Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Butiksförsäljning handlar om att vända kappan efter vinden


Smarta tips för butiker

Knack knack knack

Ursäkta mig, men vad är det här snacket om att den fysiska handeln hotas av internet egentligen? Handeln hotas inte – den förändras. Och det går fort framåt nu.

Min dotter Frida är 16 år. I hennes huvud ser det ut så här:
  • Hon vill besöka vissa butiker – kläd- och skobutiker framför allt, men alla andra inköp kan göras via nätet.
  • Hon kan jämföra priser och service bättre på nätet.
  • Hon kan få en helt annan relation med företaget där eftersom hon är 16 år och gärna kommunicerar via e-post.
  • Hon behöver inte stå i kö på nätet.
  • Hon behandlas inte som en 16-åring på nätet utan som en vuxen kund.
  • Hon får all fakta om produkterna lätt överskådligt på internet. Ibland kan hon mer än personalen i fysiska butiker eftersom hon ofta kan få mer fakta på nätet än i den fysiska butiken.

Och sanningen är att hon inte är framtidens konsument - hon är där redan nu.

Det finns egentligen bara ett problem i hennes huvud – det går inte att ta i varorna. Det löser hon och hennes kompisar genom att gå till en butik och titta där och sedan gå hem och köpa på internet i den butik som har bäst erbjudande. Visst blir man arg. Visst är det ojuste. Men det är så den nya generationen konsumenter fungerar. Det går inte att blunda för det - det går bara att anpassa sig.

Och hur löser man det här i framtiden för en generation som inte ser internet som något fantastiskt, utan som något som alltid funnits?

Man vänder kappan efter vinden såklart. Man blir opportunist såklart. Man startar en butik på nätet som komplement till den fysiska butiken. I den fysiska butiken skapar man relationerna som sedan kan fortsätta på nätet. Det är så och bara så du får en livslång relation med hennes plånbok.

Det är anpassning eller döden helt enkelt.

Lästips som andra har gillat

1000 tips om att sälja mer i din butik

"Främst har jag lärt mig att förstå våra butikers beteende och även hitta argument för att i vissa fall förändra det. Den är enkel att läsa och ta till sig. Det här är en bok jag rekommenderar till den/alla som jobbar med butiksförsäljning."
Åsa Lilja, Team Sportia AB

"Fantastisk och rolig fick mig ett riktigt gott skratt när jag läste boken. Man kommer till insikt och förstår vilka problem man gjort innan och vad man kan bli bättre på. Otroligt rolig bok..."
Robert Chamoun, Salong Eurostop

"Jag har blivit mer framåt och initiativtagande i marknadsföringen och fått en jäklar-anamma känsla! Har testat att "kuppa" i julas och har märkt effekt. Lärt mig mycket om hur folk funkar."
Linda Ahl, Afrodites Under

"Boken har visat idéer för marknadsföring- inspiration i största allmänhet- bara en sån sak som att sluta fråga kunder om man kan hjälpa till- "hej" och paus...kontakt = MYCKET effektivare!!"
Bernzons blomsterhandel


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Butikstipset här:

Sälj mer i din butik
För dig med butik som behöver nya tips och inspiration som hjälper dig att sälja mer i din butik.

Butikstipset går ut till nästan 18 000 prenumeranter och startades 2004.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med bra böcker om att sälja från Bokförlaget Redaktionen.

Läs exempel på tipsbrevet Butikstipset så du vet vad du får

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap