Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så hanterar du riktigt superjobbiga, rent av helt hopplösa kunder


Smarta tips för företagare som vill framåt

Faktum är att det finns en hel del superjobbiga, konfliktbenägna, småsinta och arroganta och ”skulle behövt 20 år i terapisoffan innan han släpps ut bland folk – människor där ute och har du otur kommer några av dem också att bli dina kunder. Det kommer inte spela någon roll vad du gör för de kommer alltid att ställa till det värsta de kan komma på för att göra ditt liv lika miserabelt som deras egna är.


Testa – är det dags att sparka kunden?
• Ingenting du gör är tillräckligt bra för dem
• De erkänner aldrig att de själva gör misstag
• De är snälla mot dig när vi träffas men pratar skit bakom ryggen
• De behandlar dig som en idiot
• De älskar att komma med saker i sista minuten så att du måste jobba kvällar och helger
• De skickar mail på helger och under din semester och förväntar sig att du ska ta hand om det direkt
• De försöker hela tiden hitta sätt att betala dig mindre
• De försöker få dig att göra extra arbete utan att de ska betala för det
• De betalar så sent som möjligt
• Du hatar att jobba med dem
• När du ser på nummerpresentatören att det är han som ringer får du ont i magen


Fick du fler än två ja - Avgjort – det är dags att göra något åt det här!

1. Höj priserna. Det är det bästa tipset för att bli av med en kund utan att behöva gå igenom resonemang om att de inte går att ha att göra med. Dubbla, trippla dina priser och hitta på vilka motiv som helst till det.
2. Om du verkligen träffat på ett monster till människa som du aldrig kommer att kunna göra nöjd – rekommendera honom vidare till ett annat företag – varför inte till dina konkurrenter.

Men det hjälper inte – de vill fortfarande anlita dig

1. Det är ganska lätt att avsluta en affärsrelation när du är klar med ett jobb. Om du gjort klart jobbet och de inte kontaktar dig igen – grattis. Om de ändå vill fortsätta relationen får du se till att vara upptagen och artigt säga att du har alldeles för många saker på ditt bord just nu.

2. Om du är mitt i ett jobb med den här kunden så kan det bli farligt att avsluta jobbet om ni har ett avtal som gäller viss tid eller för ett visst jobb. Problemen kan bli störr än de blir om du biter ihop och gör färdigt.

3. Skriv ett brev. Det är bättre än att avsluta relationen vid ett möte. Om du skriver ett brev så har du tid att formulera det bra och professionellt.

4. Välj dina ord noga. Använd inget som gör kunden ännu jobbigare. Skriv något i stil med ”Tyvärr måste jag meddela att vi inte kan slutföra/fortsätta…”

5. Förklara skälen till varför med finess. Om kunden är en irriterande typ som alltid kliver in oannonserat på kontoret och skriker och härjar när han har lust så kan du skriva ”Det är viktigt för mig att ni får den uppmärksamhet ni förtjänar . På grund av våra andra åtaganden kommer vi inte ha tid att på ett kvalitetsmässigt sätt utföra resterande del av arbetet.”

6. Önska dem lycka till i framtiden (även om du önskar att de inte ser sig för när de går över gatan nästa gång).

7. Om kunden svarar och vill ändra sig och plötsligt ser allt han ställt till med mellan raderna i ditt brev – stå på dig. Om det är en person som fått dig att göra allt det här så är det garanterat en person som inte kommer att ändra sig särskilt mycket.

Lästips som andra har gillat

Konsten att hantera superjobbiga människor

"De kan vara kompisar, arbetskollegor, kunder eller chefer; de jobbiga människorna som förpestar ditt liv. Stefan Ekberg vet vad du ska göra med dem"
Metro

"Din kollega är en latmask, din chef kritisk till allt och din släkting bara ältar. De superjobbiga människorna finns i allas omgivning och kan göra dig både frustrerad och irriterad. Lär dig hantera dem, så blir de enklare att leva med."
Expressen

"Tycker boken hade ett suveränt upplägg, den var mycket lättläst och texterna flöt på mycket bra. Roligt att man verkligen känner igen vissa personlighetstyper i boken. Det är även lätt att gå tillbaka i boken om man stött på någon jobbig typ för att läsa om hur det var man skulle försöka göra. Den har hjälpt mig med att förstå vissa situationer med personer som jag har irriterat mig på och hur jag faktiskt ska bemöta dem. Otroligt bra bok att ha hemma, för alla, jag ska snart läsa igenom den en gång till!"
Emelie Blomqvist

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

För alla företagare som vill framåt
Konkreta tips om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    Läs exempel på tipsbrevet smarta tips så du vet vad du får

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.



    Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se | Sitemap