Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du motiverar extrapersonal i butiken


Smarta tips för företagare nummer 56



Idag ska vi prata lite om hur du kan motivera extrapersonal och deltidspersonal i butiken.

Det är ett känt faktum att det kan vara svårt att motivera personal som inte är hos dig hela tiden. De får ofta göra jobben som blir över och är i sanningens namn kanske mer intresserade av livet utanför ditt företag.

Men det går att ändra det här och här kommer några tips om vad du kan göra för att få dem att känna mer för ditt företag:


1. Informera dem ordentligt.
Alla som jobbar hos dig måste få veta allt som händer. Om extrapersonalen känner sig utanför på grund av informationsbrist så känner de att de inte räknas och slutar bry sig.

2. Ta reda på vad som motiverar dem.
Det enklaste sättet är att fråga: "vad vill du göra i framtiden?". På det sättet är det lättare för dig att relatera till deras mål och det är inte omöjligt att deras mål går att föra in i deras arbete hos dig nu.

3. Ha koll på din egen attityd.
Det är lätt att se extrapersonal som ett nödvändigt ont. Se till så att det inte reflekteras i din behandling av dem. Var glad att du har extrapersonal som hjälper dig.

4. Utse gärna en mentor för extrapersonalen.
Det är lätt att känna sig som ett femte hjul om man bara jobbar ibland. En mentor är bra som informationskälla och moralhöjare.

5. Blanda arbetsuppgifterna.
Det är lätt att ge extrapersonalen "skitjobben". Gör inte det. Hur engagerad skulle du själv bli om du alltid kände att det bara fanns en enda sak för dig att göra - allt som andra inte vill göra.

6. Erbjud flexiblare arbetstider om du kan.
Många som jobbar extra eller deltid gör det för att de har andra saker i livet som måste pusslas in (Barn, skola osv). Om du kan erbjuda tider som passar bättre kommer du att få behålla personalen längre och slipper leta efter ny personal.

7. Erbjud morötter.
De flesta företag erbjuder inte extrapersonal något som sporrar dem att göra mer än nödvändigt. Det är ett stort misstag. Om du kan erbjuda något slags program som innehåller bonus, provision eller något annat så kommer lyftet som ett brev på posten.

Här är några saker du kan belöna:
* Säljer bra
* Är bra med kunder
* Jobbar bra tillsammans med andra
* Tar initiativ
* Ger kunderna fantastisk service

(Du behöver ju inte skriva ner ditt program på papper, men du kan ju ge en extralön eller något annat till dem som presterar bättre än normalt).

Sätt igång och se skillnaden!

Behöver du en turbo för att få igång personalen?

333 fantastiska sätt att motivera personalen

”Jag hamnade på en arbetsplats där motivationen var noll. Jag var ny chef. Så jag gick in och letade böcker på nätet om hur man motiverar sin personal. Där hittade jag denna fantastiska bok som hjälpte mig på rätt väg. Idag efter 1 år så känner jag att denna bok och jag tillsammans har motiverat personalen till att jobba mot samma mål. Jag har boken med mig när jag har nätverksträffar med andra chefer och rekommenderar denna bok starkt.”
Ganimete kalludra Folktandvården Stockholms län AB

”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!
Johan Lindberg, Gefle Nöje

”Den gav mycket intressanta vinklar av hur man kan göra för att få personalen motiverad .Den har hjälpt mig genom att testa många av dessa saker och inte fått det gensvar jag velat och då till slut insett att två av mina säljare inte var rätt män på rätt platser så tack för det!”
Pär Dybeck

”Jag har fått nya idéer hur man kan motivera och driva sitt företag framåt. Boken hjälper mig som chef att tänka utanför lilla boxen. Idag måste man ju möta alla där de står och att hitta tips hur man för alla framåt behövs verkligen.”
Maria Bergman, Nokkos Fitness & Relax AB

”Boken ger konkreta förslag om hur jag skulle göra för att motivera personalen och den har hjälpt min personal att bättre ta egna beslut och se företagets bästa.”
Mikael Strand, Fitnessbutiken i Väst AB

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Butikstipset här:

Sälj mer i din butik
För dig med butik som behöver nya tips och inspiration som hjälper dig att sälja mer i din butik.

Butikstipset går ut till nästan 18 000 prenumeranter och startades 2004.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med bra böcker om att sälja från Bokförlaget Redaktionen.

Läs exempel på tipsbrevet Butikstipset så du vet vad du får

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.






Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap