Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Gratis marknadsföring - 15 tips att börja med

1. Vad du än säljer finns det möjligheter att hitta agenter som kan hjälpa dig att sälja. Vilka kan bli agenter för din produkt? Tänk längre än näsan räcker. Om du säljer hälsokost, vänd dig inte bara till hälsokostbutiker. Vänd dig med speciella produkter till olika möjliga agenter. Hårprodukter till frisörer, oljor till naprapater etc. Alla dina produkter behöver inte finnas på alla ställen.

2. Att hålla på med kuponger fram och tillbaka kan bli dyrt. Du betalar för både tryck och distribution och slåss för exklusivitet i annonseringen. Det kan sluta med att du säljer mer men för mindre pengar. Bestäm dig för att ta emot dina konkurrenters kuponger om produkten ingår i ditt sortiment då tillfället kommer. Gör kunderna medvetna om detta över tid genom att annonsera om det och låta dem få veta det genom utskick. Låt konkurrenterna betala din marknadsföring helt enkelt.

3. Ring upp möjliga kunder och fråga dem om deras nuvarande leverantör (din konkurrent). Fråga dem om de är helt nöjda med allt arbete som konkurrenten gör. Fråga om konkurrenten gör något mindre bra. Fråga om de planerar att behålla konkurrenten som leverantör. Ta helt enkelt reda på hur dina utsikter för att bli leverantör ser ut.

4. Varje gång en kund säger något bra om ditt företag. Hur mycket de har trivts med ditt företags service eller liknande, fråga kunden om du får använda det uttalandet i din marknadsföring. Lägg in kommentarerna på ditt brevpapper, gör en flyer, använd uttalandet i annonser.

5. Gå med i alla branschorganisationer, handelskammare, företagareorganisationer, intresseföreningar. Låter det överdrivet? Det är i alla fall där du hittar kontakterna. Finns det ingen sådan organisation så kan du ju tänka på att starta en själv.

6. Om du är hantverkare, se till att dela ut visitkort till nöjda kunder. Ge dem flera om någon av deras vänner skulle behöva hjälp. Tänk alltid: Den kund jag träffar nu, kan det vara så att den personen vill ge bort mina visitkort till folk han/hon känner.

7. Bli kompis med en brevbärare. Då kan du få områdeskoden till omgivningen där du har ditt företag så du kan dela ut reklam till alla som bor i området. Du kan dela ut nykunderbjudande, specialpriser, köp två du får en gratis, en produkt på köpet, förlängda garantier, pengarna tillbaka om de inte är nöjda o.s.v. När du har adresslistan/portkoder till ditt grannskap, gör det till en vana att dela ut reklam med rabatter i omgivningen. Att påminna lönar sig alltid. (Jag har inte sagt det här, men en riktigt fräck person skulle ju kunna fråga brevbäraren om han/hon skulle kunna ta med sig ditt meddelande på sin tur i utbyte mot en av dina produkter.)

8. Skicka ut ett förmeddelande till möjliga kunder innan din produkt dyker upp. Förmeddelandet ska visa hur produkten och förpackningen ser ut. Skicka ut det två veckor före du introducerar produkten. Dina möjliga kunder kommer att känna sig mycket mer hemmastadda med den när du kommer med ditt erbjudande.

9. Byt kundlistor med företag som jobbar med kompletterande verksamhet och marknadsför mot varandras kunder.

10. Försök hitta sätt att visa dina produkter utanför ditt företag. Dina produkter kanske lämpar sig väl för skyltning. Om den gör det finns det många företag som skulle kunna vilja ha dina produkter i fönstret. Har du pratat med din bank till exempel. Tag kontakt med företag som inte konkurrerar med ditt företag. Berätta att du gärna ställer ut dina produkter i deras skyltfönster när de vill dekorera om och har något nytt tema. Föreslå ett tema själv.

11. Gå in på konkurrenternas hemsidor och kolla deras kundlistor, marknadsför dina produkter mot konkurrenternas kunder efter att först ha identifierat vad kunderna får av ditt företag som de inte får av konkurrentens.

12. Passar dina produkter kvinnor – ge bort dem till frisörer som kan ha dem i sina salonger och be dem prata om dem och förse sina kunder med rabattkuponger på produkterna. Se till så att rabattkupongerna har ett nummer som blir frisörens nummer så att de kan få något för besväret.

13. Om du säljer konsulttjänster kan du alltid ge ut en liten bok med tips inom ditt verksamhetsområde. Det identifierar dig som expert.

14. När det börjar bli för lugnt i orderingången kan det vara frestande att sänka priserna, men priset är knappast ett problem. Det du ska oroa dig för fördelarna med din produkt, din positionering och din service. Det kunden verkligen säger när priset är för högt är att han/hon inte får tillräcklig valuta för det han/hon ska betala. Det finns alltid någon som kan dra ner priset lite mer än du. Det du ska satsa på är dina konkurrensfördelar istället. Du kan alltid slå dina konkurrenter på fingrarna när det handlar om service och tillgänglighet. Kundens huvudfråga är alltid: "Är pengarna som jag lämnar ifrån mig för att få den här produkten värda mindre för mig än produkten själv." Så länge du ser till så att värdet av produkten är högre än priset så kommer du att kunna sälja. Hitta din nisch och försvara den. Fundera över vad kan du lägga till istället för att sänka priset.

15. Gör alltid produkter av dina tjänster. Gör en förpackning för din service så att kunderna får något konkret i en påse att ta med sig när de har handlat.

Där fick du 15 tips om hur du kan jobba med gratis marknadsföring. Sätt igång nu...

Konsten att marknadsföra ditt företag på fem minuter

5-minutersmarknadsföraren -350 sätt att förbättra ditt resultat på bara fem minuter

"5-minutersmarknadsföraren är lättläst med många tips och tankar som är genomförbara på direkten. Den har hjälpt mig att Spola alla floskler och flumflum, man ska vara mer konkret och det behöver inte ta tid.
Låt den ligga framme och släng ett öga i den nu och då för att få lite nya tankar och infallsvinklar."

Peter Karlsson, Mönsterås bostäder

"Jag har läst marknadsföring och försäljning på högskolenivå men älskar de här små konkreta böckerna med tips från verkligheten. Att få inspiration och nya idéer när det ibland känns som att man fått lite torka är otroligt inspirerande. Det är så roligt att se effekter av det man gör. Tack!"
Jeanette Svedberg, Gävle

”Mycket bra bok som alltid ligger på skrivbordet. Den ger hjälp direkt för olika punktinsatser i marknadsföringen, varje dag!”
Sara Vennerberg, PHAX swimwear scandinavia

"Den här har i särklass hjälpt oss mest att synas och sälja mer utan att lägga en ner förmögenhet. Jättebra bok!"
Jessica Mossberg, Dina Butiker Sverige AB / Babyfrog.se

"Boken är mycket bra och har hjälpt mig med många tips på hur jag kan förbättra min hemsida, kundvård och förbättra mitt resultat."
Peter Sundin, TMCS Engineering

"5-minutersmarknadsföraren har hjälpt mig massor, den har gett min många kraftfulla och konkreta tips på hur jag kan förbättra min marknadsföring."
Daniel Roquéo, Andetag Inspirit

"Jag har använt boken för att motivera mitt team att se delmål och inte bara de stora målen. Det är en bra bok för att hitta inspiration för att strukturera det dagliga arbetet och att se de enkla lösningarna."
Lin Eriksson, Miinto.se

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap