Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du hanterar gnällspikar på jobbet


Smarta tips för företagare som vill framåt

Alla arbetsplatser har en eller flera gnällspikar som sprider dålig stämning och stjäl tid och kraft från sin omgivning. Det spelar ingen roll vad du pratar med dem om – det finns alltid en negativ vinkel. Jag är inte en person som tror att människor alltid ska stråla av glädje över hur allt är eller vad som händer, men det finns verkligen skäl att göra något åt dem som gnäller jämt eftersom det sprider sig till andra – ja, en gnällspik kan dra ner en hel avdelnings lust att jobba (och frågar man så är han ändå inte nöjd med att ha klarat det).

Du känner igen det, eller hur?

Så vad gör du åt det här? Ja, om du inte kan få dem att byta arbetsplats (jag menar allvar) så försöker du säkert med de här sakerna först:

1. Du försöker muntra upp dem med ” Ja, men det här kan vi ordna” eller Kom igen nu, så farligt kan det inte vara”. Det går inte eftersom de älskar att gnälla mer än att lösa problem

2. Du föreslår lösningar ” Men, om vi gör så här istället så…”, ”Har du provat att…”. Det hjälper inte av samma skäl – de vill inte lösa problemet.

3. Ju mer du föreslår lösningar, desto större motstånd får du. Ju fler argument du kommer med, desto fler får du tillbaka. Att vara en gnällspik är ett heltidsjobb, ja kanske till och med en livsuppgift som de aldrig låter dig ta ifrån dem.

4. Att säga att de måste skärpa sig och är samma som att du visar att deras problem är obetydligt och att de bara behöver rycka upp sig för att lösa det.

5. Att själv klaga på den som klagar – gör dig till en gnällspik själv

6. Strunta i dem funkar inte heller eftersom du inte längre verkar se deras klagobrasa. De tänker att de måste elda på ännu mer för att få dig att se och bry dig om dem.

7. Att hålla med dem. "Allt är skit". "Ja, den här rutinen är värdelös". Det är ju lite bekvämt att göra så här för det skapar ju lite samhörighet i alla fall. Men det fungerar inte eftersom ju mer folk klagar, desto mindre benägna är de att göra något åt det.

8. Konfrontera dem. Du kan ta en riktig fajt med gnällspiken och trycka ner klagomålen, men bara så du slipper höra dem. Alla andra får höra dem istället.


Ok, men vad är det som fungerar då?

Här ska du få höra ett hemligt trick som en smart kompis till mig använder när han pratar med sin dotter när hon klagar över att hon inte har en viss sak eller att ”alla andra” har den senaste mobilen. Hon är dessutom en mycket bestämd ung dam och har alltid varit det så han vet att inget fungerar – utom det här:

Scen: De sitter och äter.

Dottern säger plötsligt något om något hon inte har eller får göra eller (fyll i något tonårigt tjafsande i den här parentesen själv) och efter att han lyssnat uppmärksamt på hennes klagolåt en stund så brukar han säga: ”Otroligt, det där låter ju hemskt. Jag hade ingen aning om att du hade så många problem just nu”.
Vet du vad hon svarar då: ” Eh..men SÅ farligt är det inte”.

Det här fungerar för att det hon vill ha är sympati, inte hejarop, inte lösningar, inte att hon ska rycka
upp sig. Hon vill bara ha förståelse för det hon upplever som en jobbig situation. När han då tar till det stora artilleriet och verkligen tycker synd om henne, så får hon ett nytt perspektiv på sina problem. Och det tog min kompis 15 år att knäcka den nöten. Nu använder han (och även jag numera) den metoden nästan varje dag i alla situationer med gnällspikar – superbra. Men det handlar såklart om att inte vara sarkastisk, utan faktiskt empatisk. Du behöver inte hålla med om att problemet är stort, bara erkänna att gnällspiken ser det som ett sånt och visa medkänsla för det.

Testa själv - och gör det med hjärtat :-)

Lästips som andra har gillat

Konsten att hantera superjobbiga människor

"De kan vara kompisar, arbetskollegor, kunder eller chefer; de jobbiga människorna som förpestar ditt liv. Stefan Ekberg vet vad du ska göra med dem"
Metro

"Din kollega är en latmask, din chef kritisk till allt och din släkting bara ältar. De superjobbiga människorna finns i allas omgivning och kan göra dig både frustrerad och irriterad. Lär dig hantera dem, så blir de enklare att leva med."
Expressen

"Tycker boken hade ett suveränt upplägg, den var mycket lättläst och texterna flöt på mycket bra. Roligt att man verkligen känner igen vissa personlighetstyper i boken. Det är även lätt att gå tillbaka i boken om man stött på någon jobbig typ för att läsa om hur det var man skulle försöka göra. Den har hjälpt mig med att förstå vissa situationer med personer som jag har irriterat mig på och hur jag faktiskt ska bemöta dem. Otroligt bra bok att ha hemma, för alla, jag ska snart läsa igenom den en gång till!"
Emelie Blomqvist

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

För alla företagare som vill framåt
Konkreta tips om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    Läs exempel på tipsbrevet smarta tips så du vet vad du får

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





    Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se | Sitemap