Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Att anlita underleverantörer istället för att anställa - fördelar och nackdelar


Smarta tips för företagare som vill framåt

Det finns inget rätt svar när det handlar om att anställa personal eller att istället anlita underleverantörer till ett jobb du behöver få gjort.

Fördelarna med att anlita underleverantörer istället för att anställa:

1. Det kostar mindre eftersom du inte behöver betala arbetsgivaravgifter, sjukdagar och andra kostnader.

2. Du behöver bara anlita någon när du behöver hjälp.

3. Du får mindre administration.

4. Jobbet går oftast snabbare eftersom den du anlitar redan har rutin.

5. Du behöver inte bry dig så mycket om andras personliga problem. När du anställer en person så anställer du på sätt och vis också den personens familj. Om den du anställer har en son som är strulig i skolan kommer det att reflektera på arbetet.

6. Du behöver inte anpassa din arbetsplats för en underleverantör som du får göra för en anställd. Det är många krav på arbetsmiljö som ställs när du har anställda. Om du har jobbat ensam länge så kommer alla krav som ställs på dig så fort du anställer att göra dig frustrerad.

7. Du får garanterat engagemang av en underleverantör - annars byter du ju leverantör. En anställds motivation kan det vara lite si och så med (i alla fall om man jämför med din egen drivkraft).

Det var fördelarna


Sex nackdelar med att anlita en underleverantör istället för att anställa:

1. Brist på lojalitet. Nu talar jag emot mig själv i punkt 7 ovan men allt beror på vem man får tag i. En underleverantör som verkligen behöver jobbet kan du lita på. En som inte behöver jobbet kan börja strunta i dig eller ta större och mer lönsamma kunder före dig.

2. Du får inte alltid tillgång till kraften när du behöver den. Det är inte säkert att din favoritleverantör har tid med dig när du behöver honom/henne.

3. Du förlorar kontrollen över tiden. Om det du vill ha utfört tar fem timmar är det fullt möjligt att en underleverantör ändå tar betalt för åtta timmar och kanske ännu mer. Du kanske inte är på samma plats som underleverantören när jobbet utförs och därför vet du inte om det du betalar är rimligt eller med vilken entusiasm det görs.

4. Underleverantörer motiveras av pengar. Det betyder att allt de gör för dig kostar pengar. Det är ju inte konstigt, men anställda motiveras inte bara av pengar och eftersom de förhoppningsvis gillar sina jobb så kommer de med bra idéer och förslag om hur ni ska komma framåt utan att det kostar pengar. För en underleverantör är du en av alla kunder och de har bara insikt i en del av ditt företag och är alltså ganska värdelösa som inspiratörer.

5. Du har inte ett "riktigt företag" i andras ögon. Om du har anställda som sköter jobbet lär sig dina kunder att känna igen dem. Om du alltid har nya underleverantörer känns det som att du inte riktigt tror på din egen affärsidé.

6. Dina affärshemligheter kan komma på vift. Det kan de visserligen om du har anställda också men vi kan ändå utgå ifrån att underleverantörer är mindre lojala än anställda.

Lite att tänka på...

Lästips som andra har gillat

54 steg som får ditt företag att växa med raketfart

”Jag läser boken om och om igen. Inte nog med att man blir inspirerad att kämpa vidare, man kommer på så mycket nya saker man kan göra för att förbättra företaget. Jag har blivit mer strukturerad och seriös med företaget. Jag får nog ta och skälla lite på dig då boken har gjort att jag har svårt för att inte "ta med företaget hem" längre. Innan har man kunnat åka iväg och träna på gymmet och släppt alla tankar men t.o.m. där funderar man på företaget. Jag kollar mailen och webbshoppen stup i kvarten. Jag brinner, tack vare din bok, mer för företaget men jag har samtidigt svårt att släppa arbetet hemma.”
Anders, AstroTech

”Samtidigt som boken är humoristisk så får man konkreta tips och råd om olika situationer som man inte har tagit tag i eller saker som garanterat kommer att dyka upp framöver och som man då kan förbereda sig på. Har läst boken ett flertal gånger och varje gång så kommer jag på saker som jag borde ha gjort. Boken fungerar som en coach eller mentor och ger nya synvinklar på problem man stöter på. Tankegångarna runt prissättning gjorde att jag fick en annan syn på vad det är man säljer och att det inte är priset som avgör utan det är värdet i tjänsten eller produkten man säljer. Genom rätt prissättning så undviker man de kunder som man ändå inte vill sälja till. Den här boken är lika bra som de andra jag har införskaffat och jag har rekommenderat den till andra företagare.”
Jan Alexandersson, MALEX

"Boken gav mig ovärderliga tips i hur man får företaget att växa snabbare! Jag har ändrat min strategi och kan nu fokusera på det som verkligen ger resultat. Jag rekommenderar boken till alla som äger ett företag, stort som litet."
Patrik Remann

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?




Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

För alla företagare som vill framåt
Konkreta tips om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    Läs exempel på tipsbrevet smarta tips så du vet vad du får

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




    Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se | Sitemap