Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

”Kunden har alltid rätt” – och annat babbel


Smarta tips för företagare som vill framåt


På ledningsmötet, tre trappor upp:
- Försäljningen minskar. Panik. Vad göra för att motivera personalen?
- Vad sägs om en säljkurs?
- Redan gjort
- Nya namnskyltar?
- Beställt
- Annonsera?
- För dyrt
- En flagga där det står "kunden först"?
- Jaaaaaaa!

I butikerna:
- Hör upp allihop - vi har fått brev från ledningen. Det står: "På det här företaget sätter vi kunden först. Vi skräddarsyr lösningar som passar kunderna och är serviceinriktade. Vi som jobbar här har en teamkänsla. Vi hugger inte stenar fyrkantiga, vi är med och bygger en katedral. De här flaggorna visar vem som betalar våra löner. Vifta med dem en kvart om dagen".


Vad är det egentligen som gör att kunderna väljer ditt företag? Vi ska se…

Vilket av de här två företagen blir mest spännande i dina ögon?

1. Närvaron av daglig marknadsföring

Företag A
Vi gör som vi alltid har gjort. Skickar kataloger till kunderna varje år och räknar med att de ska fortsätta vara kunder. Och vi har en annons i gula sidorna. Vi funderar på att göra en reklampenna också, men vi får se.

Företag B
Vi har gått igenom allt, från grafisk profil, visitkort, till detaljer som extraerbjudanden på alla fax som går ut. Det har blivit lite av en tävling att komma på nya smarta sätt att hjälpa kunderna. Den som kommer på ”veckans bästa” får ett pris.
Vi skapar skäl till att fira och kopplar gärna på aktuella händelser. Till exempel VM eller politiska händelser om de passar. Webbplatsen uppdateras hela tiden och vi har ett nyhetsbrev som ger smarta tips till kunderna inom vårt område. Vi frågar kunderna vad vi kan bli bättre på hela tiden och vi ersätter även kunderna för smarta idéer. Vi har lärt oss en viktig sak: Marknadsföring är ett pågående.


2. Vilket av de här två företagen kommer att ha mest motiverad personal?

Företag A
Vi åker till Åland varje år, vare sig vi har lust eller inte. Vi gick på charmkurs på åttiotalet och lärde oss att smickra in oss hos kunderna. Vi väntar nu på nästa trend.

Företag B
Vi ordnar interna tävlingar och låter personalen tävla om priser för att nå målen. Personalen har fått fria händer att själva ta beslut om kompensation eller rabatter vid till exempel klagomål Vi har fattat att en kund vill känna att personen framför representerar företaget och kan ta egna beslut.


3. Vilket av de här två företagen kommer att attrahera olika typer av kunder bäst.

Företag A
Vi är ett gäng grabbar från samma miljö, med samma intressen. Vi är helt enkelt ett gäng mellanblonda killgrabbar mellan 22-35. Det blir kuligare på jobbet då.

Företag B
Vi har en modig mix av folk på jobbet. Men inte för att det är politiskt korrekt utan för att det faktiskt attraherar kunderna. Det svåra har varit hitta folk med andra modersmål än svenska så vi kan bredda marknaden, men nu har vi gjort det och planerar stora saker. Nu kan vi börja annonsera på serbokroatiska också. Vilken grej att både tjäna pengar och sno goodwillpoäng med (kappvändare vinner alltid). Vi tror på mångfald för att det är bra för affärerna, så enkelt är det faktiskt.


4. Vilket av de här två företagen visar att de har förstått kundernas problem bäst?

Företag A
Kundernas problem? De har inga problem. De är vi som har problem. Folk betalar inte i tid. De gnäller. De vill ha omöjliga saker levererade inom omöjliga tider.

Företag B
Utmaningen för oss är att alltid kunna svara ja på kundernas frågor. Om kunden vill ha 20 procents rabatt, så svarar vi: "Ja, om du beställer idag". Eller: "Ja, om du beställer två stycken". Att sträva efter att kunna svara ja är en viktig nyckel till att förstå kundernas problem


Frågan är nu vilket av exemplen du ligger närmast och var du tänker vara om ett halvår?

Lästips som andra har gillat

54 steg som får ditt företag att växa med raketfart

”Jag läser boken om och om igen. Inte nog med att man blir inspirerad att kämpa vidare, man kommer på så mycket nya saker man kan göra för att förbättra företaget. Jag har blivit mer strukturerad och seriös med företaget. Jag får nog ta och skälla lite på dig då boken har gjort att jag har svårt för att inte "ta med företaget hem" längre. Innan har man kunnat åka iväg och träna på gymmet och släppt alla tankar men t.o.m. där funderar man på företaget. Jag kollar mailen och webbshoppen stup i kvarten. Jag brinner, tack vare din bok, mer för företaget men jag har samtidigt svårt att släppa arbetet hemma.”
Anders, AstroTech

”Samtidigt som boken är humoristisk så får man konkreta tips och råd om olika situationer som man inte har tagit tag i eller saker som garanterat kommer att dyka upp framöver och som man då kan förbereda sig på. Har läst boken ett flertal gånger och varje gång så kommer jag på saker som jag borde ha gjort. Boken fungerar som en coach eller mentor och ger nya synvinklar på problem man stöter på. Tankegångarna runt prissättning gjorde att jag fick en annan syn på vad det är man säljer och att det inte är priset som avgör utan det är värdet i tjänsten eller produkten man säljer. Genom rätt prissättning så undviker man de kunder som man ändå inte vill sälja till. Den här boken är lika bra som de andra jag har införskaffat och jag har rekommenderat den till andra företagare.”
Jan Alexandersson, MALEX

"Boken gav mig ovärderliga tips i hur man får företaget att växa snabbare! Jag har ändrat min strategi och kan nu fokusera på det som verkligen ger resultat. Jag rekommenderar boken till alla som äger ett företag, stort som litet."
Patrik Remann

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

För alla företagare som vill framåt
Konkreta tips om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    Läs exempel på tipsbrevet smarta tips så du vet vad du får

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.



    Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se | Sitemap