Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du spöar konkurrenterna


Smarta tips för företagare som vill framåt

Säg att staten gick ut och sa att det från och med nu och för all framtid är förbjudet för alla andra än ditt företag att sälja X (det du säljer). Skulle du då svara:

1. Det går vi inte med på, vi vill fortsätta att jobba i hård konkurrens.
eller
2. Var skriver vi under!

Jag skulle vilja svara både 1 och 2, det beror på vilken dag du frågar, men oftast vill jag svara alternativ nummer 1 eftersom det faktiskt är bra på flera sätt:

Varför konkurrens är bra för kunderna:
1. Företag håller sig vakna och gör bättre ifrån sig
2. Kunder får det bättre eftersom de får fler val och behandlas bättre

Varför konkurrens är bra för ditt företag:
1. Konkurrens ökar omgivningens medvetenhet om det du säljer (även dina konkurrenters annonser ger dig jobb)
2. Konkurrens ger dig möjligheten att se andra vinklar av det du säljer (dina konkurrenters vinkel)
3. Din konkurrent kan lära dig nya saker om branschen om du studerar vad de gör.
4. Du märker vad som händer med marknaden direkt av till exempel konkurrenter som växer och andra som försvinner.
5. Du jobbar hårdare och blir bättre på det du gör
6. Konkurrens hjälper dig att skapa nödvändiga förändringar så att du är med i matchen hela tiden
7. Du kan köpa din konkurrent eller gå ihop med dem (eller sälja ditt företag till dem).

Så visst är det sunt med konkurrens, men jag skulle inte sträcka mig till att jubla över den varje dag (som man ska göra för att inte verka sur och småaktig).


Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter
I sportens värld, och kanske framför allt inom lagsporten gör de allt de kan för att studera sina motståndare. De vill veta vilka styrkor och vilka svagheter man kommer att möta på planen och var man behöver bli starkare själva för att vinna matchen. För det är ju vad det handlar om. Att vinna matchen. På exakt samma sätt gör företag som lyckas. Det här är smart att göra kontinuerligt för att veta vad det är du slåss mot därute.


Det här är det du ska tänka på när du tittar närmare på dina konkurrenter idag.
1. Vilka är deras styrkor på marknaden?
2. Vilka är deras svagheter på marknaden?
3. Vilket är det huvudsakliga hotet från dem för din egen överlevnad?
4. Vilka möjligheter finns för dig att bli bättre än dem och till och med ta deras kunder ifrån dem?


Ja, vi pratar krig här.
• Beställ årsredovisningar. Med företagets årsredovisningar kan du se vad som hänt med dem flera år tillbaka i tiden.
• Var fräck – fråga om du får besöka dem. det kan ju låta helt galet men de kan säga ja, framför allt om det är samarbetsmöjligheter du söker
• Skapa en särskild vägg, pärm eller anslagstavla där du sätter upp alla dina konkurrenters annonser, broschyrer och annat marknadsföringsmaterial. Se till så att alla i personalen läser och tar till sig vad konkurrenterna gör. Ni kan tillsammans placera konkurrenterna i olika grupper. T ex: Prispressare, kvalitetsgruppen, kundservicesatsande osv.
• Besök deras sajter kontinuerligt. Skapa en egen mapp i dina favoriter med konkurrenternas webbadresser så blir det lätt att besöka dem, till exempel varje fredag klockan 15.
• Boka pressbevakning, inte bara på ditt eget företags nyckelord utan också på dina konkurrenters produktnamn och nyckelord. Du behöver inte hålla koll eftersom andra gör det åt dig. Det är billigt och spar din tid.
• Lyssna noga på vad dina kunder säger om dina konkurrenter. Dina kunder kan förse dig med massor av smart information om konkurrenterna.
• Fråga dina anställda, samarbetspartners och alla du hittar om deras erfarenheter av dina konkurrenter. Belöna alla som kommer med smart information. Lär din omvärld att du kommer uppskatta att höra vad konkurrenterna planerar.
• Skapa ett dokument där du listar dina uppenbara konkurrenter en efter en i varsin kolumn och börja sedan att samla information om dem – allt du bara kan. Skapa en hotmailadress eller en annan gratis e-postadress som inte är relaterad till ditt företag och prenumerera på deras nyhetsbrev, ställ frågor till dem från den anonyma adressen. Var en räv och ta reda på allt du vill veta. Beställ deras broschyrer och allt informationsmaterial de har. Beställ deras produkter om du kan. Be någon ringa och gnälla på dem. Gör allt som en räv (ja, du fattar) skulle göra.
• Fråga dina kunder vad de gillar och inte gillar med din och dina konkurrenters lösningar på deras problem. Du kan besöka butiker och fråga personalen som säljer din konkurrents produkter vad de tycker. Fråga användare.


En varning till sist
Akta dig för att bli för konkurrentdriven. Det här är en vanlig fälla som många företag ramlat ner i. Ett konkurrensdrivet företag gör det stora misstaget att agera som om konkurrenterna är samma som kunderna. Genom att lägga ner tid och energi (och pengar) på att följa konkurrenterna så blir konkurrenterna de man tänker på som kunder i meningen att det är vad de gör och verkar tänka som styr utvecklingen i det egna företaget, istället för att de riktiga kunderna och vad de vill ha styr verksamheten.


Din hemläxa:
Gör en förteckning över dina tio viktigaste konkurrenter och beställ deras säljmaterial och jämför med ditt. Skapa förändringarna som gör att kunder som hör av sig till både dig och dem lätt kan förstå varför de ska välja ditt företag framför deras.

Hur du vinner över konkurrenterna - varje dag

Spöa konkurrenterna - 236 tips som får konkurrenterna att önska att de var du

"Stefan Ekberg har – återigen – skrivit en bok precis som man vill ha den: Kortfattad, konkret och direkt överförbar till praktisk verksamhet i mitt företag. Tipsen är generella men känns som om de är skrivna just för mig. Man kan ta några tips om dagen, eller använda den som uppslagsbok när man har ”kört fast” och idéerna tryter. Ett extra plus för formatet – man kan ta med den i fickan och läsa den närhelst man vill. Boken hjälpte mig prioritera bland vad som måste göras. Enkla saker som inte kostar pengar har vi infört omedelbart, andra har vi lagt in i en prioriteringslista och betar av ett område i taget. Det är skönt att som chef ha någon som hjälper en att samla tankarna och tänka på hur man ska spöa konkurrenterna!"
Fredrik Sjöberg, Verksamhetschef Studieförbundet Vuxenskolan

”Jag fick snabbt ihop 14 åtgärder från boken som passar vår bransch och situation. Jag har tagit upp dessa 14 åtgärder på vår senaste säljkonferens, haft grupparbete kring dessa punkter och gemensamt spikat vår affärsidé.”
Anders Sture, Svea Fyrverkerier AS, Norge

”Det som är bra är att den är skriven på ett sätt som gör den lätt att läsa. Den lämpar sig även att komma tillbaka till och kolla på enstaka tips. Mig har den hjälp med enkla tips som man kan ha i åtanke hela tiden när man arbetar med sitt eget företag.”
Ado, Radio Göteborg

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap