Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Ska man jobba gratis - svar - nej!


Tjänstetipset - för dig som säljer tid

Har du också hamnat i gratisfällan?

En del av att kunna sälja in sig och bli respekterad är att ha prislappar på det man gör. Problemet är att det är svårt att få rimligt betalt i många branscher. Man får gå ner i pris. Man får höra att ”Det här är en bra chans att få visa upp sig”. Men vet du, det är det oftast inte.

Jag har frilansat som dörrknackande säljare, journalist, såpaförfattare, bananbärare i frihamnen och jag levde faktiskt på att skriva heta noveller i ”Mitt livs novell” under början av nittiotalet, parallellt med att jag hade två kolumnistplatser – en i DN och en i Metro. En frilansares vardag är omväxlande – men taskigt betald.


Varför du ska överväga att sluta göra saker gratis

  • Det uppenbara i att du måste tjäna pengar. Innan du tackar ja, ställ dig frågan: Hur ska jag tjäna pengar på det här till slut? Det måste vara lätt att se hur det ska gå till. Flummiga svar som: ”Det skapar kännedom om företaget”, duger inte.

  • Uppdragsgivaren tar dig inte på allvar. Det man får gratis är aldrig lika mycket värt som något man betalar för. Ska du föreläsa gratis till exempel – så är beställaren inte lika intresserad av att tillräckligt många, eller tillräckligt kvalificerade lyssnare ska komma. Det är ingen som hänger dem för det.

  • Ditt rykte står på spel. Den som inte tar betalt är desperat och alltså inte lika duktig som den som tar betalt.

  • Den som tar betalt gör ett bättre jobb. Du kommer anstränga dig mycket hårdare om du gör ett jobb du värderas för – och får ta ansvar för.

  • Den som inte tar betalt åker ner i ett rabatthål. Nästa gång uppdragsgivaren ska anlita dig kommer de inte vilja betala fullt pris som de sa när du bokades först – du får en liten slant – eller en ny ”bra chans att få visa upp dig”.

  • Se chanser men kräv åtagande – ibland dyker det upp chanser som måste tas – utan betalt. Skaffa ett åtagande från beställaren. Hur ser utvecklingen ut? Var och exakt när kan du komma in nästa gång? Hur tänker de uppföljningen? Får du adresser till alla som tar del av det du ger bort? Se till att få något konkret tillbaka.

  • Gör något för att du tycker att det är kul – det är ju inte fel – men lura dig inte att tro att det är affärsmässigt för det. Om det känns som en jättekul grej – gör det. Om det känns långsökt att du ska tjäna pengar på det till slut – Tacka nej, artigt men bestämt. Gräm dig inte över det.

  • Inse fakta om det är svårt att få betalt – Det är jobbigt men om det du gör inte värderas, då kanske det är dags att fundera ut ett sätt som gör att det värderas mer.

  • Lästips för alla som säljer tjänster

    444 smarta tips för dig som säljer tjänster

    "Jag har bara hunnit halvvägs genom boken men är eld och lågor över hur mycket jag redan känner att jag vill implementera i mitt företag snarast. Så tack för en välskriven bok som verkligen har gett mig ny energi och ett härligt jävlaranamma att nu ska saker göras mer effektivt i framtiden."
    Michael Zettergren, Adventure Lovers AB

    "Helt suverän "mänsklig" bok om marknadsföring/försäljning! Har läst många böcker genom åren i detta ämne, men inte någon i stil med den här i mycket positiv bemärkelse! tack!"
    Mona Härlin, villasjöviken AB

    "Så rapp, så ärlig och helt imponerande. Tipsen funkar verkligen! Det är så mycket tips, man behöver inte ens gå igenom hela boken. Räcker med att hoppa till det kapitel man har problem med, läsa och agera..BOM..det funka..klockrent! Boken är lättläst, imponerande synvinkel. Jag fick ett helt annat perspektiv..utan att skämmas för att begära betalt för det arbete jag gör. Under min uppväxt och i skola har jag aldrig fått lära mig att ta mer betalt än vad jag får(vilket funkar väldigt dåligt nät man har eget företag!). Jättebra tips!! Ni har verkligen lyckats att få ihop dom smarta tips som verkligen funkar!!"
    Tashmina KhudojBerdi, Beauty By Tashmina

    "Jag har framför allt vågat ta prisfrågan! Jag läste prisavsnittet dagen innan det var dags för "de första officiella" kundmötena och lade sen fram priset på sättet som föreslogs. Den första kunden tog det direkt! Den andra kunden ville pruta - då gjorde jag som boken sa och tog bort något i samma veva. Och alla blev nöjda! :) Boken var nästan som att hålla någon i handen medan man gjorde det här läskiga."
    Nina Thell, NT7 Stockholm

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

    Lägg gärna till mig som vän på Facebook

    Läs mer om den här sajten här

    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Tjänstetipset här:




    Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se | Sitemap