Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du får nöjda kunder

Hur du får nöjda kunder

Alla pratar om att de vill ha nöjda kunder men hur visar du att du menar det på ett så tydligt sätt att dina kunder kommer vilja rekommendera ditt företag till sina vänner? Här kommer 20 steg som skapar grunden för en perfekt kundservice som skapar nöjda kunder.

1. Gör ett särskilt dokument som berättar om principerna för din kundvård. Det här dokumentet skall komma från företagsledningen. Alla ska veta vad principerna är och vara beredda att leva upp till dem. Gör det konkret, ludda inte till det.

2. Etablera ett supportsystem som ger klara instruktioner för att ge och upprätthålla servicekvalitet som gör kunderna nöjda. Supportsystemet skall se till att ditt företag är bättre än konkurrenterna genom att ge mer och lösa problemen, helst innan de uppstår. Nöjda kunder kommer att uppskatta dig för det.

3. Utveckla mätinstrument för "perfekt" kundvård och belöna anställda som håller sig inom ramarna för det som kan mätas. Berätta VILKA steg som ska gås igenom med varje kund för att skapa de nöjda kunderna.

4. Se till så att din passion för att ha nöjda kunder går rakt igenom företaget och inte stannar vid styrelsebordet. Alla skall känna det och veta att det lönar sig. Var absolut engagerad i att ge mer kundvård än något annat företag inom ditt område.

5. Gör allt du måste för att sätta in dina anställda som möter kunder i det faktum att det de gör för kunderna kommer kunderna att göra för dem.

6. Var hängiven tanken på att ge bättre kundservice än någon av dina konkurrenter. Det måste vara så tydligt att budskapet också når ut till dina kunder. Då blir de nöjda

7. Varje kund skall känna sig speciell varje gång de har kontaktats av dig eller någon anställd. Hur ska du se till det? Nyckeln till nöjda kunder är ofta just att kunderna känner sig positivt särbehandlade.

8. Fråga kunderna hela tiden vad ni kan bli bättre på och lyssna på vad de svarar och gör något åt svaren.

9. Håll kontakt med kunderna. Gör det med brev, vykort, nyhetsbrev, telefonsamtal, kvalitetskontroller, besök. Din kontakt skall inte bara ske vid försäljning. Sälja är en sak. Att bygga relationer en annan. Håll kunderna nära dig så får du nöjda kunder

10. Vårda det mänskliga lika mycket som det strikt affärsmässiga. Gör dina kunder tjänster, utbilda dem, ge dem gåvor. Ta med dem på bio eller fotboll och gör dem nöjda

11. Inse att dina kunder har behov och förväntningar. Du måste möta deras behov och nå över deras förväntningar. Alltid? Alltid!

12. Håll ögonen öppna för trender.

13. Dela information med alla som möter kunderna. Träffa folk regelbundet och dela med dig av dina erfarenheter precis som de delar med sig av sina erfarenheter. Dela med dig av dina kunskaper till dina kunder, det är lättare än någonsin tack vare internet och dina kunder kommer att bli mer nöjda när de är delaktiga.

14. Eftersom kunder är människor, håll reda på deras viktiga dagar, när de fyller år etc.
Att alltid ha kontakt är ditt mål. Om du hittar en artikel i en tidning som du tror kan hjälpa en kund, skicka den till kunden. Så skapar man nöjda kunder.

15. Bjud in kunderna ibland så kunderna lär känna ditt företag. Är du ensam spelar ingen roll. Bjud in dem och skapa relationer för att bygga fler nöjda kunder.

16. Var kontaktbar. Se till så att allt runt ditt företag har en aura av att det går att få tag i er när kunden behöver det. Investera i lämplig teknik som kan hjälpa dig nå det målet.

17. Agera på kunskapen att vad kunder vill ha mest är uppmärksamhet, förtroende, snabbhet, och kompetens. Kunder tycker om at bli behandlade som individer, gör inte du?

18. Ha en tydlig plan för vad du skall göra snabbt när en kund är missnöjd. Att ge en missnöjd kund omedelbar upprättelse gör ofta kunden mer lojal i framtiden än din nöjdaste kund.

19. Flytta alltid bort risken från kunden genom att erbjuda generösa garantier. Det finns inget bättre för att få nöjda kunder.

20. Använd ditt omdöme i alla situationer. Om det inte räcker till – be kunderna om råd. Nöjda kunder ger dig gärna råd.


Med de här reglerna på din anslagstavla och i ditt huvud kommer dina kunder att känna att du faktiskt bryr dig om dem = vill vara dina kunder = bättre affärer för ditt företag.

Tips
Om du gillade den här artikeln kommer du verkligen att tycka om den här konkreta guiden

Nu finns det inga ursäkter längre

345 smarta sätt att hitta nya kunder

"När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
Janne Pettersson, Malmö

"Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
Johan Sternberg, LUXOR FINANS

"Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

"Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
Mårten Smith, Mårtens Nätverk

"Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap