Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

6 tips om hur du får tillbaka förlorade kunder


Smarta tips för företagare som vill framåt

Alla företag blir av med kunder då och då. Man kanske klantar sig med något eller så missuppfattar man varandra - eller så händer något som får allt att förändras. Shit happens!

Inget konstigt - inget sensationellt.

Det sensationella är att så få gör något konkret för att få tillbaka de förlorade kunderna. Därför ska du idag få sex smarta tips om hur du får tillbaka en förlorad kund.

Hur du får tillbaka förlorade kunder

1. Ge kunden lite tid om han/hon var sur på dig. Låt dem tänka över problemet. Det ger också dig tid att tänka över vad du kan göra för att få kunden tillbaka. Kundproblem är ofta som kärleksproblem (ja faktiskt) och tiden i sig själv gör mycket för att läka såren utan att du behöver göra så mycket. Alla kan behöva tid att kyla ner sig lite.

2. Släpp den larviga stoltheten. Ja, det kanske var kunden som hade fel - och jag tror faktiskt att han/hon vet det själv, men vi låtsas inte om det. En kund har rätt att klanta till det för oss ibland. Det ingår i företagsspelet.

3. Förstör inte den vanliga kommunikationen. Håll kvar kunden på din utskickslista och stanna kvar på deras.

4. Gör det lätt - superlätt för kunden att komma tillbaka. Om de ringer - visa att du är glad över det. Om du träffar dem - visa att du gillar dem. Släpp det som har varit och gå vidare.

5. Försök få med den avhoppade kunden i något gemensamt projekt eller skicka en kund till dem. Tipsa dem om något som kan vara värdefullt för dem. Treva efter att öppna linorna mellan er igen. Ibland kan det vara bra att vara en person som inte ens låtsas om DET DÄR SOM HÄNDE (och särskilt om det var kundens fel). Om det var ditt fel så tar du fram en plan som gör det omöjligt att hända igen. Vilket proffs du är!

6. Säg tack. En grej som aldrig upphör att förvåna mig är hur dåliga företag är på att tacka kunderna för att de kommer med sina pengar. Tänk dig själv när du blir kund till någon - hur ofta får du höra att de tycker att det ska bli kul att jobba med dig och ditt projekt? Tänk om du fick höra det - vad kul det skulle vara.

Enkelt, prestigelöst och vackert :-)

Hur du vinner över konkurrenterna - varje dag

Spöa konkurrenterna - 236 tips som får konkurrenterna att önska att de var du

"Stefan Ekberg har – återigen – skrivit en bok precis som man vill ha den: Kortfattad, konkret och direkt överförbar till praktisk verksamhet i mitt företag. Tipsen är generella men känns som om de är skrivna just för mig. Man kan ta några tips om dagen, eller använda den som uppslagsbok när man har ”kört fast” och idéerna tryter. Ett extra plus för formatet – man kan ta med den i fickan och läsa den närhelst man vill. Boken hjälpte mig prioritera bland vad som måste göras. Enkla saker som inte kostar pengar har vi infört omedelbart, andra har vi lagt in i en prioriteringslista och betar av ett område i taget. Det är skönt att som chef ha någon som hjälper en att samla tankarna och tänka på hur man ska spöa konkurrenterna!"
Fredrik Sjöberg, Verksamhetschef Studieförbundet Vuxenskolan

”Jag fick snabbt ihop 14 åtgärder från boken som passar vår bransch och situation. Jag har tagit upp dessa 14 åtgärder på vår senaste säljkonferens, haft grupparbete kring dessa punkter och gemensamt spikat vår affärsidé.”
Anders Sture, Svea Fyrverkerier AS, Norge

”Det som är bra är att den är skriven på ett sätt som gör den lätt att läsa. Den lämpar sig även att komma tillbaka till och kolla på enstaka tips. Mig har den hjälp med enkla tips som man kan ha i åtanke hela tiden när man arbetar med sitt eget företag.”
Ado, Radio Göteborg

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

För alla företagare som vill framåt
Konkreta tips om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    Läs exempel på tipsbrevet smarta tips så du vet vad du får

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.






    Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se | Sitemap