Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Behålla kunder - så gör du


Tjänstetipset - för dig som säljer tid

Nu blir det skräckfilm....

Tänk dig att din största kund ringer dig om en halvtimme och säger att de har tänkt om och inte vill ha dig som leverantör längre.

Vad skulle hända då?

Den här mardrömmen blir obehagligt sann för små företag med för stora kunder varje dag bara för att:

1. De har lagt ner för stor del av sin tid på en enda kund
2. De har tagit kunden för given
3. De har glömt bort framtiden och bara hoppats på det bästa

Du förtjänar att sova bättre om nätterna och därför ska du få tips idag som hjälper dig att stämma i bäcken och vara proaktiv.


Här är dina tips för att behålla dina stora kunder:

1. Sluta ta kundernas pengar för givna. Det är mer en inställning än en konkret idé, men det är en bra inställning. Inget är bättre för dina kundrelationer än att du blir deras expert som överraskar dem hela tiden.

2. Fråga kunderna vad de har på gång och vad du kan göra för att hjälpa dem att nå sina mål. Gör du det rätt och med hjärtat så börjar de att tänka på ditt företag som en partner och inte bara som en leverantör.

3. Vilka utmaningar står dina kunder inför? Om du märker att de är på väg åt något särskilt håll där du inte har kompetens kan det vara vettigt att skaffa den kompetensen. Antingen att du själv får den eller att du skaffar en partner så att du kan erbjuda dina kunder mer.

4. Fråga dig själv vilka kunskaper du skulle behöva för att ta ett steg ännu närmare din stora kund. Fråga också kunden vad de drömmer om att kunna få levererat utifrån och skaffa det.

5. Överraska kunden med något. Det är också en inställning. Vad kan du göra för att ge din beställare/kund en riktigt bra överraskning som underlättar hans/hennes jobb och gör det otroligt jobbigt att lämna ditt företag?

6. Planera för att skapa förutsättningar för att inte bli alltför beroende av någon eller några stora kunder. Det är härligt att få fakturera stora summor varje gång men det är också osäkert och farligt. Gör en backup-plan för om det värsta skulle inträffa.


Lite att fundera över :-)

Lästips för alla som säljer tjänster

444 smarta tips för dig som säljer tjänster

"Jag har bara hunnit halvvägs genom boken men är eld och lågor över hur mycket jag redan känner att jag vill implementera i mitt företag snarast. Så tack för en välskriven bok som verkligen har gett mig ny energi och ett härligt jävlaranamma att nu ska saker göras mer effektivt i framtiden."
Michael Zettergren, Adventure Lovers AB

"Helt suverän "mänsklig" bok om marknadsföring/försäljning! Har läst många böcker genom åren i detta ämne, men inte någon i stil med den här i mycket positiv bemärkelse! tack!"
Mona Härlin, villasjöviken AB

"Så rapp, så ärlig och helt imponerande. Tipsen funkar verkligen! Det är så mycket tips, man behöver inte ens gå igenom hela boken. Räcker med att hoppa till det kapitel man har problem med, läsa och agera..BOM..det funka..klockrent! Boken är lättläst, imponerande synvinkel. Jag fick ett helt annat perspektiv..utan att skämmas för att begära betalt för det arbete jag gör. Under min uppväxt och i skola har jag aldrig fått lära mig att ta mer betalt än vad jag får(vilket funkar väldigt dåligt nät man har eget företag!). Jättebra tips!! Ni har verkligen lyckats att få ihop dom smarta tips som verkligen funkar!!"
Tashmina KhudojBerdi, Beauty By Tashmina

"Jag har framför allt vågat ta prisfrågan! Jag läste prisavsnittet dagen innan det var dags för "de första officiella" kundmötena och lade sen fram priset på sättet som föreslogs. Den första kunden tog det direkt! Den andra kunden ville pruta - då gjorde jag som boken sa och tog bort något i samma veva. Och alla blev nöjda! :) Boken var nästan som att hålla någon i handen medan man gjorde det här läskiga."
Nina Thell, NT7 Stockholm

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Tjänstetipset här:




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap