Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

10 tips om att ge dina kunder ett erbjudande de inte kan säga nej till


Säljtipset – smarta tips för säljare

1. Krydda ditt erbjudande
Först och bäst - ge något extra vid köpet. Det finns oftast ingen anledning att sänka dina priser om du kan erbjuda oss något extra vid köpet. Mervärden är bättre än prissänkningar. Ditt mervärde kan bestå av mer service, förlängd garanti, en present, lite mer av din produkt, uppdateringar, ett speciellt nyhetsbrev med kvalificerad information - vad som helst som du tror att dina kunder kan tycka om. Du kanske har ett lager av någon produkt som inte säljs längre men som du tror kan intressera kunder - erbjud den som mervärde.

2. Visa hur bra vi kan ha det med din produkt eller tjänst
Idag gick jag förbi Kontorsskotten och trånade efter den där digitalkameran igen. Men hur många gånger jag än går förbi kan jag inte se några tydliga skäl till varför jag ska ha den. De ger mig helt enkelt inte skäl att gå in och köpa den och jag längtar efter att de ska ge mig något att hänga upp köpet på. Ge dina kunder en idé om hur de kan ha det roligare och/eller bättre med din produkt/tjänst i ditt erbjudande.

3. Sätt en deadline för erbjudandet
Se alltid till att det finns en sista dag för ditt fördelaktiga erbjudande. Det får oss att handla NU!. Igår fick jag ett erbjudande från tidningen "Illustrerad vetenskap" om att prenumerera på tre nummer för 99 kronor. Om jag svarar inom tio dagar får jag en Mag Lite(r) ficklampa på köpet. Nu ligger kupongen på mitt skrivbord och längtar efter att bli nedstoppad i en brevlåda. Kommer den att läggas i en låda? Kanske. Jag tycker att de
kunde lära sig att ta ett steg till för att verkligen sätta fart på prenumerationsansökningarna. Säg till exempel att de dessutom lade till att de första 10 kupongerna som kommer in deltar i en utlottning av något finare - säg en digitalkamera. Få fart på dina kunder. Se till att det finns "bråttom" i ditt erbjudande.

4. Tala till våra känslor
Visa hur tråkigt eller hur jobbigt det blir utan din produkt men gör det genom att samtidigt visa hur bra det blir om vi väljer att nappa. Peka alltså på de vanliga problem som du tar reda på är vanliga bland din målgrupp - håll fram lösningen på problemen så att de blir tydliga för oss.

Har du tänkt på hur antirökarkampanjer alltid är utformade?
Det är alltid någon som har svarta lungor och som lider. Jag vet inte om jag har missat något här, men vore det inte mycket mer motiverande att visa vad man får om man slutar röka? Tänk dig en annons med fina bilder: En grön sommaräng, solen, friska lungor, en stark kropp, en kyss och ha en rubrik som säger "Allt det här kan du få". Texten under bilderna kunde vara: "Om du slutar röka". När du säljer något - gör det genom att vädja till våra positiva, livsbejakande sidor.

5. Visa självsäkerhet
Visa att du tror på det du gör. Entusiasm säljer. Visa att du kan dina produkter, att du är engagerad och empatisk. Om du är kunnig inom ditt område och angränsande områden vill (och kan) vi lita på att det du säger stämmer.

6. Skapa nya betalningsvillkor om du tror att det behövs
Om du säljer dyrare produkter - ge olika betalningsalternativ och olika villkor för betalningen. Kan man dela upp betalningen? Kan man betala med kort? Kan man betala allt om ett halvår?

7. Skilj ditt erbjudande från andras erbjudanden
Bry dig om vad det är som skiljer ditt erbjudande från andras erbjudanden. Om ditt erbjudande inte skiljer sig från andras, se till att det gör det. Det du vill att dina kunder ska säga när de ska göra en upphandling, liten eller stor är:
Vi väljer "Ditt företag AB" eftersom:
  • De alltid är så trevliga.
  • De alltid hör av sig och hör hur det är utan att kränga på oss saker.
  • De har tre månaders längre service än de andra.
  • De inte trycker på debiteringsknappen varje gång vi pratar med dem.
  • De visar intresse för vad vi vill åstadkomma med vårt företag.
  • De är de enda som kan förklara saker begripligt.
  • osv.

    8. Visa vad andra tycker om det du säljer
    Om du kan visa vad andra som köpt din produkt eller tjänst tycker om den är det ett mycket tydligt argument för en kund att köpa. Alla som tycker något om din produkt utan att tjäna något på att gilla den litar vi på.

    9. Ge starka garantier
    Kan du koppla starka garantier till din produkt som gör att köparen känner att du tar ditt ansvar även efter köpet. Jag blir till exempel alltid orolig när jag köper saker på nätet av företag som
    inte själva tillverkat produkten. Vad händer med garantin om ni slutar sälja den här produkten? Vem tar i så fall ansvar för den? Kan du svara på de frågorna? Oroa dig inte för att folk systematiskt ska utnyttja dina garantier, det kommer inte att hända. När någon köper din produkt är det för att de vill ha den, inte för att krångla med garantin. Om den bara håller vad du lovat kommer du inte att få några problem. Jag har bara bra erfarenheter av att ge starka garantier. Vi har som du redan vet, en stark garanti när det gäller våra böcker.
    Är du inte nöjd med en bok har du 30 dagar på dig att skicka tillbaka den. Det gör våra kunder säkra på att våga köpa.

    10. Gör dina egna tio tips
    Förlåt mig men jag måste fortsätta puffa för du ska göra 10 tips inom ditt område. Varför tror du att tidningarna är fulla med 17 tips att få ett bättre sexliv, 15 avdrag du kan göra, 5 tips om hur du renoverar köket lättast. Vi gillar tips, Och vi vill ha dina tips. Dessutom kan de, rätt utförda, ge oss underlag för bra köpbeslut. Säg att en datorfirma tog fram tio sätt som hjälp att bestämma vilken dator
    du ska köpa - kanon! För mig skulle det kännas som att de faktiskt bryr sig om att jag köper en dator som passar mig snarare än deras marginaler. Kom ihåg att du med din kunskap kan spara tid och kraft åt oss och när du lyckats övertyga oss om det hela vägen, då har du oss i din hand. Och du kan använda dina tips i allt du gör. Du kan dela ut tipsen i butiken, skicka dem till kunder, dela ut dem i brevlådor, trycka dem på visitkorten, lägga ut dem på hemsidan osv.

    Lästips som andra har gillat

    54 steg som får ditt företag att växa med raketfart

    ”Jag läser boken om och om igen. Inte nog med att man blir inspirerad att kämpa vidare, man kommer på så mycket nya saker man kan göra för att förbättra företaget. Jag har blivit mer strukturerad och seriös med företaget. Jag får nog ta och skälla lite på dig då boken har gjort att jag har svårt för att inte "ta med företaget hem" längre. Innan har man kunnat åka iväg och träna på gymmet och släppt alla tankar men t.o.m. där funderar man på företaget. Jag kollar mailen och webbshoppen stup i kvarten. Jag brinner, tack vare din bok, mer för företaget men jag har samtidigt svårt att släppa arbetet hemma.”
    Anders, AstroTech

    ”Samtidigt som boken är humoristisk så får man konkreta tips och råd om olika situationer som man inte har tagit tag i eller saker som garanterat kommer att dyka upp framöver och som man då kan förbereda sig på. Har läst boken ett flertal gånger och varje gång så kommer jag på saker som jag borde ha gjort. Boken fungerar som en coach eller mentor och ger nya synvinklar på problem man stöter på. Tankegångarna runt prissättning gjorde att jag fick en annan syn på vad det är man säljer och att det inte är priset som avgör utan det är värdet i tjänsten eller produkten man säljer. Genom rätt prissättning så undviker man de kunder som man ändå inte vill sälja till. Den här boken är lika bra som de andra jag har införskaffat och jag har rekommenderat den till andra företagare.”
    Jan Alexandersson, MALEX

    "Boken gav mig ovärderliga tips i hur man får företaget att växa snabbare! Jag har ändrat min strategi och kan nu fokusera på det som verkligen ger resultat. Jag rekommenderar boken till alla som äger ett företag, stort som litet."
    Patrik Remann

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

    Lägg gärna till mig som vän på Facebook

    Läs mer om den här sajten här

    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Säljtipset här:



    Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se | Sitemap