Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur medierna definierar en nyhet


PR-tipset – tipsbrevet för alla som jobbar med PR

Journalisten Stellan Löfving, författare till boken 100 sidor om att få gratisreklam säger så här om hur man definierar en nyhet på en tidning:

"En nyhet är information om något som hänt eller uppdagats relativt nyss. Och för att det ska betraktas som en nyhet av mottagaren måste det dessutom vara något som denne inte kände till".

På redaktionerna talar man om nyhetsvärdering. Massor av nyheter ska in i tidningen varje dag, och det mesta kommer inte med alls. För att välja görs en slags rankning som kallas nyhetsvärdering. Grundregeln är att bra nyhet hamnar långt fram i tidningen och får stort utrymme, liten nyhet får liten plats långt bak. På sidan placeras toppnyheten uppe i vänstra hörnet, vänsterkrysset, som är den plats dit ögonen först dras. Sedan placeras nyheterna i fallande ordning efter sitt nyhetsvärde, och längst ned till höger kanske det inte ens är någon nyhet, utan en annons.

I verkligheten är det förstås mycket mer komplext än så, med olika avdelningar, sidor med speciell layout och annat, men grundprincipen ser ut så: Bra nyhet = långt fram i tidningen, högt upp till vänster på sidan. Dagens allra bästa nyhet hamnar överst till vänster på tidningens första sida.

Värderingen baserar sig på hur dramatisk händelsen är och hur många den berör, samt hur nära den är rent geografiskt. Om tjugo människor omkommer i en eldsvåda i Sverige, så hamnar det på förstasidan i massor av svenska tidningar. Om hundra människor omkommer i en eldsvåda i Botswana, kanske det blir en notis på utrikessidan. Om tjugo människor dör i en eldsvåda i Botswana, kommer det knappast att skrivas en rad om det i svenska tidningar.


Så hur kommer du med i tidningarna, radio och TV?

Du som vill nå fram med din nyhet i mediebruset måste ha något intressant att komma med. Och det ska vara intressant för läsaren, inte bara för dig. Om ditt företag tecknat en ny order som är värd flera miljoner och skapar tjugo nya jobb, då har du en nyhet med viss tyngd. Men om ni renoverat omklädningsrummen eller skaffat en jättedyr kopieringsmaskin, så är det tyvärr inte någon jättegrej utanför firman. Inte heller att ni bytt ut era plastförpackningar mot nya miljövänliga pappkartonger eller lagt upp hela produktkatalogen på en CD-rom. Ni kanske har lagt hundratals timmar, investerat massor – men tyvärr! Det du har att komma med är en nyhet för de närmast sörjande eller redan frälsta.

Nu ska du inte misströsta för det. Det är mycket möjligt att det finns en eller flera branschtidningar som tycker din nyhet är intressant. Branschmedier är en klart underskattad PR-kanal.

För att sammanfatta det vi just gått igenom: Om du inte har något att säga – håll tyst tills du hittat vad du ska säga. För en journalist finns inget värre än att bli bombarderad med information om ointressanta saker, och om du skickar ut en massa information i onödan kan det i värsta fall sluta med att din bästa nyhet slängs i papperskorgen utan att kuvertet ens har öppnats.

Vill du bli expert på PR snabbt?

Läs mer i PR-handboken

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet PR-tipset här:

Vill du bli expert på PR?
Brevet visar hur du skapar bättre relationer med omvärlden och gör ditt PR-arbete effektivare.

PR-tipset har 4600 läsare och kom igång 2007.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker om marknadsföring från Bokförlaget Redaktionen.

Läs exempel på tipsbrevet PR-Tipset så du vet vad du får

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap