Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Har din sajt dammat igen - så här får du den fräsch


Internetaffärer – tips för alla som vill göra bättre affärer på nätet

Har du också märkt att din sajt börjar se lite dammig ut? Välkommen i klubben. Jag har ägnat en stor del av den senaste tiden till att göra om alla förlagets sajter för att välkomna dem in i 2000-talet.


9 tips för dig som vill lyfta in din sajt till en ny tid

1. Fundera på dina mål med sajten först. Har de förändrats? Med nya kunskaper om vad som har fungerat och inte fungerat kan du förstärka lyckade saker och slänga sånt som inte funkat.

2. Utvärdera besökarna och vad de gjort på sajten. Vilka är det som varit där mest och vad har de gjort. Vad kan du göra mer för dem? Hur kan du fånga andra attraktiva grupper av besökare?

3. Fråga dina nuvarande kunder vad de skulle vilja att du hjälpte dem med på sajten (det är nu du har chansen att göra det)

4. Kolla in konkurrenternas sajter. Vad har de gjort bra och vad kan du lära dig av dem.

5. Surfa runt på nätet och se vilka sajter du själv fastnar på. Det brukar räcka med att titta i favoritmappen för att få en uppfattning. Vad har de sajterna gjort som är så bra att de hamnat bland dina favoriter och hur ska du göra för att nå samma status hos dina kunder.

6. Gör en tydlig innehållsplan. Vad ska sajten innehålla för nytt – vem ska bli ansvarig för att det materialet tas fram och exakt när ska det vara klart.

7. Gör en underhållsplan för sajten. Vilka delar ska uppdateras kontinuerligt, när ska det ske och vem som ska göra det.

8. Sätt en deadline för när din nya sajt ska vara klar. Det är viktigt eftersom webbprojekt har en förmåga att aldrig bli klara om man inte pressar dem lite.

9. Vem ska bli ansvarig för sajtens fortsatta utveckling och när ska det hända nya saker med sajten.


Till sist - Gör inte om bara för att göra om - i mitt fall handlar det om att få till ett modernare snitt, men framför allt att installera ett nytt system så att jag själv kan göra saker på sajten utan att behöva vänta på hjälp.

Lästips som andra har gillat

469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

"Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
Internetworld

"Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
Häni Yones, Kramtex Workwear

"Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
Daniel Evertsson, Creative Reklam

”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
Christoffer Steffens

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 17 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Läs exempel på tipsbrevet Internetaffärer så du vet vad du får

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap