Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du skapar en kundservice så kunderna bryter ihop av lycka


Smarta tips för företagare som vill framåt

När behandlades du med perfekt service senast? När kände du dig senast helt trygg efter ett köp? Jag gissar att det var ett tag sedan. Men när det hände blev du så överraskad att du genast berättade det för alla dina vänner. Det är kul att få känna sig speciell. Det är skönt att känna att den man betalar för något förstår vad du menar och är intresserad av ditt bästa. Eller hur?

Många svenska byggföretag befinner sig mentalt någonstans mellan gamla Sovjet och USA, med en dragning åt Sovjet. Det är dålig service, folk som inte ringer tillbaka eller inte ger besked. Den naturliga frågan är: Har vi det lite för bra? Är konkurrensen för klen? Har företagen så många kunder att det inte spelar någon roll om några faller ifrån?

Vi belönar inte trogna kunder utan tar dem för givet, Vi utnyttjar inte möjligheterna att ge ett erbjudande på nästa köp direkt vid köpet. Vi är inte intresserade av att ta hand om kunderna mellan köpen. Vi överraskar inte kunderna. Idag räcker det inte med att göra ett bra jobb, man måste in i kundernas hjärtan också.

Och det är här nyckeln till framgång finns – Den som mutar in en plats i kundernas hjärtan genom att vara tillgänglig, genom att vara trevlig, genom att förklara saker de inte fattar – den personen har byggt en enormt hög mur som gör det omöjligt för konkurrenter att komma ifråga.

Det lättaste sättet att göra kunder nöjda är att utgå från vad man själv skulle känna i vissa situationer. Det är särskilt viktigt när det man säljer till dem är komplicerat och specialiserat. Jag har till exempel inte den blekaste aning om hur man isolerar ett badrum – men känner mig viktig när jag får det förklarat för mig av den som gör det åt mig. Jag känner att den som förklarar det för mig är intresserad av mer än att få klart mitt badrum – han är intresserad av att ha en nöjd kund som inte ens överväger att ringa andra leverantörer nästa gång ett jobb ska göras

Alla dina aktiviteter för att behålla kunder kan nämligen liknas vid jordbruk. Du sår först och skördar senare. Kunder gillar att veta att det finns någon dör ute som förstår deras behov och problem och kommer att finnas tillgänglig att hjälpa till, kanske förklara saker som kunden inte fattar skillnaderna på – deras kontakt på området. Deras expert.

Alla kunder behöver bli ompysslade av dig. Du måste ringa och höra vad de har på gång och få veta vad de planerar så att du kan få vara med. Se inte kunderna som några som du ska ställa dig in hos. Dina kunder är dina partners och ni ska jobba ihop. Att vara mer intresserad av att skaffa nya kunder än att ta hand om de gamla är ett konstigt resonemang. Det är lika konstigt som det vanligt.

Ett bra exempel är den bilförsäljare som för ett år sedan sålde en bil till mig för 420 000 kronor. Varför har han aldrig ringt mig efter det? Vi snackar en beställning 420 000 kronor här, med en tydlig chans att göra det igen. Varför har han inte bestämt sig för att försvara sin plats i mitt hjärta. Tiden går och nya spännande bilar dyker upp hos konkurrenterna. Och han ringer inte och berättar vad som händer hos dem eller frågar hur jag upplever bilen. 420 000 kronor. Det är en slant.

Det här är ju jättegoda nyheter för dig som är villig att göra lite mer.


Konkreta tips om hur du kan göra det för att få kunderna att bryta ihop av lycka:


• Ett kort telefonsamtal efter att jobbet är utfört för att kolla att allt är bra
• Att ringa då och då för att visa att du är tillgänglig.
• Ring då och då men inte för att sälja.
• Lämna information om förändringar på ditt företag.
• Att rekommendera en bok eller skicka en artikel som du vill dela med dig av.
• Att visa att du sett att de lyckats med något.
• Göra ett särskilt dokument som berättar om principerna för din kundservice. Det här dokumentet skall komma från företagsledningen. Alla ska veta vad principerna är och vara beredda att leva upp till dem. Gör det konkret, ludda inte till det.
• Utveckla mätinstrument för "perfekt" kundservice och belöna anställda som håller sig inom ramarna för det som kan mätas. Berätta VILKA steg som ska gås igenom med varje kund.
• Se till så att din passion för kundservice går rakt igenom företaget och inte stannar vid styrelsebordet. Alla skall känna det och veta att det lönar sig. Var absolut engagerad i att ge mer kundservice än något annat företag inom ditt område.
• Var hängiven tanken på att ge bättre kundservice än någon av dina konkurrenter. Det måste vara så tydligt att budskapet också når ut till dina kunder.
• Varje kund ska känna sig speciell varje gång de har kontaktats av dig eller någon anställd. Hur ska du se till det?
• Fråga kunderna hela tiden vad ni kan bli bättre på och lyssna på vad de svarar och gör något åt svaren.
• Vårda det mänskliga lika mycket som det strikt affärsmässiga. Gör dina kunder tjänster, utbilda dem, ge dem gåvor. Ta med dem på bio eller fotboll.
• Inse att dina kunder har behov och förväntningar. Du måste möta deras behov och nå över deras förväntningar. Alltid? Alltid!

Lästips som 75 000+ andra har gillat

Gerillaföretagaren - Hur du marknadsför ditt företag utan pengar

"Fantastiska modiga tips, som jag har använt och haft glädje av minsann! Fick genast flera nya kunder i samband med att jag utökade mitt verksamhetsområde i en ny stad där ingen kände mig."
Jennie Finkelstein, Finkelstein Form

”Tack Stefan för en underbar bok. Jag har börjat skumma igenom boken lite och hittade saker som jag absolut inte fick tappa bort, så jag vek en flik i hörnet av sidan....jo tjena....det gick ju "bra".....skulle jag fortsätta med det systemet, så skulle varenda sida ha en vikt flik....och de håller ju inte....Frågan är nu, som jag brottas med, hur ska jag tillgodogöra mig en bok som har klokheter på varje sida.??? Puh.”
Elisabeth Jarmyr, Disajnhaus

”Har nu hunnit läsa ca hälften av gerillaföretagaren, och jag måste säga att jag beundrar din kreativitet och roliga ideèr! Många av tipsen kommer vi att använda varje dag i fortsättningen.
Jag har länge letat efter någon som kan skriva och ge tips på ett plan som funkar och inget flum som det gamla uttrycket "Kunden i centrum" utan lite mer kreativt och konkret information om vad man bör göra och inte göra.”

Peder Nilsson, Farsta Lås AB

”Vi är ett grossistföretag för frisörer med affärsidé att vara komplett frisörgrossist med uppsökande verksamhet samt inom kort genom Internet. Boken Gerillaföretagaren har gett oss så mycket på kort tid och vi ser med glädje fram emot den dag då de tio tipsen kommer. Vi har anammat mycket av det som Du skriver om i boken och får också beröm av våra kunder för det lilla extra vi ger dem.
Tack från mycket nöjda läsare!”

Solweig Holmqvist,MODULINE AB

”Jag har läst din bok och har haft stor nytta av det! Jag har tillämpat många av dina ideer i min MF och rekommenderar den starkt.
Jag gratulerar dig till en mycket praktisk och användbar bok.”

Andreas Papacosta

”En jättebra bok som ger mig nya infallsvinklar på hur jag kan utnyttja marknadsföringsresurserna på ett bättre sätt.”
Morgan Sehlstedt, CLIQ Contact Center

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

För alla företagare som vill framåt
Konkreta tips om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    Läs exempel på tipsbrevet smarta tips så du vet vad du får

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




    Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se | Sitemap