittat vår framtida leverantör av X, Sture i Jönköping”. Ingen går på sånt. Du måste ha riktiga referenser från riktiga företag.

6. Gör klart för din referensperson att du kommer använda utlåtandet i din marknadsföring, på hemsidan och kanske i annonser. Nöjda kunder brukar inte ha problem med sånt.

Sedan är det bara att lägga in dina kundutlåtanden på hemsidan, i annonser, i din broschyr och överallt där dina framtida kunder kan se dem. Gör det till en vana att fråga efter kundutlåtanden så kommer du snart att ha en hel arsenal att välja mellan om ett tag. De kommer garanterat att göra sitt jobb för ditt företag.


Tvekar du fortfarande – jag vet varför:

Alla de här fördelarna och ändå är det så få som använder dem. Är inte det konstigt?
Jag vet varför. Det är lite obekvämt att fråga kunderna om de vill säga något om det man säljer. Min erfarenhet är att kunder inte har några som helst problem med det här. Det är ju bara att utgå från sig själv. Skulle du ha problem med att säga sanningen om hur bra något fungerat för dig om ett företag som levererat det till dig frågade dig? Såklart inte. Tvärtom skulle jag göra det med nöje. De har levererat det vi kom överens om och mina förhoppningar har infriats och jag är nöjd. Heder åt det. Släng hit en bit papper så ska här skrivas lovord, skulle jag säga. Jag gör det här konsekvent med resultatet att mitt bokförlags alla böcker har fått hundratals utlåtanden från våra kunder och det kommer in nya varje dag. Du kan och ska göra samma sak.

Hemläxa: Innan den här veckan är slut ska du ha tio skriftliga utlåtanden från kunder. Och de ska vara publicerade på din sajt. En baggis!

Lästips som 75 000+ andra har gillat

Gerillaföretagaren - Hur du marknadsför ditt företag utan pengar

"Fantastiska modiga tips, som jag har använt och haft glädje av minsann! Fick genast flera nya kunder i samband med att jag utökade mitt verksamhetsområde i en ny stad där ingen kände mig."
Jennie Finkelstein, Finkelstein Form

”Tack Stefan för en underbar bok. Jag har börjat skumma igenom boken lite och hittade saker som jag absolut inte fick tappa bort, så jag vek en flik i hörnet av sidan....jo tjena....det gick ju "bra".....skulle jag fortsätta med det systemet, så skulle varenda sida ha en vikt flik....och de håller ju inte....Frågan är nu, som jag brottas med, hur ska jag tillgodogöra mig en bok som har klokheter på varje sida.??? Puh.”
Elisabeth Jarmyr, Disajnhaus

”Har nu hunnit läsa ca hälften av gerillaföretagaren, och jag måste säga att jag beundrar din kreativitet och roliga ideèr! Många av tipsen kommer vi att använda varje dag i fortsättningen.
Jag har länge letat efter någon som kan skriva och ge tips på ett plan som funkar och inget flum som det gamla uttrycket "Kunden i centrum" utan lite mer kreativt och konkret information om vad man bör göra och inte göra.”

Peder Nilsson, Farsta Lås AB

”Vi är ett grossistföretag för frisörer med affärsidé att vara komplett frisörgrossist med uppsökande verksamhet samt inom kort genom Internet. Boken Gerillaföretagaren har gett oss så mycket på kort tid och vi ser med glädje fram emot den dag då de tio tipsen kommer. Vi har anammat mycket av det som Du skriver om i boken och får också beröm av våra kunder för det lilla extra vi ger dem.
Tack från mycket nöjda läsare!”

Solweig Holmqvist,MODULINE AB

”Jag har läst din bok och har haft stor nytta av det! Jag har tillämpat många av dina ideer i min MF och rekommenderar den starkt.
Jag gratulerar dig till en mycket praktisk och användbar bok.”

Andreas Papacosta

”En jättebra bok som ger mig nya infallsvinklar på hur jag kan utnyttja marknadsföringsresurserna på ett bättre sätt.”
Morgan Sehlstedt, CLIQ Contact Center

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Rivstart här:

Vill du ha snabba tips om din marknadsföring?
Du får tips om gerillamarknadsföring och mer traditionella metoder för företag att synas till låga kostnader.

Rivstart är sedan 1998 Sveriges största nyhetsbrev om marknadsföring med drygt 37 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med marknadsföringsböcker.

Läs exempel på tipsbrevet Rivstart så du vet vad du får



Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap