Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur din sajt blir intressant att länka till


Internetaffärer – tips för alla som vill göra bättre affärer på nätet

Idag ska vi prata lite mer om länkar - och vad de gör för jobb åt dig i sökmotormarknadsföringen.

Sökmotorernas jobb är ju att leverera relevanta träffar till den som söker efter något hos dem. En av de kriterier de använder för att avgöra hur bra din sajt är kallas länkpopularitet, dvs. om andra gillar din sida så mycket att de vill länka till den, så är det en signal för sökmotorn att dina sida är bra - och då vill sökmotorerna att sidan ska få vara med högt upp bland träffarna för något speciellt sökord. Smart och logiskt.

Och då är förstås frågan: Vad ska du göra för att få andra att länka till dig och vilka ska göra det?


Här kommer några av svaren:

1. Se först till att du har något som någon vill länka till - en informationsrik sida till exempel.

2. Ge dig ut på nätet och leta efter sajter som ligger inom ditt område och kontakta dem. Lägg gärna in en länk till dem först på din sajt så de bli mer benägna att vilja länka tillbaka när du ber om en länk till dig.

3. Se till att rätt sajter länkar till din. Sökmotorerna kategoriserar sajter och de som tillhör samma kategori som din räknas på ett positivt sätt. Det räcker alltså inte med länkar i största allmänhet, det måste vara från rätt ställen och helst sajter som har hög ranking själva. Tjatigt men sant.

4. Se till att de som länkar gör det på rätt sätt. Det är viktigt att de sökord du vill dominera finns med i själva länktexten.

5. Skaffa också en passiv säljare, helt enkelt en text på din sajt där du uppmuntrar besökare att länka till dig.

Där har du lite att bita i - och att jobba med

220 smarta tips som ger dig mer trafik på tre veckor

Öka trafiken till hemsidan

"Jag får faktiskt säga: Äntligen slut på svettiga nätter när man drömmer mardrömmar om att ramla ner i rankingen. Google är toppenbra som trafikmagnet men när man faller i rankingen (jag har gjort det flera gånger) så känner man sig som ett vilset barn utan att ha någon att fråga. Den här boken har hjälpt mig att ta tillbaka kontrollen."
Helena Rosén, Stockholm

”Det som var bra med boken var det enkla, lättlästa upplägget – man kunde först snabbt skumma igen alla 220 förslagen och sedan lätt gå in lite djupare på de man tyckte vara lite extra intressanta – utan att behöva plöja igenom en massa kapitel, sidor osv. Boken hjälpte mig att hitta nya, kompletterande sätt att driva trafik än de jag själv kommit på – även om många sätt låter bra i teorin men i praktiken ändå kanske inte är så lätta att genomföra – av olika skäl – utan att det för den sakens skull är något fel med förslaget. Kort sagt – bra jobbat – en enkel lathund med ett ”stort” innehåll.”
PeA Scotte, Scotten IT-consulting

"Jag gillar formatet och att den är skriven på ett kort och koncist sätt, och inte innehåller en massa utfyllnad som böcker ofta brukar göra. Det behändiga formatet gör att det känns som en lättläst bok, vilket också visar sig när man börjar läsa. Tipset som jag framförallt har använt mig av, och som rättfärdigade hela bokköpet, är att göra min site mobilanpassad (61). Det här är en mycket bra bok med många inspirerande tips och idéer för dig som håller på att starta ditt företag och behöver komma igång med en site."
Thomas Svensson, Åmotfors

”Jag lärde mig saker jag aldrig visste fungerade . Den har hjälpt mig förstå hur viktigt det är med SEO och sökord. Boken är bra, lättläst och bra som uppslagsbok.”
Kent Markström

”Boken fräschar upp mitt kunnande och så brukar jag ge den i handen åt anställda som tycker att vi ska ha mera "häftiga grejer" på hemsidan. På detta sätt så kan jag mätta min sadistiska hunger när den som ville ha "häftiga grejer" börjar tveka på häftigheten och jag får säga: Det var ju det ja' sa'.
Den är bra för nu har webbdesignern i grannen snott den - och jag tror knappast att jag ser den mera. MEN det är OK för han gör våra hemsidor (hoppas han har läst boken väl).”

Mats Sandvik, T E T R I X

”Den fick oss att tänka på saker som vi inte tänkt på tidigare och kunde tillämpa tips från boken som vi inte kände till sedan tidigare.”
Hanna D, Canvasbutik.se

"Det är enkla tips som inte kostar småföretagaren någonting som hjälper till att få trafik genom enkla medel, tänk utanför boxen och gör det svåra enkelt."
Martin Rimsberg, Viviere AB

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 17 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Läs exempel på tipsbrevet Internetaffärer så du vet vad du får

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap