Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Gör du kunderna till samarbetspartners?


Rivstart – Sveriges största nyhetsbrev om marknadsföring för små företag

Ända sedan jag startade Bokförlaget Redaktionen har jag givit mig ”¤##” på att köra raka puckar med kunderna och vara mer en vän till dem än en säljargubbe.

Varje dag när jag går till jobbet gör jag det med tankarna att kunderna ska bli nöjda, helst ska de bryta ihop av lycka när de har med förlaget att göra. Så ska det vara. Jag ser mig som anställd av kunderna och tjänar fantastiskt bra på det så mitt jobb är att då såklart att göra dem fantastiskt nöjda.

Jag lyckas inte alltid göra alla nöjda, men oftast och det är lätt att förstå varför jag försöker hela tiden.
Kunderna låter mig inte bara hålla på med världens roligaste jobb varje dag - dessutom har de vänligheten att betala min hyra, min mat, mitt sommarhus på Gotland och mina utlandsresor med familjen.

Kan man göra annat än att tycka om sådana personer? Kan man göra annat än sitt bästa för de personerna? Självklart inte. Det är ett lätt jobb att ha. Det är ett kul jobb att ha. Varje gång en kund beställer en bok vrålar Tarzan från min mobiltelefon och jag tackar rakt ut var jag än är. Varje gång en kund beställer en bok är det ju som en röst för att mitt företag ska få finnas kvar. Kan man annat än tycka om kunder? Några gånger varje år frågar jag kunderna vad de vill ha av förlaget. Vad kan vi göra bättre? Vilka böcker vill de se? Vilka problem har de som kräver en lösning? Deras svar är min guide för vad jag ska göra nästa halvår.

Ja, du har rätt, jag har inte så många fler hobbies än företaget, men vem behöver det? I företagande finns allt som är spännande. Det finns lekfullhet och kreativitet - och det finns problem att lösa varje dag i ett eget företag. Ibland går allt på räls och ibland förvandlas rälsen till en skrämmande berg- och dalbana. Det bästa du kan göra är att börja tänka på dina kunder som samarbetspartners till ditt företag. Istället för att ha en känsla av att det är du mot dem - tänk att ni jobbar tillsammans.


Här kommer några tips om hur du gör dina kunder till partners i ditt företag

1. Försök att lösa hela problemet åt dina kunder. I dag drunknar vi i alternativ och att hitta en samarbetspartner som kan något vi inte kan och bara ha en leverantör för allt är skönt

2. Se till så att dina kunder känner ditt företag. Berätta om bakgrunden till ditt företag och var personlig (det är inte farligt) istället för att leka kontor. Eftersom vi människor är mer lojala mot dem vi känner än främlingar är det viktigt att du visar dig själv och vad du står för.

3. Dela med dig av din kunskap på olika sätt. Publicera artiklar på din sajt. Ha ett nyhetsbrev som ger dina kunder värdefulla tips. Man kan ju inte tvinga någon till entusiasm men om du kan uppbåda en genuin entusiasm och förmedla en ärlig känsla till dina kunder att du vill dem väl – då kommer du att få massor tillbaka

4. Ta reda på hur du kan ge mervärde till kunderna. Kanske att dina kunskaper ska läggas upp på en egen sajt dit kunderna bara har tillträde.

5. Överraska dina kunder ibland. Visa att du förstår deras problem. Har du en kund som har det tufft med något – var en människa och skicka blommor, en Pizza, eller vad som helst – (utan att du behöver tänka på att det ska uppfattas som smörande eller på något annat negativt sätt). Kör på och var en människa helt enkelt.


Nu finns det inga ursäkter längre

345 smarta sätt att hitta nya kunder

"När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
Janne Pettersson, Malmö

"Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
Johan Sternberg, LUXOR FINANS

"Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

"Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
Mårten Smith, Mårtens Nätverk

"Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Rivstart här:

Vill du ha snabba tips om din marknadsföring?
Du får tips om gerillamarknadsföring och mer traditionella metoder för företag att synas till låga kostnader.

Rivstart är sedan 1998 Sveriges största nyhetsbrev om marknadsföring med drygt 37 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med marknadsföringsböcker.

Läs exempel på tipsbrevet Rivstart så du vet vad du får



Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap