Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Vinsterna med en hemsida för ditt företag


Internetaffärer – tips för alla som vill göra bättre affärer på nätet

Den övervägande delen av Sveriges företagare har inte nått ut på nätet än även om de finns där. Låter det konstigt. Det är i alla fall sant. De flesta företag som finns på nätet saknar tydliga planer på vad de ska ha hemsidorna till och därför ligger de bara där som trötta bevis på att teknik driver saker framåt, ibland utan tankar. Men det finns hjälp att få.

Det är generande lätt att avgöra om ditt företag har en lyckad hemsida eller inte – tjänar ni pengar på den? Om ni inte tjänar några pengar tillhör du en stor grupp företag som slängde upp sidan för några år sedan (kanske med hjälp av grannens grabb)och sedan dess har den legat ute och guppat omkring, styvmoderligt behandlad utan kontinuerliga uppdateringar eller omsorg.

Jag vet, det fanns en tid när alla skulle ut på nätet och slängde in lite information om företaget och lite kontaktuppgifter – som i en broschyr ungefär. ”Kolla in vår nya hemsida” sa man till varandra och var lite stolta över att man följde med i sin tid. Syftet då var mest att visa att man hängde med. Allt för att få en rad till längst ner på visitkortet med en webbadress. Och det är bra. Det är jättebra. Men dyrt och onödigt.
För det räcker inte. Det som var spännande och sexigt för riskkapitalister för några år sedan har nu blivit ett fantastiskt verktyg för att göra affärer. Det är hög tid för dig att ge din hemsida en chans att faktiskt dra in pengar till ditt företag, direkt eller indirekt. Vägen till det målet börjar med en viktig fråga:


Vad ska du ha din hemsida till egentligen?

Det här är en så viktig fråga för dig att du måste stanna upp just här och just nu till du har ett tydligt svar på den frågan. Hur ska hemsidan stödja de strategiska målen för ditt företag? Ska den spara pengar till exempel, eller ska den göra det lättare för existerande kunder att beställa igen? Är det en ny säljkanal kanske? Är den till för att berätta om nya produkter och tjänster på ett lätt sätt? Ska den göra din kommunikation med kunder och andra fantastiska människor som är intresserade av ditt företag bättre? Det är på planeringsstadiet agnarna skiljs från vetet.

De företag som lyckats på nätet har tagit ett fast grepp om hela sin Internetnärvaro. De har funderat på en rad olika saker som rör kundernas nytta med hemsidan. De har också byggt sidorna med teknik och klurighet för att få trafik från sökmotorer och de har gjort en tydlig policy för Internetnärvaron som handlar om allt från e-post till samarbetsplaner med andra hemsidor.


De vet exakt vad de ska sälja - vet du det?

Du kan sälja vad som helst på nätet. Det kan vara produkter, tjänster, direkt försäljning via hemsidan eller indirekt genom att kunderna får information om dina produkter där och gör köpet någon annanstans. Du kan sälja kännedom om ditt företag. Du kan sälja image. Du kan sälja idéer. Hur du än gör så måste du vara inställd på att sälja när du gör din hemsida. Det spelar ingen roll om du inte ska sälja konkreta produkter med varuvagnar och kassafunktioner. Det handlar ändå ytterst om att du säljer ditt företag och idén bakom det.
För att hjälpa dig att få igång tankarna på varför du har din hemsida måste du fundera över vem du gör hemsidan för. Är det för kunderna, för återförsäljarna, för personalen, för aktieägarna eller för vem är det? Är det för allihop? Ska hemsidan sälja direkt eller indirekt? Alla sidor på nätet säljer något. Till och med skattemyndigheten säljer från sin hemsida. I deras fall handlar det om att förenkla rutiner genom att förse oss med utskriftsvänliga blanketter och information. Hur ska din hemsida göra det? Ska den sälja produkter eller ditt företags goda rykte? Ska hemsidan underlätta för er offlineverksamhet genom att svara på vanliga frågor som kunderna har så att de lättare kan ta beslut om köp av dina produkter eller tjänster utanför nätet?


Allt det här jobbet kan din hemsida och/eller närvaro på nätet göra:

• Du kan sälja direkt från hemsidan – kunderna bokar in er
• Du kan visa jobb som ni gjort med bild och text
• Du kan imponera på kunder och samarbetspartners med en välkomponerad hemsida.
• Du kan minska dina kostnader för trycksaker.
• Du kan minska dina portokostnader genom att få ut informationen via e-post istället.
• Det är lättare att få feedback från kunderna.
• Dina konkurrenter finns på nätet. Du måste finnas där också.
• Dina konkurrenter finns inte på nätet. Du kan bli först.
• Du kan söka ny personal genom din hemsida. Det visar också att du har ett företag som växer.
• Din hemsida kan ge dig trovärdighet eftersom du kan göra den hur stor som helst och verkligen tränga ner i ditt ämnesområde för att visa att du vet vad du pratar om.
• Du kan producera professionella och aktuella kundlistor.
• Du kan få tillgång till viktig information om dina konkurrenter.
• Du kan producera ditt eget nyhetsbrev eller din katalog.
• Du kan få kunder du aldrig skulle ha fått annars.
• Kunderna som besökt hemsidan har redan när de ringer dig fått chansen att få så mycket information de ville ha. De är redan insålda på idén.
• Din information på nätet är tillgänglig 7 dagar i veckan 24 timmar om dygnet.
• Du kan se till att kunderna kan beställa broschyrer eller säljmaterial.
• Och mycket mer…

Är du övertygad än?

Lästips som andra har gillat

469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

"Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
Internetworld

"Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
Häni Yones, Kramtex Workwear

"Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
Daniel Evertsson, Creative Reklam

”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
Christoffer Steffens

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 17 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Läs exempel på tipsbrevet Internetaffärer så du vet vad du får

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap