Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Visa kunderna direkt i butiken vem varan är bra för


Smarta tips för butiker

Vågar du dig på ett experiment nästa vecka?

Tänk dig att du går in i en datorbutik där varje dator har en lapp fastsatt där det står vem den här datorn är bäst för. T.ex.:

”Perfekt startpaket för den som vill surfa, eftersom det är ett inbyggt modem. Den är snabb och har ett av de bästa grafikkorten, som är bra för den som vill spela spel. I paketet får du också Word, ett program där du kan skriva och redigera texter. En bra dator för alla i familjen att samsas om”.

Istället möts vi av sifferbabbel på skylt efter skylt. Det enda vi kan jämföra (och komma ihåg) är priserna. Jag är relativt teknisk men jag drunknar i siffror. Jag vill gärna ha något att koppla ihop siffrorna med.


Hur gör du?

När en kund till dig vill ha mer information, vad ger du dem då? Får de en gammal broschyr med inaktuella uppgifter där de nya priserna står kladdigt nerskrivna och där flera produkter inte finns längre och som därför är överkorsade med svart tuschpenna.

...Eller frågar du vad de ska ha produkten till och ger dem ett levande exempel på en kunnig och passionerad säljare?

Vilka produkter skulle du kunna ge kunderna idéer om användningen av på en skylt nästa vecka?

Törs du?

Lästips som andra har gillat

1000 tips om att sälja mer i din butik

"Främst har jag lärt mig att förstå våra butikers beteende och även hitta argument för att i vissa fall förändra det. Den är enkel att läsa och ta till sig. Det här är en bok jag rekommenderar till den/alla som jobbar med butiksförsäljning."
Åsa Lilja, Team Sportia AB

"Fantastisk och rolig fick mig ett riktigt gott skratt när jag läste boken. Man kommer till insikt och förstår vilka problem man gjort innan och vad man kan bli bättre på. Otroligt rolig bok..."
Robert Chamoun, Salong Eurostop

"Jag har blivit mer framåt och initiativtagande i marknadsföringen och fått en jäklar-anamma känsla! Har testat att "kuppa" i julas och har märkt effekt. Lärt mig mycket om hur folk funkar."
Linda Ahl, Afrodites Under

"Boken har visat idéer för marknadsföring- inspiration i största allmänhet- bara en sån sak som att sluta fråga kunder om man kan hjälpa till- "hej" och paus...kontakt = MYCKET effektivare!!"
Bernzons blomsterhandel


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Butikstipset här:

Sälj mer i din butik
För dig med butik som behöver nya tips och inspiration som hjälper dig att sälja mer i din butik.

Butikstipset går ut till nästan 18 000 prenumeranter och startades 2004.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med bra böcker om att sälja från Bokförlaget Redaktionen.

Läs exempel på tipsbrevet Butikstipset så du vet vad du får

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.



Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap